مشرق نوشت: فرشاد مؤمنی، از چهره‌های اقتصاددان به تازگی در سخنانی که سایت جماران آنرا منتشر کرد با اشاره به یک گزارش عجیب در مرکز پژوهش‌های مجلس ، پیشنهاد افزایش قیمت پایه ارز برای کالاهای اساسی را در شرایط اقتصادی موجود و پس از ناآرامی‌های اخیر مشکوک خوانده است.

پیشنهاد ارزی مشکوک مرکز پژوهش‌های مجلس

قدس آنلاین: این کارشناس اقتصادی گفته است:«بحث ما با نمایندگان گرامی مجلس این است که یک مقدار بنیه‌ی کارشناسی خودشان را بر فراز مناسبات قرار دهند. واقعاً جای دریغ و تأسف است در حالی که انتظار می‌رود مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی پژوهشی نمایندگان محترم کار کند در همان گزارش کلیدی شماره‌ی یک که منتشر کردند با اینکه نکته‌های بسیار قابل اعتناء و مثبتی را مطرح کردند اما حتی مرکز پژوهش‌ها توصیه‌هایی کرده که بعضی از آن‌ها حتی تا مرز مشکوک بودن هم جلو می‌رودفرض بفرمایید در گزارشی که مرکز پژوهش‌ها تهیه کرده در عین حالی که تذکرات بسیار مفید و خوبی داده اما انگار نه انگار ما باید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم، دوباره زمزمه‌هایی شروع کرده‌اند درباره اینکه بعد از تجربه‌ی افزایش قیمت‌ بنزین برای افزایش چشمگیر قیمت پایه‌ی ارز برای کالاهای اساسی و نیازهای حیاتی مردم راه باز کنند!»

اگرچه برخی مواضع و نظرات آقای مؤمنی کاملا قابل انتقاد است اما این نظر کاملا صحیح و بجاست که پیشنهاد افزایش قیمت پایه‌ی ارز کالاهای اساسی، در شرایط فعلی معقول به نظر نمی‌رسد.

آنهم در شرایطی که جامعه در معرض سیاه‌نمایی و سفره‌های مردم درگیر معضل گرانی است.

در واقع به جای آنکه شاهد باشیم در این شرایط نظراتی برای استشفای وضع موجود ارائه می‌شود اما شاهد گزینه‌های نقض هستیم و می‌بینیم دستانی در کار است تا هرچه بیشتر جان مردم را به لب برساند و جامعه را عصبانی کند.

اینکه پس از اغتشاشات آبان ماه دیدیم که دولت محترم هیچ توضیحی از بابت اقدام بدون پیوست خود به افکار عمومی نداد، اینکه همچنان خبری از نظارت جامع بر بازار برای کنترل گرانی نیست و اینکه شاهد نظراتی مثل پیشنهاد افزایش قیمت پایه‌ی ارز کالاهای اساسی هستیم؛ تماماً بیانگر ایفای نقش همان دستان مشکوک است.

دستان مشکوکی که اگر هرچه سریعتر با روشنگری خواص و برخورد مدقّانه امنیتی قطع نشوند؛ سایر قطعات پازل «فتنه اقتصادی» را در کنار یکدیگر خواهند چید.

سخن آقای مؤمنی مبنی بر مشکوک بودن این رفتار و این پیشنهاد با جریان تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نیز قابل جمع است و تکلیف این پیشنهادات مشکوک و منابع الهام و القای آنها بایستی روشن شود!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.