شبکه های سیما با پخش برنامه‌های متنوع، حماسه ماندگار مردمی نهم دی را بازخوانی می کنند.

بازخوانی حماسه ۹ دی در قاب تلویزیون
ب ه گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت سیما، به مناسبت نهم دی ماه شبکه های سیما پخش مستقیم راهپیمایی مردم سراسر کشور را در قاب هایی نمایش می دهند. همچنین برنامه های مختلفی از جمله مستندهای ترکیبی، فیلم های سینمایی و برنامه های روتین روی آنتن می رود.

شبکه یک سیما

مستند ویژه «روز بصیرت» با موضوع تحلیل وقایع سال ۸۸ به مدت ۲۰ دقیقه ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۹  دی از شبکه یک پخش می شود. در این مستند تحلیلگران سیاسی با تحلیل سخنان برخی از مخالفان داخلی و خارجی از نقشه هایی که برای برهم زدن امنیت داخلی ایران کشیده شده بود، صحبت می کنند.

مستند «برادران» از دیگر برنامه های ۹ دی شبکه یک سیماست که با موضوع موشکافی یکی از شایعات بزرگ آشوب‌های خیابانی سال ۱۳۸۸ پخش می شود. در این مستند که ساعت ۲۳ روز دوشنبه پخش می شود، بیان می شود در روزهای بعد از انتخابات و در پی آشوب‌های خیابانی، عکسی خاص دستمایه شایعات قرار می‌گیرد به نحوی که فعالان آشوب‌ها این گونه القا کردند که نیروهای حزب‌الله در حمله به معترضان حضوری فعال دارند. تحلیل علت توجه خاص به یک عکس و دستاورد آن برای مخالفان محور برنامه «برادران» است.

پخش گزارش زنده از حضور مردم در راهپیمایی مردم سراسر کشور در سالروز  ۹ دی از دیگر تدارکات شبکه یک به مناسبت ۹ دی است.

 

شبکه دو سیما

مستند «نقشه‌ای روی آب»؛ با استفاده از تصاویر آرشیوی و نریشن به بازخوانی حوادث فتنه ۸۸ تا حماسه ۹ دی می‌پردازد. این مستند به تهیه‌کنندگی جواد جوشن‌لو در گروه سیاسی شبکه دو تهیه شده و دوشنبه ۹ دی ساعت ۱۷:۳۰ روانه آنتن می‌شود.

همچنین برنامه «زنده‌باد زندگی» به تهیه‌کنندگی و اجرای محمدجعفر خسروی با حضور مهمانان مختلف به ابعاد مختلف این حماسه خواهد پرداخت. گروه خانواده نیز در مجله تصویری «عصر خانواده» به صورت ویژه‌ای حماسه ۹ دی را مورد توجه قرار داده و «در انتهای الوند» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر پرداختی به‌خصوص از این موضوع خواهد داشت.

همچنین برنامه «چلچله»؛ ویژه‌برنامه صبحگاهی موسیقیایی شبکه در ۹ دی با پخش کلیپ‌هایی این روز را گرامی می‌دارد و نماهنگ «پرتو خورشید» با صدای کسری کاویانی و با شعری از سیدکمال هاشم‌زاده در روز بصیرت، آگاهی و اتحاد مردم در فواصل برنامه‌ها از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

«نمادو»، نماهنگ‌های مختلف، موشن‌گرافیک، سرود، فیلم کوتاه و ... نیز از ویژه‌هایی است که در فواصل برنامه‌ها به مناسبت ۹ دی روانه آنتن خواهد شد.

 

شبکه چهار سیما

شبکه چهار سیما با مستند ترکیبی «همیشه مردم»، حماسه ماندگار مردمی نهم دی را بازخوانی می کند. گروه سیاسی شبکه چهار سیما مستند ترکیبی «همیشه مردم» را را برای سالروز حماسه ی بزرگ ۹ دی تهیه و تولید می کند.

«همیشه مردم» به تهیه کنندگی محمدمهدی شاهرخیان روز دوشنبه ۹ دی ماه ساعت ۱۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود. در این مستند ترکیبی با عبدالله گنجی روزنامه نگار و حمیدرضا مقدم فر کارشناس سیاسی در خصوص حوادث سال ۸۸، روایت رسانه های خارجی از سال ۸۸، شناخت طبقاتی جریان فتنه، وابستگی جریان فکری به طبقات بالای اقتصاد و نقش مردم گفتگو شده است.پخش تصاویر آرشیوی به همراه نریشن از دیگر بخش های این مستند است.

 

شبکه پنج سیما

همزمان با سالروز حماسه ۹ دی گروه سیاسی شبکه پنج به بررسی ابعاد مختلف این حادثه در مستند «تکرار تاریخ» پرداخته است. در این برنامه برای اولین بار به موضوعاتی در حوزه  نمادشناسی تصویری فتنه ورود شده است.

مستند «تکرار تاریخ» به تهیه کنندگی مصطفی مژدهی فر به بررسی نقش دین و سیاست در تاریخ معاصر ایران پرداخته است. برنامه نگاهی دارد به مسئله عاشورای سال ۱۳۵۷ که به جهانیان نشان داد مذهب چگونه به ابزاری کارکردی در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است و در ادامه به عاشورای سال ۱۳۸۸ پرداخته که چگونه مذهب دوباره نگهدار انقلاب شد.

مستند «تکرار تاریخ» همچنین به مقوله رسانه در دنیای جدید پرداخته و نقش الگوی تصویری را در گسترش فتنه ۸۸ بررسی کرده است. این مستند با نگاه کارشناسی دکتر مجید امامی استاد رشته ارتباطات و دکتر سعید مدرسی کارشناس رسانه شیوه روایتگری خبر را در حوزه عکاسی فتنه ۸۸ را مرور کرده است.

گروه سیاسی شبکه پنچ در همین راستا با برخی عکاسان انقلابی که در سال ۱۳۸۸ با دوربین هایشان مراسم ۹ دی را ثبت کردند گفتگو کرده و از سختی کار هنرمندانه در بحران های سیاسی می گوید. مخصوصا اینکه برخی عکاسان در فتنه ۸۸ با خشونت آشوبگران روبرو شده و زخمی شدند. برای اولین بار تصاویری از خشونت آشوبگران علیه عکاسان انقلابی در قاب تصویر شبکه پنج سیما پخش می شود. مستند «تکرار تاریخ» روز ۹ دی از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

برنامه «به خانه برمی گردیم» کاری از گروه خانواده و کودک شبکه پنج سیما در روزهای ۸ و ۹ دی ماه معطوف به این مناسبت بر روی آنتن می رود. پلاتو مجریان، دعوت از کارشناس به عنوان مهمان، تهیه میان برنامه با موضوع حماسه ۹ دی ماه از بخش های این برنامه است.

مستند «شورش در شهر» دوشنبه ۹ دی ماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه پنج سیما می شود. این مستند روایتی است از پشت پرده فتنه سال ۸۸ و کاسبان واقعی تحریم است.  این مستند نشان خواهد داد که چه کسانی و با چه تفکری عامل تحریم ها شدند و چه کسانی با آدرس غلط دادن، صنعت هسته ای را به خاطر برداشتن تحریم ها نیمه تعطیل کردند.

برنامه «در شهر» کاری از گروه تهران و شهروندی نیز برنامه های مرتبط با حماسه ۹ دی ماه را در شهر تهران  پوشش می دهد.

 

شبکه افق

به مناسبت فرارسیدن سالروز حماسه ۹ دی ملت ایران در پاسخ به فتنه ۸۸ مجموعه ای از برنامه‌های تلویزیونی و ترکیبی همراه با مستندهای تک قسمتی و میان برنامه های کوتاه از افق سیما پخش می‌شود.

بر این اساس مجموعه مستند «خارج از دید» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن خواهد رفت. مجموعه مستند «خارج از دید» نگاهی به انتخابات سال ۸۸ داشته و آشوب های پس از آن و روایت اتفاقات مربوط به این قضایا را به صورت جزء به جزء، دنبال می‌کند. این مستند محصول مرکز بسیج سازمان صدا و سیما، به کارگردانی مهدی نقویان تلاش دارد بی‌طرفانه به بازخوانی حوادث سال ۸۸ بپردازد و حوادث را به صورت واقع گرایانه به تصویر بکشد.

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نیز طبق روال همیشگی روزهای زوج از ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه سه پخش می‌شود. طی هفته جاری موضوع این برنامه به فتنه ۸۸ و فتنه های پس از آن و نیز نقش مردم در خنثی کردن این فتنه ها اختصاص خواهد داشت.

مجله خبری «عصرانه» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود و بنا به مناسبت ۹ دی مباحثی را به این امر اختصاص می‌دهد.

همچنین برنامه تلویزیونی «عصر» با تهیه کنندگی و اجرای نادر طالب زاده سه شنبه دهم دی ماه با موضوع حماسه ۹ دی از شبکه افق پخش خواهد شد. زمان پخش این برنامه ساعت ۲۲ است که به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

گفتنی است فیلم سینمایی «لکه» باموضوع آشوب های سال ۸۸ و رویدادهای بعد از آن نیز یکشنبه شب از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.

 

شبکه قرآن و معارف

شبکه قرآن با پخش سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع بررسی جایگاه بصیرت در اسلام در روزهای ۸ و ۹ دی ماه از ساعت ۱۳:۳۰ با مخاطبان خود همراه می شود.

مستند «برادران» با موضوع موشکافی از یکی از شایعات بزرگ در جریان آشوب‌های خیابانی سال ۱۳۸۸، یک شنبه ۸ دی ساعت ۲۲ از این شبکه پخش می‌شود. در روزهای بعد از انتخابات و در پی آشوب‌های خیابانی، همان عکس دستمایه شایعات بیشتری قرار می‌گیرد به نحوی که فعالان آشوب‌ها این گونه القا کردند که نیروهای حزب‌الله در حمله به معترضان حضوری فعال دارند.

مستند «برادران» با تکیه بر مستندات و توجه ویژه به عکسی که همان روز اول منتشر شده، درصدد یافتن پاسخی برای این پرسش است که حقیقت ماجرا چه بوده و دشمنان، قصد چه فریبکاری را داشته‌اند.

مستند «زخم تازه» به کارگردانی علی صدری نیا، روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال ۸۸ است. این روایت از زبان شاهدان عینی این ماجرا است که صبح تا ظهر آن روز را از نزدیک دیده‌اند و اکنون آن را در برابر دوربین بازگو می‌کنند. این مستند ۹ دی ماه ساعت ۲۲ روی آنتن می رود.

همچنین نماهنگ «فجر نه دی» کار جدید از گروه های محمد رسول الله (ص) و گروه همخوانی نیروی انتظامی که در لوکیشن میدان انقلاب و ازادی ضبط شده است، نیز پخش می شود. پخش وله و میان برنامه هایی با محوریت ۹ دی در فواصل برنامه انجام می شود.

شبکه نمایش

فیلم تلویزیونی «فاصله کانونی» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه کنندگی مصطفی علمی فرد، دوشنبه ۹ دی ساعت ۱۳ از شبکه نمایش پخش می شود.

داستان فیلم هم از جایی آغاز می شود که ناصر جوان دانشجو که به تازگی با سولماز همکلاسی خود برای ازدواج محرم شده اند، با موضوع فتنه ۸۸ درگیر می شوند. ناصر تلاش دارد سولماز را از صف مخالفان قانون شکن و آشوبگران بی منطق جدا کرده و او را به سمت صحیح و ابراز نظر قانونی سوق دهد، اما سولماز با تندروی های خود هم زندگی شخصی و هم رفتار اجتماعی خود را دچار آشوب و دگرگونی می کند. جعفر دهقان، حسن اسدی، عزت اله مهرآوران، میرطاهر مظلومی، سولماز آقمقانی، صدیقه کیانفر، یاسر جعفری و افسانه ناصری بازیگران این فیلم هستند.

شبکه امید

برنامه «دفترچه خاطرات» به مناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت دوشنبه ۹ دی ماه ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه امید خواهد رفت. پس از جریان فتنه انتخاباتی سال ۸۸ و به آشوب کشیدن کشور توسط دشمنان، سر انجام ملت با بصیرت ایران در روز ۹ دی ماه پاسخ کوبنده‌ای به اهانت فتنه‌گران دادند و حماسه‌ای تاریخی آفریدند. برای آشنایی بیشتر نوجوانان با وقایع سال ۸۸ به ویژه یوم الله ۹ دی برنامه «دفترچه خاطرات» با ایوب پورقیومی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه به گفت و گو خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.