کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» دستاورد گفت‌وگوی دکتر سعیده زراعت کار، با آزادۀ مشهدی، محمود رعیت‌نژاد است که به برخی از ناگفته‌های جنگ پرداخته است. رعیت‌نژاد یکی از ٢٣ رزمنده نوجوانی است که ماجرای اسارت آن‌ها در سال ۶١ زبان‌زد است. در شرایطی که صدام حسین، می‌کوشد از دیدار با آن‌ها و وعده آزادی‌شان بهره‌برداری تبلیغاتی کند، آن‌ها هوشمندانه اعتصاب غذا می‌کنند و حاضر به آزادی از بند رژیم بعث نمی‌شوند.

۲۰۰ ساعت گفت‌وگو برای یک کتاب

قدس آنلاین: زراعت کار  به صورت اتفاقی با محمود رعیت نژاد آَشنا می شود. از آنجا که نویسنده دانش آموخته مقطع دکترای حقوق بین الملل است در دادگستری به عنوان وکیل ایثارگران فعالیت می کند. در سال ۹۳  برای محمود رعیت نژاد مشکل حقوقی ایجاد می شود که برای حل و فصل آن به خانم زراعت کار مراجعه می کند. چند ماه بعد خانم وکیل در برنامه ماه عسل، محمود رعیت نژاد را می بیند و متوجه می شود موکلش، یکی از ۲۳ نفر است. 

زراعت کار توضیح می دهد: چندی بعد، وقتی آقای رعیت نژاد برای پیگیری پرونده پیش من آمدند از ایشان پرسیدم چرا خاطرات شان را ننوشته اند که مشغله و گرفتاری را علت ننوشتن خاطرات، عنوان کردند.

خانم وکیل همین جا پیشنهاد نوشتن خاطرات محمود رعیت نژاد را به او می دهد و موافقت او را می گیرد.

زراعت کار  می گوید: ایشان از نقل خاطرات شان استقبال کردند و دست نوشته هایی داشتند که به من دادند اما این دست نوشته ها خیلی خلاصه بود. من از ایشان خواستم خاطرات شان را از همان ابتدا تا سال های بعد اسارت برای من تعریف کنند که حاصل این مصاحبه، ۲۰۰ ساعت گفتگو شد. 

کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» با «آن بیست و سه نفر» تفاوت های زیادی دارد. زراعت کار  در خصوص این تفاوت ها می گوید: من آن کتاب را کامل نخواندم و فقط تورق کردم اما کتاب از مشهد تا کاخ صدام خاطرات آقای رعیت نژاد از دوران کودکی تا پس از اسارات ایشان است و دوران اسارت فقط بخشی از خاطرات اوست که البته آنچه در سال های اسارت بر خودشان گذشته، در این اثر با جزییات بیشتری نقل شده است.

این نویسنده با بیان اینکه کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» اولین اثر او در حوزه ادبیات است، می گوید: رشته تحصیلی من حقوق است و مقالات زیادی راجع به رشته حقوق نوشته ام که در قالب کتاب منتشر شده اند، با آنکه به حوزه دفاع مقدس علاقه داشتم، اما در این حوزه تجربه نوشتن نداشتم با این حال  به رعیت نژاد پیشنهاد دادم، خاطراتش را روایت کند تا من برایش بنویسم و به این صورت اولین کتاب من با موضوع خاطرات شفاهی دفاع مقدس منتشر شد و ادامه پیدا کرد.

زراعت کار درباره فیلم «۲۳ نفر» می گوید: من ساکن کاشمر هستم و فیلم ها با تاخیر در شهرستان نمایش داده می شود. نمی دانم چقدر کارگردان در نوشتن فیلمنامه به کتاب من توجه داشته است اما اطلاع دارم آقای رعیت نژاد همان ابتدا کتاب را به کارگردان فیلم تقدیم کرده است.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که احساس آقای رعیت نژاد بعد از دیدن فیلم چه بود، گفت: برای هر کسی جذاب است بخشی از خاطراتش را روی پرده سینما ببیند و آقای رعیت نژاد هم از این قاعده مستثنی نیست اما ایشان می گفتند کاش فیلم با جزییات بیشتری به سال های اسارت ما می پرداخت و نگاه واقع بینانه تری به آن سال ها می داشت.

سعیده زراعت کار دانش آموخته رشته حقوق در مقطع دکتراست. او در دانشگاه های کاشمر ، حقوق تدریس می کند و به نوشتن در عرصه دفاع مقدس ادامه می دهد. کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» که توسط نشر ستاره ها منتشر شده است اولین اثر او در حوزه دفاع مقدس است. «در حسرت یک آغوش» خاطرات شفاهی زهرا رحیمی، همسر جانباز شهید سید محمد موسوی از آثار دیگر این نویسنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.