با آنکه آستان قدس رضوی داعیه‌ای برای پرداختن به مباحث گردشگری ندارد اما به اذعان کارشناسان الگویی که این آستان در ساخت مجتمع‌های میان‌راهی طرح کرده، الگویی کارا و کامل در حوزه خدماتی است که می‌توان از آن به عنوان خدمات گردشگری (با سمت و سوی توجه به زائر و زیارت) یاد کرد.

 کسانی که اهل سفر هستند می‌دانند در جاده‌های دور و دراز هیچ چیز به اندازه اقامتگاهی که بشود در آن، دست و رویی شست و استراحتی کرد مناسب و مفید فایده نیست و از این منظر مجتمع‌های میان‌راهی آستان قدس رضوی خدمتی ارزنده در حوزه سفر و گردشگری (و البته زیارت) است. استقبال فراوان مسافران هم گواهی دیگر بر این ادعاست.

در این میان البته مواردی هم هست که توجه به آن می‌تواند به اکمال این ایده کمک کند؛ مهم‌ترین این موارد، توجه به مؤلفه‌های فرهنگی است. واقعیت آنکه آستان قدس رضوی مهم‌ترین رسالت خود را انجام کار فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ (به ویژه فرهنگ دینی زائران) می‌داند و در این مهم، مجتمع‌های میان‌راهی می‌تواند همان حلقه مفقوده‌ای باشد که زنجیره این خدمات را کامل می‌کند.

زائری که به سمت مشهدالرضا(ع) در سفر است، می‌تواند شمیم رضوی را در مجتمع‌های میان‌راهی آستان قدس رضوی حس کند. تشکل‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانند آستان قدس رضوی را در جغرافیاهای مختلف، یاری‌رسان باشند. بسیاری از این تشکل‌ها در سال‌های اخیر ارتباط پیوسته‌ای نیز با این آستان مقدس پیدا کرده‌اند. مجتمع‌های میان‌راهی می‌تواند محل عرضه خدمات فرهنگی این تشکل‌های پرشور باشد. مدد گرفتن از تشکل‌ها و جوانان انقلابی، البته می‌تواند زحمت آستان قدس رضوی را هم در ارائه خدمات فرهنگی در این مجتمع‌ها کم کند.

جای خالی سوغات رضوی هم در این مجتمع‌ها به چشم می‌آید. چرا نباید در این مجتمع‌ها که محل ارائه انواع خدمات رفاهی است، جایی هم برای عرضه سوغات رضوی در نظر گرفت؟ در کنار فروشگاه‌های مواد خوراکی و رستوران و... حتماً می‌شود غرفه‌ای یا فروشگاهی هم برای عرضه سوغات رضوی برپا کرد؛ و حتماً عرضه‌هایی از این دست، با استقبال زائران و مسافران همراه خواهد شد.  

غیر از این توجه به بوم هم عنصری مهم در شکل‌دهی خدمات مناسب فرهنگی است. توجه به بوم، حتی می‌تواند مؤلفه‌های معماری را هم در این مجتمع‌ها تحت تأثیر قرار دهد.

مجتمع‌های میان‌راهی می‌تواند محل آشنایی زائران و مسافران با بومی باشد که این مجتمع‌ها در آن قرار گرفته‌اند؛ همین آشنایی هم یک خدمت مهم فرهنگی است و البته می‌تواند رنگ و بوی زیارت هم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.