علاوه بر اعتراضات خیابانی در کشورهای مختلف جهان، سال ۲۰۱۹ را می‌توان با رخدادهای مهم دیگری به یاد آورد.

از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در ایران تا شورش‌های خیابانی و حمله‌ای که جهان را لرزاند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سال ۲۰۱۹ را به عنوان سال شورش‌های خیابانی می‌دانند. چرا که در این سال مردم در کشورهای زیادی به دلیل اوضاع اقتصادی و سیاسی به خیابان‌ها آمدند. فرانسه، شیلی، هنگ کنگ و برخی کشورهای عربی از جمله دولت‌هایی بودند که با اعتراضات خیابانی مواجه شدند. با این حال رخدادهای مهم دیگری نیز در سال ۲۰۱۹ به وقوع پیوستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها بررسی می‌شود.

عقب‌نشینی ترامپ از جنگ با ایران

آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۸ با سروصدای زیاد، خبر از اعزام ناوها و جنگنده‌های خود به خلیج فارس برای جنگ با ایران داد. فضای رسانه‌ای به گونه‌ای طراحی شده بود که خطر جنگ را بسیار قریب الوقوع معرفی می‌کرد. اما به ناگاه ترامپ از اظهارات خود عقب نشینی کرد و به صراحت اعلام کرد که خواستار جنگ با ایران نیست و از مذاکره حمایت می‌کند.

تابستان گذشته نیز پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافندهای هوایی ایران سرنگون شد. سپاه پاسداران غول ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا را تبدیل به آهن پاره کرد. کشورهای عربی انتظار داشتند که ترامپ در برابر این اقدام ایران برخوردی قاطع نشان دهد، اما ترامپ که به خوبی به نتایج وارد شدن به یک درگیری در خلیج فارس واقف بود از کنار این ماجرا به سادگی گذشت و تنها در چند توییت ایران را تهدید کرد.

سرنگونی پهپاد

علاوه بر این، دونالد ترامپ برای مقابله با فروش نفت ایران، ائتلاف دریایی پرسروصدایی را با هدف ادعایی حمایت از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس به راه انداخت. دونالد ترامپ تبلیغات وسیعی در این مورد به راه انداخت، اما تنها چند کشور به این ائتلاف پیوستند و حتی ژاپن به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا به این ائتلاف نپیوست. این شکست باعث شد تا سیاست‌های آمریکا در منطقه از نگاه کارشناسان، سیاست‌هایی رو به افول تحلیل شوند.

شکست معامله قرن

طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد فلسطین موسوم به معامله قرن تاکنون چند بار به تعویق افتاده است. سال گذشته اعلام شد که احتمالا این طرح پس از پایان ماه رمضان اعلام شود، اما باز هم به تعویق افتاد.

زمانِ بعدی رونمایی از این طرح پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل در شهریور ماه بود، اما نه تنها باز هم به تعویق افتاد بلکه حتی گرینبلات، طراح آن نیز استعفا داد. در واقع دونالد ترامپ طرحی را برای حل مسئله فلسطین ارائه داد که رسانه‌ها از آن به عنوان طرحی مرده یاد کرده‌اند.

معامله قرن

 ناکامی نتانیاهو در سال ۲۰۱۹ 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک سال گذشته در بدترین شرایط سیاسی خود گرفتار بوده است. او هم در انتخابات پارلمانی موفق نبوده و هم پرونده‌های فسادش در حال پیگیری است و علاوه بر احتمال خداحافظی با نخست وزیری، ممکن است به زندان نیز برود.

ناکامی نتانیاهو

نتانیاهو در حالی به این وضعیت بن بست رسیده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بی سابقه‌ترین حمایت‌ها را از وی به عمل آورده است. به‌رسمیت شناختن قدس به‌ عنوان "پایتخت اسرائیل"، قطع کامل کمک مالی به دولت فلسطین، بسته شدن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن، اخراج سفیر فلسطین از آمریکا، اعطای جولان به رژیم صهیونیستی و قانونی کردن شهرک سازی از جمله تلاش‌های ترامپ برای نجات نتانیاهو بوده که با شکست مواجه شده است.

رسوایی اوکراین گیت

پرونده موسوم به «اوکراین گیت» موضوع استیضاح ترامپ را بسیار جدی کرده و طرح استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و اکنون باید در مجلس سنا بررسی شود. اوکراین گیت را بزرگترین شکست و رسوایی ترامپ در سال ۲۰۱۹ می‌دانند.

اوکراین گیت به زبان ساده به سوء استفاده ترامپ از اختیارات نهاد ریاست جمهوری آمریکا جهت بد نام کردن «جو بایدن» رقیب انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اطلاق می‌شود. ادعایی که اگر ثابت شود و اکثریت دو سوم سناتورها در سنای آمریکا قانع شوند که ترامپ مرتکب چنین جرمی شده، وی باید با کاخ سفید خداحافظی کند.

رسوایی اوکراین گیت

۲۰۱۹، سال اعتراضات خیابانی

سال ۲۰۱۹ سال اعتراضات خیابانی به شمار می‌رود. بیشترین تمرکز رسانه‌ها در این مورد بر تحولات هنگ کنگ بود. معترضان هنگ کنگی در چند ماه پایانی سال ۲۰۱۹ به خیابان‌ها آمدند و علیه لایحه استرداد مجرمان تظاهرات کردند.

اعتراضات هنگ کنگ

بسیاری دیگر از کشورها هم درگیر اعتراضات بودند. الجزایری‌ها در فوریه به خیابان‌ها آمدند و در نهایت عبدالعزیز بوتفلیقه را وادار به کناره گیری کردند. در ماه آوریل نیز معترضان سودانی، عمر البشیر را از قدرت برکنار کردند. افزایش قیمت حمل و نقل در شیلی نیز باعث شد تا در ماه اکتبر مردم این کشور به خیابان‌ها بیایند.

توقف مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و آمریکا

کره شمالی و آمریکا در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ وارد دوره‌ای جدید از مذاکرات شدند. در این روز ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا وارد خاک کرده شمالی شد. این مسئله نوید مذاکرات موفقی را می‌داد. این سفر چهار ماه پس از نشست ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی صورت گرفت. در ۳۰ ژوئن مذاکره دو کشور وارد مرحله‌ای جدی و مهم شد. دو کشور توافق کردند تا مذاکرات هسته‌ای را از سربگیرند.

توقف مذاکرات کره شمالی و آمریکا

با این حال اول اکتبر همه امیدها بر باد رفت و کره شمالی آزمایش موشکی جدید را انجام داد. بدعهدی آمریکا باعث شد تا امیدهای ترامپ برای مذاکره با کره شمالی بر باد برود و آزمایش هسته‌ای ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ به معنای تیر خلاص پیونگ یانگ به مذاکره با آمریکا به شمار می‌رود.

 حمله به آرامکو

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که در فروردین ماه ۹۴ جنگ یمن را با امید پیروزی در چند هفته آغاز کرد، در سال ۲۰۱۹ به تمام معنا غافلگیر شد. انصارالله یمن با رونمایی از پهپادهای مدرن خود به نقاط مختلف عربستان حمله کرد و ریاض را در هراسی راهبردی فرو برد.

اما اوج حملات در شهریور ماه رخ داد. انصارالله یمن با یک حمله دقیق دو پالایشگاه البقیق و الخریص در شرق عربستان را هدف قرار داد و بزرگترین ضربه را به اقتصاد این کشور وارد کرد. این حمله موجب خسارت ۳۰ میلیارد دلاری شد و تولید نفت عربستان به میزان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرد.

حمله به آرامکو

علاوه بر این، عملیات «نصر من الله» در نجران باعث اسارت ۲۰۰۰ هزار مزدور سعودی شد. این دو حمله به سرعت تاثیر خود را در معادلات میدانی جنگ یمن گذاشت و عربستان از آن زمان به تدریج در حال عقب نشینی و خواستار مذاکره با انصارالله یمن بوده و مذاکراتی در این مورد انجام شده است.

کشته شدن ابوبکر البغدادی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه پنجم آبان (۲۷ اکتبر) رسما مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش را در عملیات نیروهای آمریکایی در ادلب سوریه اعلام کرد. ترامپ این مسئله را یک پیروزی برای آمریکا در نبرد با تروریسم بیان کرد. اما رسانه‌های جهان به جای تمرکز بر این پیروزی به نقش آمریکا در شکل گیری داعش پرداختند.

کشته شدن ابوبکر بغدادی

ابوبکر البغدادی به دلیل وابستگی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به عنوان جعبه سیاه آمریکا معروف بود و اگر در ادلب به دست نیروهای روسی یا گروه‌های مقاومت می‌افتاد اطلاعاتی را فاش می‌کرد که به شدت امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌نمود.

ترامپ در حین تایید کشته شدن او گفت: «دستگیری و کشتن بغدادی اولویت اصلی امنیت ملی دولت من بوده است». هرچند آمریکا خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی را تایید کرد، اما روسیه در مورد کشته شدن البغدادی ابراز تردید کرده است. مانور دونالد ترامپ بر کشته شدن البغدادی - فارغ از صحت و سقم این ادعا - در حالی بود که آمریکا خود عامل اصلی و اساسی تشکیل تروریست‌های تکفیری داعش و انتقال آن‌ها به سوریه و عراق بوده است.

 فتنه‌انگیزی در عراق و لبنان

اکتبر سال ۲۰۱۹ به عنوان زمان اجرای پروژه‌ای خطرناک علیه لبنان و عراق به شمار می‌رود. این دو کشور از اکتبر درگیر اعتراضاتی خیابانی شده است. اعتراضاتی که هرچند در ابتدا به دلیل فشارهای اقتصادی بود، اما در ادامه تبدیل به پروژه‌هایی ضد دولتی شد.

فتنه‌انگیزی در عراق و لبنان

در لبنان تمام هدف این بود که زمینه برای حذف حزب الله لبنان از قدرت فراهم شود، اما در نهایت این پروژه شکست خورد و حسان دیاب جانشین سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی شد. در عراق نیز آمریکا با همراهی عربستان و امارات به دنبال پروژه بی دولتی در این کشور هستند. تشدید خشونت‌ها در عراق باعث شد تا عادل عبدالمهدی برای جلوگیری از خشونت بیشتر استعفا دهد و حتی برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور نیز تهدید به استعفا کرده است. سفارتخانه آمریکا در عراق به عنوان مرکز اصلی پروژه آشوب در عراق، فعالیت می‌کند.

کودتا در بولیوی

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی ۲۸ مهر ماه برگزار شد. این انتخابات با حضور ۲۳۵ ناظر بین‌المللی از جمله نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) و فرستاده‌های بسیاری از کشورها برگزار شد. نتایج رسمی انتخابات، «اوو مورالس آیمارا» را در دور اول پیروز اعلام کرد، اما «کارلوس مسا» نامزد اصلی احزاب مخالف به همراه تعدادی از دیگر مخالفان دولت، با بیان اینکه در انتخابات تقلب صورت گرفته، نتایج را به رسمیت نشناختند و درگیری‌های خیابانی به وجود آمد. در نهایت اوا مورالس، رئیس جمهور قانونی بولیوی برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون استعفا کرد و به مکزیک رفت.

کودتا در بولیوی

آمریکا پشت صحنه این کودتا بود. واشنگتن همواره از قدرت گرفتن جریان‌های چپ گرا در آمریکای لاتین هراس داشته است. به همین دلیل همواره در تلاش بوده تا در کشورهایی که در این منطقه، دولت‌ها با مشی چپ گرایی به قدرت می‌رسند رویکردی تقابل گرایانه داشته و در صدد به شکست کشاندن این دولت‌ها باشد. ایجاد آشوب در ونزوئلا و فشار بر بولیوی و استعفای رئیس جمهور این کشور در راستای هراس آمریکا از جریان‌های چپ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.