زنجان- طبق قانون مدیریت پسماند باید پسماندهای ویژه که شامل موادی با ویژگی سمیت، بیماری‌زایی، انفجار یا اشتعال، خورندگی و مانند آن است توسط تولیدکننده مدیریت و بی خطر سازی شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به‌عنوان ناظر عالی باید بر این روند نظارت داشته باشد اما به نظر می‌رسد این قانون در استان زنجان محلی برای اعراب ندارد.

سرگردانی پسماندهای صنعتی زنجان ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: فعالیت ۵۲ واحد تولید شمش روی و هم‌چنین ۱۰ واحد تولید سرب در استان زنجان موجب شده تا کوهی از پسماندهای فلز «روی» در ۷ کیلومتری این شهر بر روی‌هم انباشته شود که بنا بر آمار رسمی در حال حاضر این حجم پسماند به وزن ۶ میلیون تن رسیده است.

باوجوداینکه بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست اعتقاددارند انباشت این حجم پسماند بسیار خطرناک و برای محیط‌زیست به‌ویژه سلامت انسان‌ها تهدیدکننده است اما در طی سال‌های گذشته هیچ مسئولی در این استان نتوانسته این مشکل را حل کند و تمامی اقدامات در حد نامه‌نگاری و بایدوشاید بوده است.

تعجب مردم

کارگاه‌های صنعتی تولید «شمش روی» روزانه از هزاران لیتر اسید برای فراوری محصول خود استفاده می‌کنند و در پایان پسماندهایی ازجمله سولفات سرب، کادمیوم و سایر فلزات را به خارج شهر انتقال و بر روی‌هم می‌ریزند.

انتقال روزانه هزاران تن پسماند صنعتی و انباشت آن بر روی پسماندهای قبلی مدت‌های مدیدی است که موجب نگرانی مردم شده است.

بسیاری از شهروندان زنجانی می‌گویند: سال‌هاست که علاوه برگرد و غبار ناشی از وزش باد هنگام بارندگی نیز جریان‌های آب به همراه عناصر سنگین در محیط جریان پیدا می‌کند که این وضعیت به‌شدت مخاطره‌آمیز است.

آن‌ها عنوان می‌کنند: متأسفانه اداره کل محیط‌زیست که برای شکار یک پرنده نسبت به دستگیری شکارچی و ضبط اسلحه و هم‌چنین جریمه‌های میلیونی در کمترین زمان ممکن واکنش سخت نشان می‌دهد اما در برابر رهاسازی ۶ میلیون تن پسماند خطرناک در طبیعت هیچ واکنشی ندارد.

بنا بر گفته آن‌ها قرار بود تا سال ۹۱ با جانمایی جدید در نزدیکی روستای«مرصع» نسبت جابجایی محل ذخیره پسماندها اقدام شود اما همین اقدام ساده نیز طی ۷ سال گذشته بلاتکلیف مانده است.

ازآنجاکه در سایر کشورها نسبت به بی‌خطر سازی این نوع پسماندها اقدام می‌شود اما بنا بر اظهارات علی اسدی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان حتی همین اقدام نیز انجام نمی‌شود!

در انتظار تحقق وعده‌ها

استاندار زنجان نیز که مدت‌هاست از طرف رسانه‌ها به‌منظور تعیین تکلیف پسماندهای روی تحت‌فشار قرار دارد درنهایت در جمع خبرنگاران قول داد هرچه زودتر پسماندهای روی به نفع استان تعیین تکلیف شده و نتیجه مثبت آن را مردم مشاهده کنند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه این پرونده در قوه قضائیه مطرح‌شده تصریح کرد: حجت‌الاسلام  رئیسی در همان لحظه که موضوع را مطرح کردیم به معاون اول خود دستور داد که موضوع را پیگیری کند که بلافاصله مدارک و مستندات را درخواست کردند و ما نیز تحویل دادیم.

بسیاری از مردم این استان  در حال حاضر چشم به قوه قضائیه دوختند تا شاید با ورود قانون بتواند این مشکل را حل وادارات متولی را مجاب به تحرک کند.

اقدامی نشده است

در همین رابطه رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در نامه‌ای خطاب به استاندار زنجان نوشت: محل دپوی پسماندهای سرب و روی  هر چه سریع‌تر تعیین و تکلیف گردد. 

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در  خصوص دپوی فیلتر کیک‌های موجود شامل پسماندهای سرب و روی خواستار تسریع در امورات شد و افزود: موضوع پسماندهای سرب و روی نگرانی‌هایی در مسائل زیست‌محیطی فراهم کرده است  و در سفر رئیس  قوه قضائیه به استان زنجان مورد تأکید قرارگرفته است که این حاکی از اهمیت موضوع و اهتمام قوه قضائیه برای جبران خسارت‌های زیست‌محیطی است.

وی افزود: متأسفانه علیرغم سپری شدن مدت‌زمان طولانی و استمرار آسیب‌های ناشی از عدم اجرای طرح، شرکت موصوف کماکان منتظر مهیا شدن بستر برای اجرای تعهدات می‌باشد و طبق تصمیمات معمولهِ مقررشده بود شرکت «بهین فراور» به‌عنوان مجری طرح ، محل جدید تائید شده از سوی محیط‌زیست که در حوالی روستای مرصع می‌باشد ظرف ۳ ماه انتقال پسماند به محل موردنظر صورت گیرد که متأسفانه اقدامات لازم و مؤثر در این خصوص صورت نگرفته است.

 صادقی نیارکی بابیان اینکه در حال حاضر طرح متوقف‌شده و علیرغم تأکیدات مؤکد در جلسات مختلف  تا به امروز اقدام اقناعی مؤثری برای اهالی محل صورت نگرفته و برابر گزارش شرکت موصوف  اهالی روستا از دپوی پسماند در محل ممانعت می‌کنند  اظهار کرد: انتظار ما از استانداری این است که دستورات لازم به ادارات زی ربط جهت پیگیری امورات و مذاکره اقناعی با اهالی روستای محل را برای  اجرای طرح انجام دهد تا دستگاه‌های اجرایی در این مورد به وظایف قانونی خود عمل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.