معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف کشور در مشهد گفت:۱۰ درصد زمین‌های زراعی کشور موقوفه هستند و در سند آمایش سرزمینی مشخص‌شده که استان‌ها چه رویکردی در این حوزه‌ها داشته باشند که موقوفات سراسر کشور را هم شامل می‌شود.

۱۰ درصد زمین‌های زراعی کشور موقوفه هستند

به گزارش قدس آنلاین، نشست تخصصی فرصت‌ها و چالش‌های تولید بذر با حضور مهدی پندار، معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدزاده، مدیرکل اوقاف خراسان رضوی؛ اساتید و فعالان صنعت بذر در محل سالن جلسات اداره کل اوقاف استان  خراسان رضوی برگزار شد.

معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف کشور در این نشست با اشاره به اینکه پیرو تأکیدات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه موضوعات دانش‌بنیان، یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف است، گفت: در همین راستا در حال پیگیری ثبت صندوق پژوهش و فناوری هستیم، همچنین اجرای دو مرکز نوآوری را در دست طراحی و اجرا داریم.

مهدی پندار افزود: سازمان اوقاف در زیرشاخه‌های مختلف کشاورزی نظیر شیلات، دامپروری، باغات و زراعت، به‌صورت جدی در حال پیگیری فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: مطالعات آمایش سرزمینی در تمامی استان‌های کشور انجام‌شده است که یکی از این حوزه‌ها حوزه کشاورزی است که تمامی زیرشاخه‌های آن شامل شیلات، باغبانی و غیره موردبررسی قرار گرفت.

معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف کشور با اشاره به اینکه ۱۰ درصد زمین‌های زراعی کشور موقوفه هستند افزود: در این سند مشخص‌شده که استان‌ها چه رویکردی در این حوزه‌ها داشته باشند که موقوفات سراسر کشور را هم شامل می‌شود.

پندار اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی در بحث زراعت موضوع بذر است. همان‌طور که می‌دانید اغلب بذرهای کشاورزی بخصوص صیفی‌جات از خارج کشور تهیه می‌شود. درحالی‌که دانش و ظرفیت تولید آن‌ها در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: بذر ترکیبی هیبریدی منجر به تولید درختان و یا گیاهانی خواهد شد که علاوه بر پایداری و مقاومت بیشتر در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها، دارای میوه‌ها و محصولات درشت‌تر و مرغوب‌تری خواهند بود و سبب تسهیل فرآیند برداشت این محصولات نیز می‌شود.

اولویت اوقاف خراسان رضوی در بخش کشاورزی است

در ادامه مدیرکل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: با اهتمام و تأکید نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف، اولویت ما نیز در بخش کشاورزی است و ترجیح دادیم ۱۰۰ هکتار زمینی که داریم در بخش کشاورزی و کمک به تولید استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌ احمدزاده بابیان اینکه در حال حاضر بیشترین نشست‌ها در حوزه کشاورزی است، گفت: از پیشنهادها کسانی که در این حوزه تخصص دارند استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص بخش آب گفت: پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان‌های خراسان و شرقی کشور در حال انجام است و این پروژه انتقال آب برای دولت لیتری ۱۰ هزار تومان هزینه به دنبال خواهد داشت.

وی بابیان اینکه باید منابع آب را پایدار کنیم، تأکید کرد: بحث آبخیزداری، احیای قنوات و روش‌های نوین آبیاری باید در این حوزه موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی در پایان گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با مرکز نخبگان شهید فهمیده منعقد می‌شود که در این بخش کمک فراوانی خواهد کرد.

در این نشست اساتید و فعالان صنعت بذر به بررسی وضعیت تولید بذر در کشور، میزان واردات بذر، چالش پیش رو و نیز شرکت‌های موفق در تولید بذر به ارائه دستاوردها و مشکلات در تولید بذر پرداختند.

گفتنی است؛ در این نشست روسای ادارات اجرایی اوقاف استان حضور داشتند که از اراضی کشاورزی و دامپروری منطقه فیانی موقوفه گوهرشادآغا و پروژه‌های کشاورزی، شیلات و دامپروری موقوفه عبدالله رضوی شاندیز در راستای آشنایی با زنجیره ارزش در حوزه تأمین مواد غذایی بازدید کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.