دادسرای ارشاد پرونده فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» را برای رسیدگی با اتهاماتی همچون معاونت در افساد فی‌الارض به دادگاه انقلاب ارسال کرد.

پرونده «سحر تبر» به دادگاه انقلاب ارسال شد

قدس آنلاین: شاخ‌های اینستاگرامی پدیده‌ای نوظهور در ایران است و در یکی دو سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی شاهد افزایش زنان و مردانی هستیم که دلیل شهرت‌شان مشخص نیست؛ زنان و مردانی با چهره های غیر متعارف و فاقد هر نوع مهارت و هنری اما فالوئر یا دنبال کننده چند صدهزارتایی دارند و همین دنبال‌کننده‌های بیشمار باعث شده این افراد تبلغیاتی با اعداد و ارقام آنچنانی بگیرند و درآمدشان از پارو بالا برود.

شاخ‌های اینستاگرامی در این سال‌ها نه تنها زمینه‌ساز بروز برخی ناهنجاری‌ها بودند، بلکه بر اساس آنچه سردار هادیان‌فر رئیس پلیس فتای کشور در سال ۹۷ اعلام کرده، «در حوزه اینستاگرام ۵۱ هزار پیج تحت شناسایی و رصد قرار گرفتند که عمدتاً فیلم‌های مبتذل و مستهجن را منتشر می‌کنند که با توجه به بررسی‌های انجام شده این افراد در حال ردیابی و شناسایی بوده و فعالیت مجرمانه آن‌ها بررسی می‌شود.»

در حال حاضر پرونده شاخ‌های اینستاگرامی در چندین جلد در دست بررسی پلیس فتا و دادسرای ارشاد است که به طور جدی به این حوزه ورود کرده و برخورد جدی با این افراد از سال گذشته آغاز و تعداد زیادی از به اصطلاح شاخ‌های اینستاگرام احضار شدند و بعد از تشکیل پرونده یا صفحه آنها در اینستاگرام بسته شد یا رویه خود را تغییر دادند.

در یکسال گذشته با تعدادی از چهره‌های معروف اینستاگرامی برخورد شده که از جمله آنها شخصی به نام فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» است که ۱۳ مهر امسال با دستور شعبه بازپرسی دادسرای ارشاد دستگیر و بازداشت شد.

سحر تبر کیست و چرا معروف شد؟

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، دختری متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است که سیکل دارد و تا سوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده و طبق آنچه در برنامه ۲۰:۳۰ پخش شد، پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و با مادرش زندگی می‌کرد.

شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌های عجیب و غریبی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرد و سحر تبر نامی است که او برای خود در اینستاگرام برگزید.

در تصاویر سحر تبر گریم، فوتوشاپ و عمل‌ جراحی مشهود است؛ آن هم اعمال جراحی نامتعارفی که توسط یک پزشک جراحی زیبایی انجام شده و او از یک جایی به بعد فهمید با داشتن یک چهره عجیب و غریب و کارهایی همچون رفتن داخل سطل آشغال می‌تواند فالوئر یا دنبال کننده جذب کند و همین فالوئرها باعث شد خیل زیاد سفارش برای تبلیغ محصولات و افراد با رقم‌های بالا به سوی او روانه شود.

تصاویر سحر تبر در اینستاگرام روز به روز عجیب‌تر و ترسناک‌تر می‌شد و برای اینکه عجیب‌تر هم به نظر برسد اقدام به گریم‌های آنچنانی می‌کرد و بیش از پیش خود را ترسناک نشان می‌داد.

پخش اعترافات سحر تبر در صداوسیما

۳۰ آبان ماه پس از دستگیری فاطمه خویشوند با نام مستعار سحر تبر، در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما در برنامه‌ای تحت عنوان «صریح درباره فرهنگ»، اعتراف‌های وی ضمن ابراز ندامت از اقداماتش پخش شد که بازخوردهای فراوانی نیز در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی داشت.

یکی از بخش‌های این برنامه به اظهارات سیما فردوسی روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داشت که عنوان کرد رفتارهای این شخص ناشی از اختلال‌های روانی است و باید قبل از رسیدن به این وضعیت بحرانی مورد توجه و درمان قرار می‌گرفت. سوابق درمانی فاطمه خویشوند نیز حکایت از وجود بیماری روانی در وی داشت.

تداوم بازداشت سحر تبر و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب

سعید دهقان وکیل مدافع فاطمه خویشوند در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: بعد از مطالعه پرونده فاطمه خویشوند، بنده و همکارم (پیام درفشان) به این نتیجه رسیدیم که تداوم بازداشت این نوجوان، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و نیز منطق قضایی به دور است. به همین دلیل، طی لایحه‌ای مستند و مستدل، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را تقدیم دادگاه کردیم و اکنون در انتظار اتخاذ تصمیم شایسته قانونی از سوی مرجع قضایی هستیم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه پرونده موکلش از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده، گفت: تاریخ تولد موکل (٢٦ خرداد ماه ١٣٨٠)، گویای این واقعیت است که اگرچه در تاریخ دستگیری (اوایل مهر امسال) بالای ١٨ سال بوده اما از آنجا که بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بود و در واقع کودک محسوب می شده است، بنابراین اساساً و بر فرض وقوع جرم و ضرورتِ تعقیب و تشکیل پرونده قضایی، این اقدام برای کودکان و نوجوانانی در این سن، به طور مطلق در صلاحیت دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان است.

دهقان اضافه کرد: صرف نظر از اینکه صدا و سیما با چه مجوزی و بر اساس چه منطقی، پیش از اثبات اتهام وارده، اقدام به پخش برنامه‌ای با محوریتِ موکل کرده، آنچه مسلّم است اینکه اولاً حتی در همان برنامه نیز بر سوابق بیماری فاطمه خویشوند که گویای نظر روانپزشک متخصص در تلویزیون بوده، تاکید شده است. ثانیاً، تمامی اسناد و مدارک روانپزشکی موجود در مورد موکل نشان می دهد که حتی سال‌ها پیش از رسیدن به سن قانونی رشد، مبتلا به «افسردگی عمده» و «سایکوز» بوده و به همین دلیل، در سال ٩٤ در بیمارستان الغدیر بستری بوده است. همچنین بعدها و باز هم پیش از رسیدن به ١٨ سالگی به دلایل مشابه در بیمارستان فوق تخصصی روانپزشکی ٥٠٥ نزاجا و نیز بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده است.

وکیل فاطمه خویشوند ادامه داد: این وضع و شرایط بیماری، با توجه به تاکید روانپزشکان متخصص بر استفاده از داروی ترامادول و ضرورت مراقبت‌های ویژه پزشکی برای جلوگیری از حملات بیماری، نشان می‌دهد که نه تنها به دلیل صغر سن، بلکه حتی به دلیل شرایط حاکم بر بیماری خاص، جای موکل در زندان نیست و نگرانی خانواده موکل و ما به عنوان وکلای او از این منظر باید تحلیل شود.

وی افزود: در واقع، با توجه به مجموع این شرایط و تاکید بر اینکه موکل در زمان ارتکاب افعال مورد نظر فاقد سن قانونی رشد بوده و بنا بر اسناد موجود و اذعان برنامه تلویزیونی دارای بیماری به حدی است که بارها مرتکب خودزنی‌های شدید ناشی از افسردگی عمیق و اختلال چندشخصیتی شده است که این وضعیت «مورد تایید مرجع پزشکی قانونی نیز قرار گرفته و در پرونده موجود است»، حداقلِ انتظار از دادسرا این بود که وقتی به هر دلیل اقدام به آزادی تمامی متهمین دیگر پرونده کرده، نسبت به فک قرار بازداشت موکل که در زمان ارتکاب اعمال، هم فاقد سن قانونی و هم دارای بیماری روانی بنا بر تایید پزشکی قانونی بوده اقدام کند.

دهقان اظهار داشت: اکنون که این اتفاق صورت نگرفته و موکل با توجه به بیماری و کودکی با رنج فراوان در زندان به سر می‌برد و به نظر می رسد پرونده با وجود تعدد متهمین تا صدور حکم قطعی نیازمند زمان طولانی باشد، دادگاه می‌تواند نسبت به تبدیل قرار تامین از بازداشت به وثیقه اقدام کند تا ضمن تضمین حمایت قانونی از اشخاص بیمار و نیز فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب افعال، اهداف مندرج در «دستور العمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه» تامین و بدین ترتیب، با فک قرار بازداشت و امکان آزادی موکل، شرایط برای اقدامات درمانی فوری فراهم شود.

تفهیم اتهام معاونت در افساد فی‌الارض به سحر تبر

پیام درفشان وکیل دیگر فاطمه خویشند نیز به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: باید توجه داشت در ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ به طور صریح بیان شده است: «کلیه اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.»

این وکیل دادگستری افزود: در نتیجه برابر نوع نگرش ضابط پرونده که در راستای صیانت از امنیت روانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان به دستگیری گسترده اشخاصی که از وضعیت سنی و روانی موکل سوء استفاده می‌کردند، اقدام کرده، سزاوار است برخورد حمایتی و مراقبتی از این نوجوان به عمل آمده و حداقل به طور موقت به مانند سایر متهمین بالغ پرونده که همگی آزاد هستند با صدور قرار تامین به نحوی که در توان خانواده وی باشد بتواند از محیط نامناسب زندان به ویژه اینکه نیازمند درمان نیز است، خارج شود.

درفشان اضافه کرد: در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه و منافع ملی کشور، به طور قطع باید از بروز بسترهای مشابه مانند واقعه غم انگیز سحر خدایاری مشهور به دختر آبی ممانعت کرد و می‌توان با اتخاذ سیاست قضائی متناسب با تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر رویکرد رافت و رحمت محور، با نوجوانی که بیمار نیز هست، رفتار کرد و باید از احتمال تکرار اینگونه وقایع که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه می‌شود، دوری جست.

درفشان با بیان اینکه این پرونده در دادسرای ناحیه ۳۸ تهران موسوم به دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل و توسط سرپرست دادسرا جهت رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده، گفت: با توجه به تعدد متهمین پرونده که قهراً منجر به اطاله بیشتر مراحل و تشریفات دادرسی می‌شود و در نتیجه تا صدور حکم قطعی، زمان زیادی لازم خواهد بود، فک قرار بازداشت این متهم نوجوان که براساس قانون می‌بایست مورد اقدامات حمایتی و مراقبتی قرار گیرد و نیاز به درمان‌های تخصصی در محیط مناسب دارد از مسئولین امر مورد تقاضاست.

به گفته درفشان، در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع به فاطمه خویشوند تفهیم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.