پرونده سوریه در صحنه بین الملل پرونده ای است که انواع و اقسام جنگ ها علیه آن آزمایش شده و اینبار نسل چهارم آن یعنی تحریم های اقتصادی و اوج تنش و فشار غرب برای تسلیم کردن ملت سوریه و مقاومت، آزمایش می شود.

عزم جزم مقاومت در سوریه برای مقابله با «قیصر»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ آمریکا با تصویب قانون «قیصر» و اعمال تحریم های طولانی مدت در عرصه های مختلف اقتصادی، پس از شکست جنگ های وحشیانه و ویرانگر تروریستی در سال های گذشته وارد فاز تازه ای از تلاش های خود برای براندازی دولت و ملت مقاوم سوریه از طریق تحریم های اقتصادی و آسیب رساندن به بخش های اقتصادی این کشور شده و این یعنی علی رغم شکست تروریست ها جنگ همچنان ادامه دارد.

سیاست جنگ اقتصادی آمریکا علیه طرف های مقاومت بر چند نظریه در حوزه روانشناسی اجتماعی تکیه دارد که پورفسور«ماکس مانو ارنج» جنرال ارتش آمریکا و کارشناس مسائل راهبردی و نظامی موسسه پژوهشی وابسته به دانشکده اصول جنگ آمریکا در این خصوص می گوید: روش های سنتی جنگ دیگر قدیمی شده و نسل چهارم این جنگ ها امروز کارایی دارد. هدف از جنگ انهدام ارگان نظامی یک کشور و یا از بین بردن توان نظامی آن نیست، بلکه هدف ما مجبور کردن آرام دشمن به تسلیم شدن در مقابل خواسته های ما وبرهم زدن ثبات و امنیت آن است که این کار را شهروندان همان کشور دشمن انجام می دهند. ما مقدمات یک دولت شکست خورده و ناکارآمد را فراهم می کنیم و از این طریق بر آن مسلط می شویم.

باید تاکید کرد که این اولین باری نیست که دولت سوریه از سوی آمریکا تحریم می شود؛ اولین موج از تحریم ها سال 1979 وزمانی که رژیم صهیونیستی سوریه را حامی تروریسم توصیف کرد، اعمال شد و پس از آن نیز در سال 2004 و کمی پس از حمله آمریکا به عراق تحت عنوان «قانون مجازات سوریه» تحریم ها طراحی شد. سال 2011 و پس از آغاز جنگ تروریستی علیه سوریه هم موج جدیدی از تحریم ها علیه صادرات نفت و فسفات، بانک مرکزی و بانک تجارت سوریه اعمال شد،.

اما آنگونه که به نظر می رسد تحریم ها اینبار علیه کشوری که هشت سال مداوم درگیر جنگ بوده و منابع اقتصادی آن سرقت می شود، بسیار شدیدتر است و هدف اصلی آن مانع تراشی مقابل عملیات بازسازی ویرانه های برجای مانده از جنگ تروریستی است و تمام بخش های حیاتی و مهم را شامل می شود تا از این طریق دستاوردهای دولت سوریه و محور مقاومت در جبهه نظامی، عملیات آزادسازی ادلب، راه اندازی مجدد اتوبان بین المللی میان حلب و دمشق، افتتاح گذرگاه بوکمال که اهمیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و نیز تمام توافق های سیاسی صورت گرفته در سوچی، آستانه و کمیته قانون اساسی را مختل کنند.

نکته طنز تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه این است که ادعا دارد این تحریم ها به نفع ملت سوریه است، درحالی که به خوبی می دانند کسانی که از تحریم ها زیان می بینند ملت ها هستند. دولت آمریکا گمان می کند که می تواند افکار عمومی جهان را با این ادعاها فریب دهد، اما اهداف شرارت آمیز آن اظهر من الشمس است. «بثینه شعبان» مشاور رسانه ای رئیس جمهور سوریه با تاکید براینکه قانون «قیصر» بخشی از جنگ روانی علیه ملت سوریه و در ارتباط با راهبرد فشار حداکثری علیه ایران و تحولات در عراق و لبنان و نیز علیه روسیه است گفت: شخصیت قیصر که این قانون به استناد به او وضع شده، ساختگی است؛ درست مثل (ادعا علیه دولت سوریه مبنی بر انجام حمله) شیمیایی و موضوع (گروه تروریستی موسوم به) کلاه سفیدها و نظایر آنها. قانون قیصر یک قانون مجرمانه و ظالمانه و مرحله دیگری از سریال فشار بر سوریه است که از سال 2011 میلادی آغاز شده است اما دمشق  به مقابله با چالش ها عادت کرده و به شدت با آن مقابله خواهد کرد.

سیاست تحریمی آمریکا علیه سوریه در حالی تشدید می شود که ارتش این کشور پس از وقت کشی ترکیه در اجرای توافق سوچی در مورد ادلب، راهی جز اجرای این توافق از طریق نظامی نیافت و حملات خود برای آزادسازی منطقه ادلب را آغاز کرد که مناطق مختلف در این استان یکی پس از دیگری درحال آزادسازی است و اکنون شهر معرة نعمان و حومه آن تحت محاصره ارتش قرار دارد.

ترکیه نه تنها هیچ یک از بندهای توافق سوچی را اجرا نکرده است که حتی براساس گزارش های خبری دست تروریست ها را برای بمباران مناطق غیرنظامی بازگذاشت و با این کار توافق را نقض کرد. آنگونه که به نظر می رسد این پیروزی های پی درپی ارتش سوریه دشمنان را به هراس انداخته و هرکدام از آنها به نحوی از انحاء درصدد نجات تروریست ها در این منطقه هستند.

سال های طولانی از جنگ ثابت کرده است که دولت سوریه بر بازپس گیری تمام سرزمین های سوری از تروریست ها مصمم است و در این قاعده هیچ استثنائی قائل نیست؛ بنابراین ادلب و دیگر مناطق باقی مانده دیر یا زود تحت حاکمیت سوریه درخواهد آمد که تمامی طرف های بین المللی باید این واقعیت را بپذیرند و از هرگونه دخالت در امور سوریه و یا راه اندازی جنگ های جدید مانند جنگ اقتصادی دست بردارند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.