بیست و هفتم آذرماه تولیت آستان قدس رضوی برای سفری دوروزه وارد سیستان و بلوچستان شد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در این سفر از مجتمع در دست ساخت امام رضا(ع) در مرز میرجاوه بازدید کرد؛ مجتمعی که قرار است محل استراحت روزانه 3هزار زائر پاکستانی باشد که از این نقطه مرزی وارد کشور می‌شوند.

خدمت به زائران در جاده‌های عاشقی



 حسین رسول‌زاده/

 بیست و هفتم آذرماه تولیت آستان قدس رضوی برای سفری دوروزه وارد سیستان و بلوچستان شد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در این سفر از مجتمع در دست ساخت امام رضا(ع) در مرز میرجاوه بازدید کرد؛ مجتمعی که قرار است محل استراحت روزانه 3هزار زائر پاکستانی باشد که از این نقطه مرزی وارد کشور می‌شوند. تولیت آستان قدس رضوی همچنین در حاشیه این بازدید از ساخت 100 مجتمع میان‌راهی در جاده‌های منتهی به مشهد هم خبر داد؛ اما این مجتمع‌ها کجا و با چه هدفی ساخته خواهند شد؟

تجهیز همه جاده‌های منتهی به مشهد به مجتمع‌های میان‌راهی

سعید اکبریان، مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی است؛ سازمانی که کار ساخت مجتمع‌های میان‌راهی را بر عهده دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار قدس از طرح بلندمدتی خبر داد که قرار است در آن، همه جاده‌های منتهی به مشهد به مجتمع‌های میان‌راهی مجهز شوند.

او تأکید کرد: در حال حاضر 21 مجتمع از این مجتمع‌های میان‌راهی در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس ساخته شده و در این طرح، تعداد این مجتمع‌ها به عدد 100 خواهد رسید. 

مهندس اکبریان گفت: حوزه ساخت مجتمع‌های میان‌راهی محدود به خراسان رضوی یا استان‌های خراسان نیست و این مجتمع‌ها در مسیرهایی ساخته می‌شوند که غالب سفرها، به مقصد مشهد مقدس است.

وی ادامه داد: مطالعات فاز صفر این کلان‌پروژه در حال انجام است تا شرایط اجرای آن بررسی شده و طرح، در بخش‌هایی که قابلیت اجرایی شدن دارد، وارد مرحله اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی در عین حال گفت: تا هنگامی که مطالعات کامل نشود، نمی‌توان به طور دقیق گفت که چند مجتمع از این مجتمع‌ها به زودی ساخته شده یا این مجتمع‌ها در کدام محورها بنا خواهد شد.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری برای ساخت هر یک از این مجتمع‌های میان‌راهی در نخستین قدم، نیازمند تکمیل طرح‌های مطالعاتی و در قدم بعدی نیازمند اذن تولیت معزز آستان قدس رضوی است.

مهندس اکبریان گفت: احیای جاده ولایت هم بخش دیگری از این طرح بلندمدت است.

اکبریان گفت: همان طور که وجود حضرت رضا(ع) هر جا که ایشان قدم گذاشته‌اند سبب برکت بوده، مجتمع‌های میان‌راهی هم باید مایه آبادانی سکونتگاه‌های پیرامونی خود باشد. 

وی افزود: یعنی اگر شهر و روستایی در نزدیکی این مجتمع‌ها وجود دارد و مؤلفه‌های اقتصادی آن شهر و روستا یا معیشت و اشتغال آن دچار انفعال شده ما باید بتوانیم به کمک این مجتمع‌ها، تحریک توسعه کنیم.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه رضوی ادامه داد: مطالعات ما صرفاً مطالعه برای ساخت یک نمازخانه در حاشیه جاده نیست. ما اعتقاد داریم که مجتمع‌های بین‌راهی باید مولد آبادانی، پیشرفت و توسعه منطقه باشد و درست از همین منظر؛ پیشرفت و توسعه منطقه هم در مأموریت این سازمان قرار دارد.

ارائه خدمات به 14 میلیون زائر

مجتمع‌های میان‌راهی آستان قدس رضوی، توسط سازمان عمران و توسعه خراسان وابسته به آستان قدس رضوی ساخته شده و زیر نظر مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی اداره می‌شود و حمزه سپهریان، مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی است.

او هم از ارائه خدمات رایگان و شبانه‌روزی به زائران نوروزی در مجتمع‌های میان‌راهی امام رضا(ع) خبر می‌دهد و می‌گوید: مجتمع‌های فرهنگی- رفاهی و نمازخانه میان‌راهی حضرت امام رضا(ع) در جاده‌های مواصلاتی به مشهد مقدس در طول سال پذیرای بیش از 14 میلیون زائر و مسافر است.

وی خاطرنشان می‌کند: مجتمع‌های میان‌راهی امام رضا(ع) دارای نمازخانه‌های مستقل ویژه برادران و خواهران، کفشداری، وضوخانه، سرویس‌های بهداشتی، سکوهای استراحت موقت و صرف غذا، فضای سبز با انواع گل‌های زینتی و درختان سرسبز، پارک بازی ویژه کودکان، پارکینگ وسایل نقلیه و مراکز تهیه مواد غذایی و بهداشتی است و در طول شبانه‌روز خدمات مطلوبی به زائران حضرت ثامن‌الحجج(ع) ارائه می‌کند.

وی به حجم فزاینده سفرها در ایام خاص مانند تعطیلات نوروز و... اشاره می‌کند و می‌گوید: در این ایام به منظور ارتقای کیفیت خدمات فرهنگی و رفاهی ارائه شده به زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، برنامه‌های متنوعی در مجتمع‌های فرهنگی رفاهی و نمازخانه‌های میان‌راهی حضرت امام رضا(ع) به اجرا درمی‌آید.

وی می‌گوید: در نمازخانه‌های میان‌راهی امام رضا(ع) اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره دینی صورت می‌گیرد و برای ایجاد آمادگی معنوی در زائران آستان ملائک پاسبان رضوی؛ سخنرانی بین‌الصلاتین، بیان احکام سفر و آداب زیارت نیز انجام می‌شود.

مجتمع‌های فرهنگی رفاهی و نمازخانه‌های میان‌راهی امام رضا(ع) عبارتند از:

مجتمع شماره 1 (دیهوک)؛ کیلومتر85 محور طبس- فردوس (448 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 2 (اسلامیه)؛ کیلومتر15 محور فردوس- گناباد (318 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 3 (فیض‌آباد)؛ کیلومتر47 محور تربت‌حیدریه- گناباد (206 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 4 (رباط سفید)؛ محور تربت‌حیدریه- مشهد (75 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 5 (خوسف)؛ محور بیرجند- دیهوک (600 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 6 (کاهک)؛ کیلومتر85 محور سبزوار- شاهرود (305 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 7 (عشق‌آباد)؛ محور عشق‌آباد- بردسکن (445 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 8 (نهبندان)؛ پارک جنگلی نهبندان. این مجموعه اکنون توسط شهرداری نهبندان نگهداری می‌شود.

مجتمع شماره 9 (خضری)؛ محور قاین- گناباد (شهر خضری) (315 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 10 (علی‌آباد رباط پشت بادام)؛ محور یزد- طبس (688 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 11 (دشت گلستان)؛ محور آشخانه- گالیکش (420 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 12 (بردسکن)؛ کیلومتر یک محور بردسکن- کاشمر (265 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 13 (سربیشه)؛ کیلومتر50 محور بیرجند- نهبندان (545 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 14 (قاین)؛ کیلومتر3 محور قاین- بیرجند (375 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 15 (مزداوند)؛ محور سرخس- مشهد (100 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 16 (دامغان)؛ کیلومتر10 محور دامغان- شاهرود (538 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 17 (بشرویه)؛ کیلومتر3 محور بشرویه- طبس (450 کیلومتری مشهد) 

مجتمع شماره 18 (بجستان)؛ کیلومتر10 محور بجستان- فیض‌آباد (285 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 19 (چناران)؛ کیلومتر11 محور چناران- قوچان (60 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 20 (تربت‌جام)؛ کیلومتر25 محور تربت‌جام- فریمان (160 کیلومتری مشهد)

مجتمع شماره 21 (راور)؛ کیلومتر14 راور- مشهد (700 کیلومتری مشهد)

--

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.