دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست شهر مشهد را آلوده ترین کلانشهر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد.

مشهد آلوده ترین کلان شهر کشور/۷۰ درصد خودروها تک‌سرنشین هستند

به گزارش قدس آنلاین، دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز استان ها در ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد که بر این اساس مشهد با شاخص آلودگی هوای ۱۲۳ آلوده ترین کلانشهر در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

انگار قصه هزار و یک شب آلودگی هوا با شهر مشهد در هم تنیده شده است و به این زودی ها نمی توان نسبت به کاهش و بر طرف شدن این معضل امیدوار بود.

* حل معضل آلودگی هوا یک مسئولیت اجتماعی است

اما معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی  اعتقاد دارد  که حل معضل آلودگی هوا یک مسئولیت اجتماعی است.

احمد یزدان‌پناه بر این باور است برای مدیریت  آلودگی هوای شهر مشهد نباید فقط به تعطیل کردن مدارس اکتفا کرد بلکه حتما باید خودروهای آلاینده اعمال قانون شده و بحث زوج  و فرد و تبعات آن نیز بررسی شود.

وی تصریح کرد: باید یک برنامه جامع ، کامل و عملیاتی برای کاهش این پدیده تدوین کرد و به انجام راه حل های کوتاه مدت و آنی دل خوش نبود.

* کاهش آلودگی هوای مشهد نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد

اما مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عنوان می کند که  آلودگی هوا و افزایش آلاینده های شهر مشهد  در یک فرآیند کوتاه مدت بوجود نیامده است که انتظار از بین رفتن آن در یک مقطع زمانی اندک را داشت.

تورج  همتی با بیان اینکه شهرداری  مشهد در حوزه حمل و نقل درون شهری باید برنامه های مختلفی را انجام دهد ، در ادامه به قدس آنلاین  افزود: در حوزه صنایع نیز علی رغم پیگیری های زیاد از شرکت گاز مبنی بر عدم استفاده از سوخت مایع در واحدهای صنعتی ، اما همچنان این اقدام از سوی برخی کارخانه های سیمان، ایزوگام، شن و آسفالت در محدوده شهر مشهد در حال انجام است که نیاز است برخورد جدی و قانونی  با آنها  صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در دوسال اخیر با همکاری شرکت گاز  ۲۵۶واحد صنعتی در استان خراسان رضوی  به استفاده از گاز طبیعی مجهز شدند  اما همچنان برخی از این صنایع در اطراف مشهد در  شرایط اوج مصرف  گاز طبیعی از سوخت مازوت استفاده می کنند که در این باره دستگاه های نظارتی باید به طور جدی با این واحدهای صنعتی برخورد کنند.

*۷۰ درصد خودروها تک‌سرنشین هستند

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارات خود درباره آلودگی هوای شهر مشهد  را با این موضوع آغاز می کند که بر اساس آمار در شهر مشهد ۶ میلیون خودرو که شامل خودروهای شخصی و حمل ‌و نقل عمومی است تردد می‌کنند. 

محمد حاجیان‌شهری در ادامه به قدس آنلاین افزود: قوانین زیادی در حوزه کنترل آلاینده‌ها تصویب شده که آخرین آن قانون هوای‌ پاک است، اما متاسفانه این قوانین هیچ‌کدام بازدارنده نبودند و نمی‌توان بر اساس اجرای قوانین، آلاینده‌های هوا را در سطح شهرها کنترل کرد.

وی افزود: در شهرهای بزرگ ۷۰ درصد خودروها تک‌سرنشین هستند و متاسفانه سیاست‌های ما نیز مردم را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد:  ۷ سال از برنامه چهارم توسعه کشور می‌گذرد، اما بودجه‌های زیادی در خصوص توسعه حمل‌ ونقل عمومی نداشته‌ایم، البته کمک‌های ناچیزی شده است.

حاجیان‌شهری ادامه داد: با توجه به قوانین و امکانات موجود و یک ‌سری سیاست‌گذاری‌ها با کمک ۱۸ دستگاه متولی کنترل آلودگی هوا و همچنین مدیریت شهری، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی باید تلاش شود سطح آلودگی هوا در شهر مشهد کاهش پیدا کند. 

وی  تاکید کرد: منابعی که در شهر مشهد باعث آلودگی هوا می‌شود شامل تردد خودروها، نیروگاه‌ها، سوخت‌های فسیلی، فرودگاه مشهد و راه‌آهن است.  در کشورهای پیشرفته جهان ، اتوبوس‌هایی وجود دارد که سوخت‌های استاندارد آن‌ها یورو ۶ است اما متاسفانه اتوبوس‌های ما هنوز یورو ۴ هم نیست. 

حاجیان‌شهری تصریح کرد: باید رفت ‌وآمد با وسایل نقلیه به جای خودروهای شخصی را وارد زندگی مردم کنیم که اگر اقدامات موثر انجام دهیم سطح ترافیک کاهش پیدا خواهد کرد و آلودگی هوا نیز کم خواهد شد.

* این معضل در صورت خواست و کمک همگان برطرف خواهد شد 

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی نیز بر این باور است  که برای کاهش غلظت آلاینده ها و خروج از این وضعیت همکاری همه جانبه دستگاه ها، سازمان ها و مردم نیاز است.

محسن عراقی زاده در ادامه به قدس آنلاین افزود:  بیشترین آلودگی مربوط به تردد خودروها در شهر و ترافیک ها است. همچنین سوختهای فسیلی مانند مازوت که در نیروگاه ها و برخی صنایع استفاده می شوند بسیار تاثیرگذارهستند.

وی تصریح کرد: باید هر شخص به اندازه نقش و توان خود برای کاهش آلودگی شهر کمک کند، این معضل در صورت خواست و کمک همگان برطرف خواهد شد. 

*شهر فروشی عامل افزایش آلودگی هوا

اما رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد با تأکید بر ضرورت توقف فوری و قطعی هرچه سریع‌تر آفت «شهر فروشی» که از ۳۰ سال پیش به جان همه شهرها و آبادی‌های کشور افتاده و کلانشهرها را با سرعت به سمت نابودی و اضمحلال پیش می‌برد، گفت: مشکل اصلی ما در مشهد شهرفروشی است.

 محمدهادی مهدی‌نیا  در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: تراکم‌فروشی و روش توافق با صاحبان املاک، نه تنها مشهد که همه شهرهای ما را دچار بحران می‌کند. هر چند باید پذیرفت قطع شهرفروشی، دیگر کار بسیار سختی است و همه معتاد آن شده‌ایم.

وی با بیان اینکه محدوده ۳۰ هزار هکتاری شهر مشهد دیگر امکان گسترش فیزیکی ندارد، افزود: مادامی که دیوانه ‌وار خانه می‌سازیم، خیابان می‌کشیم و خودرو پلاک می‌کنیم، تمام حرف‌ها در راستای توسعه پایدار، توسعه حمل‌ونقل عمومی، حفظ محیط زیست، مبارزه با آلودگی هوا، حفظ هویت و زیبایی شهر و همه و همه در حد شعار و آرزو است.

مهدی نیا تصریح کرد: امروزه مردم و مسئولان چاره‌ای جز پذیرش این مهم ندارند که راه مبارزه با بسیاری از مشکلات مشهد مانند آلودگی هوا، تأمین منابع درآمدی پایدار و جلوگیری از فروش بدون ضابطه شهر است و پیش از تبعیت مردم از قوانین شهر، باید شهرداری به این قوانین پایبند باشد.

وی در ادامه برای خروج از بحران آلودگی هوا و دیگر بحران‌های گریبانگیر مشهد، جایگزینی فوری «توافق و تراکم‌فروشی» با «طرح و ضابطه علمی و عملی» و قطع فوری وابستگی درآمد شهرداری به فروش مازاد تراکم ساختمانی را خواستار شد و تأکید کرد: شهرداری مشهد باید منابع درآمدی خود را متنوع و جایگزین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.