شاپور محمد زاده گفت: استان سیستان و بلوچستان و کرمان اختلاف فاحشی به لحاظ سواد آموزی با سایر استانهای کشور دارند.

برنامه ریزی برای کاهش اختلاف سطح بیسوادی سیستان و بلوچستان با سایر استانهای کشور/ ۹۶ درصد مردم ایران باسوادند

قدس آنلاین: ۷ دی ماه مصادف است با تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره)؛ سازمانی دولتی که به منظور خواندن و نوشتن به بزرگسالان و کودکانی که در مناطق محروم به مدرسه دسترسی ندارند تشکیل شد. شاپور محمد زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفت و گو با قدس آنلاین پاسخگوی چند پرسش ما در زمینه کم وکیف سواد آموزی در کشور بوده است که درادامه می خوانیم.

براساس آخرین سرشماری که در سال ۹۵ صورت گرفته است آخرین آمار باسوادان وبی سوادان کشور و افرادی که در سایه سازمان سوادآموزی با سواد شده‌اند، به چه میزان بوده است؟

سوادآموزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رویکرد ویژه و ممتازی مور توجه دست اندرکاران فرهنگی و آموزشی کشور قرار گرفت بنحوی که می‌توان این موضوع را در چهل سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد. جمعیت با سوادان ایران  قبل از پیروزی  انقلاب نزدیک به ۴۷/۵گزارش شده بو؛ به این معنا که چیزی نزدیک به ۵۲ درصد مردم کشور بی‌سواد بودند. براساس آخرین سرشماری درسال ۹۵ بالغ بر ۹۴/۷ درصد مردم ایران با سواد هستند یعنی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال افزون بر ۹۶ درصد با سواد به شمار می‌روند.

آیا خبر دو میلیون بی سواد در کشور را تأیید می کنید؟ افزایش سطح سواد بین شهر و روستاها قبل و بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۹۸ چگونه بوده است؟

بالغ بر چهارصد هزار نفری از مجموع ۲ میلیون نفر بی‌سواد یاد شده در کشور اتباع بیگانه یعنی برادران و خواهران افاغنه به شمار می‌روند بنابراین میزان بی‌سوادی در جمعیت ایرانی زیر دو میلیون بی‌سواد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است. هرچند این آمار نیز براساس خوداظهاری افراد اعلام شده اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد میزان بی سوادی در کشور به مراتب کمتر از این اعداد است. در سال ۹۸ در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال میزان با سوادی رقم ۹۶درصدی در بین مردان و زنان شهری و روستایی است در حالی که سهم زنان روستایی قبل از انقلاب از سواد خواندن و نوشتن  ۳۵/۵ بود که این رقم در سال ۹۸ افزون بر ۹۳ درصد افزایش داشته است. اختلاف ۲۶ درصدی  باسوادی بین زنان و مردان قبل و بعد از پیروزی انقلاب چیزی در حدود ۲/۸شده؛ میزان باسوادی روستاییان از هر صد روستا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۸/۸  بود در حالی که این عدد در حال حاضر به ۹۰ درصد رسیده  و اختلاف ۴۰ درصدی بین شهر و روستاییان به ۶/۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

در پاره ای از موارد بی انگیزگی در سنین بالا ممکن است مانع تمایل برای حضور در کلاس‌های سواد آموزی شود برای این مسأله چه راهکاری اندیشیده‌اید؟

ایجاد مراکز یادگیری و سیار در بیشتر استانهای کشور حتی مناطق محروم و استفاده از فضای مجازی برای تسریع آموزش دهی یکی از راهکارهای ایچاد انگیزه در بی سوادان یا کم سوادانی است که تمایل چندانی برای حضور در کلاسها به صورت مستمر از خود نشان نمی دهند. با توجه بخش بزرگی از آموزش سواد شامل زنان می‌شوند و توسعه شهر نشینی باعث شده جمعیت بیشتری در شهرها مستقر باشند، تلاش شده تا با انجام فعالیتهایی و ایجاد انگیزه زنان خانه دار روستایی و شهری سواد بیاموزند و با مهارت افزایی در کنار سواد آموزی با دایر کردن کلاسهای آموزشی مشاغل زود بازده در سر کلاس درس رغبت دو چندانی برای حضور آنها در کلاس های درسی ایجاد کرده باشیم.

آیا کلاسهایی برای ارتقای سطح آموزشی سواد آموزان دارید؟

در کنار اینکه بی سوادان صرف در کلاس‌های نهضت سوادآموزی آموزش داده می‌شوند؛ دوره‌های سواد آموزی که معادل با پایان سوم دبستان است اولین دوره آموزشی برای بی‌سوادان به شمار می‌رود اما با سوادانی که به هر دلیل از تحصیل جا مانده‌اند بعد از سوم دبستان با ورود به دوره انتقال با ششصد تا هشتصد ساعت آموزش وارد دوره ششم دبستان و دوره اول و دوم متوسطه تا دیپلم می‌شوند. هدف این کلاسها علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن تعمیق سواد آموزی است.بسیاری از کسانی که دوره های نهضت سواد آموزی را تا متوسطه گذرانده اند؛ با راه یابی به مراکز اموزش عالی واخذ مدارک عالی دانشگاهی چون دکتری در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت و خدمت هستند.

 کدام استان کشور نسبت به سایر استانها در پایین ترین رده سطح سواد آموزی قرار دارد؟

 استان سیستان و بلوچستان و کرمان اختلاف فاحشی به لحاظ سواد آموزی با سایر استانهای کشور دارند. براساس آخرین سرشماری سال ۹۵میانگین باسوادی در کشور ۷/ ۹۴ بود که آمار نیمی از استانهای کشور از میانگین کشوری بالاتر بود اما تعدادی ازاستانها پایین تر از میانگین کشوری قرار داشتند که پایین ترین آنها استان  سیستان و بلوچستان است. سطح سواد در استان سیستان و بلوچستان ۸۱ درصد به نسبت ۹۶ درصدی کشور است؛ هر چند در یکی دو سال گذشته  دو درصد بر میزان افزایش سطح یاد گیری سواد این کشور افزوده شده است. سفر استانی هفته گذشته اعضای سازمان نهضت سواد آموزی به استان سیستان و بلوچستان با هدف افزایش سواد آموزی و تعمیق آن بود که طی توافقاتی با مسوولی استانی اجرای طرح شتاب بخشی و افزایش اعتباراتی علاوه بر اعتبارات یک ساله برای مناطق و شهرهایی که  میانگین آنها از میانگین کشوری پایین‌تر است در نظر گرفته شد تا در سالهای آتی شاهد کاهش اختلاف سطح بیسوادی بین استان سیستان و بلوچستان با سایر استانهای کشور باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.