اهواز- محاصره یک هفته ای مردم در میان آب و فاضلاب موجب شد تا دولت طی مصوبه ای در روز چهارشنبه چهارم آبان ماه قول پرداخت کمک بلاعوض برای تعمیر لوزم خانگی و هم چنین تسهیلات بانکی برای بازسازی را به مردم آسیب دیده بدهد.

روند پرداخت خسارت به آسیب دیدگان خوزستان چگونه است؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارندگی شدید اواخر آذرماه موجب آبگرفتگی بسیاری از معابر و واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز، کارون، خرمشهر و آبادان شد و لذا خسارت های بی شماری از خودبر جای گذاشت.

در همین راستا دولت طی مصوبه ای مقرر شد تا نسبت به پرداخت کمک بلاعوض برای تعمیر لوازم خانگی و هم چنین تسهیلات بانکی برای بازسازی به مردم آسیب دیده اعطا کند حال این کمک ها به اشخاصی تعلق گرفته و نحوه پیگیری آن چیست سوالاتی است که در این رابطه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان پاسخ می دهد.

خسارت ها باید ارزیابی شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه ابتدا باید نسبت به ارزیابی واحد های آسیب دیده اقدام کرد اظهار می کند: در این راستا کار ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده شروع شده و درحال انجام است.

مسعود انصاریان با بیان اینکه به منظور بررسی دقیق از بکار گیری نیروهای متخصص و مهندسان ساختمان بهره گرفته شده است می افزاید: کار ارزیابی به نوبت در شهرهای استان آغاز شده است.

وی در خصوص اینکه این ارزیابی ها چقدر زمان خواهد برد بیان می کند: در حال حاضر بخاطر پهنه وسیع شهر اهواز، برآورد قطعی از تعداد واحدهای خسارت دیده وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانیم درباره پایان انجام برآوردها زمان دقیقی را اعلام کنیم.

انصاریان در واکنش به آمار های شایع شده در این رابطه نیز عنوان می کند: تعداد واحدهایی که در این مصوبه تحت عنوان ۲هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری و یک هزار واحد احداثی اعلام شده، عدد تقریبی است و قطعا خسارت های وارده بیش از این میزان است.

مردم کجا مراجعه کنند؟

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با بیان اینکه ‌میزان خسارت  وارده بعد از ارزیابی در سامانه‌ای که تعریف شده ثبت خواهد شد ادامه می دهد: به منظور رفاه مردم با دفاتر پیشخوان دولت در مناطق مذکور قرارداد بسته شده که بعد از انجام فرآیندهای لازم، طی پیامکی از افراد خسارت دیده خواسته می‌شود تا جهت تشکیل پرونده به دفاتر درنظر گرفته شده مراجعه کنند.

وی در خصوص تامین منابع خسارت نیز توضیح می دهد: روند توزیع منابع درنظر گرفته شده به استان  پس از تعیین بانک‌های عامل از سوی بانک مرکزی انجام می شود.

انصاریان یادآور می شود: بعد از اینکه پرونده افراد خسارت دیده تشکیل شد، بنیاد مسکن اقدام به پرداخت کمک‌های بلاعوض تعیین شده می کند و متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک معرفی می شوند.

واحد های غیر مجاز خسارت نمی گیرند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص پرداخت خسارت می گوید: خسارت تعمیر واحدهای مسکونی به مالکان و پرداخت‌های مربوط به لوازم خانگی واحدها به مستاجران یا همان ساکنان اعطا می شود.

 وی ادامه می دهد:  البته پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیری و ساخت واحدهای خسارت دیده منوط به داشتن پروانه ساختمانی است که از سوی شهرداری صادر شده است.

انصاریان در پاسخ به این سوال که ممکن است بخشی از واحدهای آسیب دیده در مناطق آبگرفته به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز، پروانه ساختمانی نداشته باشند نیز توضیح می دهد: چنین واحدهایی از دریافت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات بانکی محروم هستند اما می توانند خسارت‌ لوازم خانگی دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.