فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش وجوانان خراسان‌رضوی گفت: دستور داده‌ایم اصل مدارک تحصیلی تمامی همکاران جمع‌آوری و حوزه پشتیبانی و اداری اصالت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

دستور بررسی اصالت مدارک علمی نیروها صادر شد

عقیل رحمانی/

 فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش وجوانان خراسان‌رضوی گفت: دستور داده‌ایم اصل مدارک تحصیلی تمامی همکاران جمع‌آوری و حوزه پشتیبانی و اداری اصالت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

وقتی دستگاه قضایی در مرکز استان خراسان‌رضوی رسیدگی به ماجرای فروش انواع مدارک جعلی و نامعتبر را در دستور کار خود قرار داد، هر چه کار جلوتر می‌رفت و سرنخ‌های این موضوع دنبال می‌شد، پشت پرده‌های عجیب و غریب اما واقعی و دردناکی نمایان می‌شد، دلیل آن هم این بود که مشخص شد تعدادی از سلبریتی‌ها، مدیران دولتی، افراد مسئول در بخش‌های خصوصی و... برای بالا رفتن از پله‌های ترقی و رسیدن به قله‌های مدیریتی، شخصیتی و... برای خود مدارک عالیه جعلی و یا نامعتبر دانشگاهی دست و پا کرده‌اند. برخی مدارک بی‌ارزش را روی دیوار محل کارشان و برخی هم در سایت‌های رسمی یکباره عنوان دکتر را قبل اسم خود اضافه کردند و شدند آقا و خانم دکتر!

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه فردی با هویت «امیررضا ثابت» دستگیر و براساس دستور دادستان وقت به واسطه عمق جرایم او بود که تصویر بدون پوشش او رسانه‌ای شد.

کنکاش در اسناد کشف شده از دفاتر مخفی و... متهم نشان می‌داد که او به هیچ مقطع علمی رحم نکرده و برای بسیاری از افراد شناخته شده و مشهور کشور مدارک دکترای جعلی صادر کرده است. این‌گونه بود که باند حرفه‌ای و پیچیده سلطان صدور مدارک علمی جعلی و نامعتبر که سیستم آموزشی کشور را هدف سودجویی‌های خود قرا داده بود، با دستور مقام قضایی و اقدام به موقع سازمان اطلاعات سپاه خراسان‌رضوی مورد ضربه قرار گرفت.

در ادامه این پرونده بود که مشخص شد چندین نفر از افراد مسئول و... در اداره کل ورزش وجوانان خراسان‌رضوی هم بیکار نمانده و برای رسیدن به میز، پست و مقام از این دست مدارک نامعتبر و جعلی سوءاستفاده کرده‌اند.

**گزارش‌های قدس موجب استعفای متخلفان

در حالی که پیش از دستگیری سلطان فروش مدارک جعلی و نامعتبر علمی و پس از آن، موضوع استفاده افراد مذکور از این مدارک را در اداره کل ورزش و جوانان استان به صورت اختصاصی در روزنامه قدس منتشر کردیم و سرانجام این شفاف‌سازی موجب شد تا تعدادی از این مسئولان که برخی از آن‌ها  در هیئت‌های ورزشی  رئیس بودند، استعفا بدهند.

حال پس از انتشار این سلسله گزارش‌ها برای آنکه بدانیم چه برخوردی با افراد متخلف شده و آیا وجوهی که به واسطه مدیریت غیرقانونی آن‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته به بیت‌المال برگشت شده است، به سراغ مدیرکل ورزش و جوانان استان رفتیم و با وی گفت‌وگو کردیم.

**ماجرای پرحاشیه مدرک جعلی آقای معاون!

فرزاد فتاحی در پاسخ به این نکته که پس از لو رفتن ماجرای مدارک نامعتبر و جعلی برخی از افراد، شما چه اقدامی در این زمینه کردید و آیا برخوردی با آن‌ها شده است، به قدس گفت: در رابطه با اینکه مدارک علمی دو رئیس هیئت ورزشی جعلی بود، ما بلافاصله موضوع را پیگیری کردیم و برای آن‌ها پرونده‌هایی هم در دستگاه قضایی مطرح شد. در این زمینه مدارکی ارائه شد که پس از آن این افراد هم استعفا دادند.

 به این واسطه جایگزین آن‌ها را معرفی کردیم که در حال حاضر آن‌ها مشغول به کار هستند. پس در دو هیئت قایقرانی و بکس آن اقدامی که باید از سمت ما انجام می‌شد، صورت گرفت. در بحث کارکنان جعل مدرکی صورت نگرفته، در یکی از موارد مدرکی که از سوی آن فرد ارائه شده هیچ استفاده‌ای از آن در چارچوب اداری نشده است. ما هم براساس مدرک مذکور هیچ حقوقی به او پرداخت نکرده بودیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی در مورد این مسئله که طبق مستندات ما آقای(م. پ) در زمان مدیرکل وقت مدرک کارشناسی جعلی را در سیستم اداری بارگذاری و آن را به اداره کل ارائه کرده و در ادامه هم مکاتباتی در این راستا انجام شده، حتی سازمان بازرسی هم درمورد اضافه‌دریافتی‌های وی اعلام‌نظر کرده است، عنوان کرد: ما مستنداتی به دستگاه قضایی ارائه کرده‌ایم که فرد مذکور در زمانی که پست معاونت را گرفته هیچ استفاده‌ای از مدرک نکرده و منفعت مالی هم از آن نبرده است.

فتاحی در پاسخ به این نکته که چگونه می‌شود فرد مذکور که فوق‌دیپلم دارد و پست سازمانی معاونت... نیازمند داشتن مدرک لیسانس است، به آن مسئولیت دست یافت، هم عنوان کرد: ایشان با توجه به سوابقی که در حوزه‌های مختلفی داشت، براساس آن دارای این شرایط بوده است. از سوی دیگر وقتی ما فردی را به عنوان معاون منصوب می‌کنیم، مدارک و مستندات آن را هم به تهران ارسال می‌کنیم. هیچ‌گونه مدرکی هم که وی با مدرک لیسانس معرفی شده، وجود ندارد. اگر هم فرد مذکور از این مدرک استفاده می‌کرد طبیعتاً باید تمام هزینه‌هایی که براساس پست معاونت دریافت کرده را باید برگشت می‌داد. تا امروز هم هیچ‌گونه دستور قضایی در این زمینه وجود ندارد، اگر هم دستوری از سوی دستگاه نظارتی برای ما ارسال شود حتماً آن را اجرا خواهیم کرد.

**منتظر پاسخ استعلام یک مدرک دیگر هستیم

وی در مورد مدارک معادل آقای ... که به اداره کل ورزش وجوانان استان ارائه کرده است، اظهار کرد: در دستگاه‌های اداری، برخی مدارک معادل قابلیت استفاده را دارد، چراکه مجوزهایی در این زمینه وجود دارد. درست است که از آن مدارک نمی‌توان برای گرفتن یک مدرک دانشگاهی مقطع بالاتر استفاده کرد، اما در دستگاه‌های اجرای براساس قوانین استخدامی از آن می‌شود بهره برد.

در خصوص فرد مذکور که به آن اشاره کردید هم مکاتبات لازم صورت گرفته و منتظر پاسخ مراجع بالادستی هستیم. اگر مشخص بشود مدرک ایشان جعلی است، طبق قانون رفتار خواهیم کرد. حتی در این زمینه شائبه‌های وجود داشت که برهمین اساس  فرد یادشده  اصل مدرک را به اداره‌کل ارائه داد و در ادامه مکاتباتی با وزارتخانه انجام شده و منتظر اعلام نظر آن‌ها هستیم.

**اضافه‌دریافتی یک نفر در مسیر خزانه

وی به نحوه اعمال نظارت برای جلوگیری از ارائه مدارک نامعتبر هم اشاره و در این رابطه گفت: دستور داده‌ایم که اصل مدارک تحصیلی تمامی همکاران را جمع‌آوری کنند، حوزه پشتیبانی و اداری در حال بررسی مدارک است.

در این راستا هر گونه گزارشی در مورد استفاده از مدارک علمی نامعتبر و... وجود داشت را در دست بررسی داریم تا اگر خدای ناکرده مدارکی مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد، با عامل آن برخورد شود.

به عنوان نمونه با هماهنگی دستگاه قضایی مدرک یکی از افراد برگشت‌خورده و تمامی دریافتی فرد یادشده در حال اخذ و عودت به حساب خزانه است. در این زمینه متخلف تمامی دوره‌های خود را براساس دیپلم ارائه داده بود، در حالی که آموزش و پرورش دیپلمی برای وی رد نکرده بود. از سوی دیگر فرد مذکور به تخلفات اداری هم معرفی شده است. همچنین دیگر افرادی هم که شما نام بردید به هیئت تخلفات اداری معرفی شده‌اند.

آن‌هایی هم که مربوط به هیئت‌ها بوده موضوع را به فدراسیون‌ها اعلام کرده‌ایم. در مقابل هم پرونده آن افراد در دستگاه قضایی مطرح است و اگر مشخص شود آن‌ها جرمی مرتکب شده‌اند و از سوی مقام قضایی اعلام بشود حتماً اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

**ماجرای افرادی که ساعت نمی‌زنند و حقوق می‌گیرند!

فرزاد فتاحی در پاسخ به این نکته که براساس تحقیقات ما دو یا سه نفر از نیروهای اداره کل ورزش‌و جوانان استان ساعت ورود و خروج نمی‌زنند ولی حقوق دریافت می‌کنند، هم بیان کرد: در این رابطه دو نفر مورد شناسایی قرار گرفتند که هر دو نفر در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته‌اند.   یکی از آن‌ها مأمور از دستگاه دیگری و یکی هم از سهمیه قهرمانان استخدام شده بود و جای دیگر کار می‌کرد. آن‌ها هم به هیئت تخلفات معرفی و تعیین تکلیف شدند. پس از آن هم حقوق و مزایای این افراد را قطع کردیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی درباره این ماجرا که یکی از مدیران شما در حال حاضر در یکی از شهرستان‌ها مسئولیت دارد، پرونده‌های مبنی بر واریز وجوه اجاره یک دکل مخابراتی به حساب خود که رأی برای آن صادر شده و همچنین جعل دو چک دولتی را به یدک می‌کشد پس چطور می‌شود که او همچنان سمت مدیریتی دارد و برخوردی با او نشده است، اظهار کرد: پرونده مذکور در هیئت بررسی تخلفات وزارت مطرح شده، دوستان ما در وزارت موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند. دستگاه قضایی هم به موضوع ورود پیدا کرده و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. به محض آنکه پاسخی از دو مرجع به دست ما برسد حتماً برخورد لازم با فرد مذکور صورت خواهد گرفت، اما تا زمانی که چیزی برای ما به اثبات نرسد نمی‌توانیم با فردی برخورد کنیم. بنده در جریان ماجرای واریز وجه اجاره دکل مخابراتی به حساب شخصی نیستم ولی حتماً موضوع را در اسرع وقت پیگیری خواهم کرد.

وی در پایان بیان کرد: بنده سعی کرده‌ام در این گونه مواد چه همکار و چه نیروی خارج از سیستم تخلفی کرده باشد با آن‌ها برخورد کنم، در این مسیر هم اصلاحاتی اعمال شده و روند کار مثبت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.