تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» با گلایه از زمان بد اکران فیلمش گفت: قرار بود این فیلم هشتم آبان ماه اکران شود ولی متأسفانه اتفاقات ناخوشایندی افتاد که موجب شد این فیلم در زمان نامناسبی اکران شود.

اکران بد برای یک فیلم خوب

زهره کهندل/

تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» با گلایه از زمان بد اکران فیلمش گفت: قرار بود این فیلم هشتم آبان ماه اکران شود ولی متأسفانه اتفاقات ناخوشایندی افتاد که موجب شد این فیلم در زمان نامناسبی اکران شود.

مجتبی فرآورده درباره اینکه فیلم «۲۳ نفر» در جشنواره‌های مختلف خوش درخشید، اما در گیشه آنچنان که انتظار می‌رفت دیده نشد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: واقعیت این است که فیلم «۲۳ نفر» سالن سینما ندارد. این فیلم با ۱۰ سالن اکران شد و چند روز است به حدود ۴۰ سالن رسیده که نیمی از سانس‌های آن پیش از ظهر است. طبیعی است که در چنین شرایطی فروش خوبی نداشته باشد.

وی با اشاره به آغاز اکران‌های دانشجویی و دانش‌آموزی این فیلم خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای اکران‌های دانشجویی فیلم دارد انجام می‌شود و حدود ۱۵۰ دانشگاه برای اکران دانشجویی این فیلم نام‌نویسی کردند.

وی درباره اینکه برای اکران سیار فیلم توسط عمارفیلم برنامه‌ای دارد، یادآور شد: فیلم متعلق به سازمان اوج است و آن‌ها باید پیگیر ماجرا باشند که احتمالاً برنامه‌ای برای این موضوع دارند.

* سینما تبدیل به بازار مکاره شده است

فرآورده گفت: این فیلم مخاطب خودش را خواهد داشت، اما متأسفم که در شرایط بدی اکران شد. این فیلم باید خیلی زودتر از این زمان و در نیمه اول آبان‌ماه اکران می‌شد ولی متأسفانه آن‌قدر اکران آن را پشت گوش انداختند که به این زمان رسید.

وی درباره اینکه دلیل این ماجرا نبود عدالت در اکران است، یادآور شد: اینکه در اکران فیلم‌ها عدالت وجود ندارد، حرف درستی است، اما اینکه بگوییم تمام سهم و درصد خطا مربوط به نبود عدالت در اکران است، چنین نیست. بخش قابل‌توجهی از آن به بی‌تدبیری در عرصه سینما برمی‌گردد که این شرایط را به وجود آورده و  سینما را به سمتی پیش برده‌اند که حاصلش این شرایط شده است.

این تهیه‌کننده افزود: سینما را به سمتی پیش برده‌اند که چیزی به اسم سینما به مفهوم واقعی کلمه نداریم. سینمایی که مدیریت نشود و راهبرد و افق پیش رو نداشته باشد تبدیل به بازار مکاره می‌شود. بازار مکاره‌ای که هر کسی محصولی را بیشتر بفروشد، برنده است. حاصل چنین سینمایی وضعیت امروز است در حالی که اگر سینمای ایران برنامه، افق، راهبرد و مدیریت کلان داشته باشد، مسیر طبیعی و درست خودش را طی می‌کند.

* شرایط سینمای ما خوب نیست

وی درباره اینکه عده‌ای معتقدند دلیل ساخت فیلم‌های کم‌ارزش از نظر هنری و محتوایی، بازار تقاضا و گیشه‌پسند بودن آن‌هاست، گفت: چنین فیلم‌هایی گیشه‌پسند هم نیستند، این اشتباهی است که مدیران سینمایی ما مرتکب می‌شوند. گیشه، مردم و مخاطبی که از آن حرف می‌زنیم در بهترین حالت ممکن ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را به سینما می‌کشاند یعنی رقمی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان. بارها به مدیران سینمایی گفته‌ام به جای اینکه از ۳۰۰ میلیارد تومان فروش سالانه فیلم‌های سینمایی ذوق زده شوید، باید زانوی غم بغل بگیرید که چرا ۸۵ درصد مردم سینما نمی‌آیند؟

تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» درباره پیش‌بینی فروش این فیلم تا پایان زمان اکرانش، اظهار کرد: اگر تعداد سالن سینما و سانس‌های بیشتری و زمان بهتری به فیلم تعلق بگیرد، فیلم فروش بیشتری خواهد داشت، ولی با ۴۰ سالن سینما که نیمی از سانس‌های آن پیش از ظهر است، نمی‌توانم ارزیابی درستی از فروش فیلم داشته باشم. اگر اکران فیلم «۲۳ نفر» شرایط طبیعی و درستی داشته باشد، احتمال می‌دهم مخاطب سینماروی فیلم بیشتر شود ولی نمی‌دانم که فیلم در چه وضعیتی در اکران قرار خواهد گرفت.

فرآورده در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای عدالت در اکران فیلم‌ها وجود دارد، گفت: حوزه اقتصاد در سینما، حوزه عرضه و تقاضاست. وقتی فیلمی دارد مخاطب جذب می‌کند و می‌فروشد، نمی‌توان به آن گفت که نوبت تو تمام شده و باید بروی تا فیلم دیگری روی پرده برود، اینکه عدالت نمی‌شود. شرایط سینمای ما خوب نیست، چون تبدیل به بازار مکاره شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.