۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴
کد خبر: 684933

یادداشت/

بودجه ۹۹ به دنبال بازتوزیع ثروت در جامعه نیست

ساسان شاه ویسی/ اقتصاددان و استاد دانشگاه

در نگاه به بودجه باید مشخص شود آیا بودجه تعریف شده اثرگذاری وضعی خود را به عنوان یک بودجه توسعه ای کارآمد بر اقتصاد کشور به جای می‌گذارد؟ آیا بودجه تدوین شده دولت توانسته انتظارات اصلاحی اقتصادی را در یک روند یکساله تأمین کند، قطعاً بودجه ۹۹ به هیچ وجه تأمین کننده مطالبه رهبرمعظم انقلاب، مردم و پشت سر گذرانده بحران‌های اقتصادی پیش رو نیست.

بودجه ۹۹ نتوانسته است انتظارات دامنه اصلاحات بودجه ریزی مبتنی براصلاحات ساختاری و حتی باورمندی نقش جایگاه بودجه در مکانیزم اقتصاد ملی را عینی کند؛ بنابراین بودجه با عدم کفایت درتبیین اصلاحات در رفتار؛ نرخ ها؛ قواعد؛ کنش سیاست‌ورزی و مطابق با جایگاه و قابلیت مردم وسرزمین و قابلیت‌های اقتصادی کشور رو به رواست. بودجه ۹۹ تأمین کننده خواسته مردم از یک دولت توسعه گرا؛ حافظ حقوق مالکیت عمومی که اصل را برخدمات عمومی چون ارائه آموزش، امنیت، بهداشت، سلامت و ایجاد زیر ساخت‌ها با کیفیت مناسب نیست؛ بودجه ۹۹ و عملکرد دولت نشان می‌دهد دولت توجه خاصی به مباحث خدمات حمایتی؛ تأمین اجتماعی و باز توزیع ثروت در جامعه و توسعه صنعتی ومناسبت سازی  بین منابع و مصارف ندارد؛ بنابراین دولت همچنان چابکی را مورد نظر قرار نداده و جامع نگر نیست و با تدوین این بودجه نمی‌تواند حامی، بانی و مؤثر در تولید ملی به عنوان مهم‌ترین ثروت ساز در اقتصاد باشد.

بودجه ۹۹ نشان می‌دهد دولت با این قالب بودجه ریزی همچنان در دسته دولت‌های هیولایی وحشتناکی باقی مانده که تصمیماتش موجب بی‌ثباتی و بی‌انگیزگی در جامعه می‌شود؛ دولتی که به اشکال مختلف به دنبال افزایش درآمد است، با آنکه تلاش می‌کند بودجه فربه و چاقی داشته باشد، اما همان مقدار به اثر گذاری در اقتصاد و تدوین سیاست‌گذاری‌هایی که بتواند شرایط رفاهی مردم را به اندازه بودجه بزرگ کند، معتقد نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.