سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: ۱۶ نفر در نیشابور مشکوک به ابتلای سم بوتولیسم هستند که چهار نفر از آنان در نیشابور و ۱۲ نفر در بیمارستان مشهد بستری شده اند.

مسمومیت ۱۶ نفر در نیشابور بر اثر سم بوتولیسم/وضعیت تحت کنترل است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا داوریان در پی «مسمومیت مشکوک با سم بوتولیسم» در محل معاونت بهداشت شهرستان نیشابور ، اظهار کرد: درتاریخ چهارم دی ماه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ما تماس گرفته شد و اعلام شد که چند تن از اهالی نیشابور مشکوک به ابتلاء به سم بوتولیسم در بیمارستان مشهد بستری شده‌اند لذا ما بلافاصله در شهرستان تیم بحران را تشکیل دادیم.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور ابراز کرد: در پی اتفاقات اخیر در شهرستان در طرح ضربتی انجام گرفت از تمام واحدهای لبنیاتی بازدید و تست گرفته و تذکر لازم داده شده است که از فروش ماست پوستی و لبنیات در شهرستان پرهیز کنند.

وی بیان کرد: تاکنون از سطح شهرستان ۸۰۰ کیلو ماست پوستی در شهرستان ضبط شده است، یک مغازه پلمپ و مغازه دار نیز بازداشت شده است. همچنین بقایای ماست پوستی که در منازل مبتلا شدگان وجود داشت را جمع آوری کردیم.

وی عنوان کرد: تصور ما این است که ۳۰ کیلو ماست پوستی از فرد خریداری شده است و حدود هشت خانوار از این ماست پوستی مصرف کرده‌اند و متأسفانه فرد بازداشت شده همکاری لازم را با ما نداشت.

داوریان با اشاره به روند درمان بیماران بتولیسم ابراز کرد: از هر مریضی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کند یک نمونه سرمی (انسانی) و یک نمونه مدفوع که به تهران ارسال کردیم تا سم تشخیص داده شود.

وی با بیان علائم آن یادآور شد: افتادگی پلک، گلودرد، ضعف و گیجی از علائم بیماری سم بوتولیسم است و حدود پنج روز برای آشکار شدن علائم، به طول می‌انجامد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد: ۱۶ نفر بیمار مشکوک مبتلا به سم بوتولیسم هستند که چهار نفر در نیشابور و ۱۲ نفر در بیمارستان مشهد بستری شده‌اند. بیمارستان‌های مشهد تمام بیماران نیشابور را پوشش داده و اکنون وضعیت تحت کنترل است، سه نفر از بیماران در مشهد ترخیص شده‌اند و ما امیدواریم تعداد بیماران از ۱۶ نفر بیشتر نشود.

وی افزود: این بیماری اگر آنتی توکسین تزریق نشود، احتمال مرگ بسیار زیاد است. آنتی توکسین داروی بسیار گران بها است و در زمینه استفاده از آن مشکلی در شهرستان نداریم. همچنین ذخیره ویال (یک ظرف شیشه‌ای کوچک است که به منظور نگهداری داروهای مایع یا پودری استفاده می‌شود) نیشابور در زمان بروز بیماری ۲ بوده و برای دفع بیماری این ۲ ویال کافی است و به درخواست دانشکده ۳۰ ویال دیگر ارسال شد.

داوریان در پایان ابراز کرد: توقع داریم از مردم اگر ماست پوستی در منازل دارند استفاده نکنند.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.