حامد عنقا گفت: به نظرم امروز مخاطب شبکه خانگی برای پوشش مخاطب نیست که جذب فلان سریال می شود بلکه یک فیلمنامه خوب یکی موضوع جذاب این کشش را برای او ایجاد می کند.

سریال«آقا زاده» برای پر کردن اوقات فراغت نیست/هیچ هنرمندی دوست ندارد اثر ناقصی به تماشاگر ارائه دهد

قدس آنلاین-حجم بالای تولید شبکه خانگی در سالهای اخیر بر کسی پوشیده نیست. سریالهایی با موضوعات مختلف که ظاهرا با توجه به نیاز مخاطبان ساخته می شود. در کنار موفقیت برخی از این سریالها اما همیشه چیزی که در این میان قابل بحث است مشکلاتی است که در برخی از موارد هیچ توجه ی به آن نشده است از جمله ظرفیت مخاطب و البته چیزی به عنوان پایان بندی . اما در این میان شبکه خانگی هم به مانند تلویزیون و البته سینما همچنان از بحث فیلمنامه های خوب ضربه دیده که با توجه به روند رو به رشد آن باید به آن توجه شود.

حامد عنقا اولین نویسنده سریالهای شبکه خانگی با مجموعه «قلب یخی» است او این روزها در مشهد مشغول جدیدترین سریالش به نام  «آقا زاده» است که به قول خودش قرار است هوش از سر خیلی ها ببرد. به این انگیزه از حضور او در استودیو قدس آنلاین استفاده کردیم و کلی حرفهای شنیدنی شنیدیم که در اینجا شما می خوانید:

قدس آنلاین: چه شد که بار دیگر برای ساخت اثر جدیدتان شبکه خانگی را انتخاب کردید؟

عنقا:برای من که اولین سریال شبکه خانگی را ساختم مطمئنا بی چالش نبود که بخواهم بار دیگر به این فضا برگردم چون خوشبختانه در طول این یکی دو سال گذشته شبکه خانگی از رونق خوبی هم برخوردار شده است این قضیه چالشم را دو برابر می کرد. من در ساخت همه کارهایم سعی کرده ام که به راهی بروم که خودم آن را تعریف کرده ام و به درست و غلطش کاری ندارم ...ولی در کل باید بگویم که در زمان ساخت سریال قلب یخی هم بر این بارو بودم که باید کسی که در این مدیا مشغول به کار می شود باید سریالی بسازد که خیلی با تعاریف تلویزیون منافاتی نداشته باشد و بشود از تلویزیون هم آنها را پخش کرد هر چند معتقدم خیلی از این کارها با یک اصلاحات خیلی کوچکی بخصوص در بخش پوشش از رسانه ملی قابل پخش است. در خصوص ساخت سریال آقا زاده هم باید بگویم که همه سعی من این بوده و هست که کاری را بسازیم که در این کار هم به مانند سریال قلب یخی بازخورد خوبی از مخاطب بگیرم.

قدس آنلاین: اینروزها سریال های زیادی در شبکه خانگی است که مشکل عمده آنها پایان بندی های ضعیف است شما علت این موضوع را چه می دانید؟

عنقا : هیچ آرتیستی اعم از بازیگر، نویسنده و کارگردان دوست ندارد پایان بندی سردستی داشته باشد، اگر جایی اینطور به نظر می رسد می تواند عوامل مختلف اعم از تصمیم اشتباه، دخالت های فراتر از کار، مشکلات مالی و... داشته باشد. این اتفاق علاوه بر سینما، تلویزیون در نمایش خانگی هم می افتد. من به شخصه فکر می کنم اینکه همه چیز را به گردن هنرمند بندازیم  بی انصافی است. هیچ هنرمندی دوست ندارد اثر ناقصی به تماشاگر ارائه دهد.

قدس آنلاین: گفتید تمایل دارید که کاری که می سازید قابلیت پخش از شبکه ملی را هم داشته باشد. آیا در سریال آقا زاده از خط قرمز ها عبور کرده اید؟

عنقا: خط قرمزهای من بر خط قرمز های رسانه ملی و وزارت ارشاد اسلامی اولویت دارد و اصلا هم برایم فرقی نمی کند در چه رسانه ایی کار کنم. به نظرم امروز مخاطب شبکه خانگی برای پوشش نیست که جذب فلان سریال می شود بلکه یک فیلمنامه خوب و موضوع جذاب این کشش را برای او ایجاد می کند. منهای اینکه می شود عاشقانه و تیزی را در این مدیا یا بقیه رسانه ها تعریف کرد ولی حدود اخلاق و شرع را رعایت کرد. نمونه اش سریال پر بیننده پدر است. سریال آقا زاده هم از این قاعده پیروی می کند و همه چیزی در آن رعایت شده است.

قدس آنلاین: تا چه اندازه از مسائل سیاسی روز در فیلمنامه این سریال بهره گرفته اید؟

عنقا: سریال آقا زاده منهای اینکه قصد دارد یک سریال عاشقانه پر سوز و گدازی را روایت کند بشدت سریال تند و تیزی است و مثل یک تیغ تیز جراحی برای یک غده چرکین اجتماعی عمل می کند مسائلی که در این چند ساله اخیربا آنها مواجه هستیم.

ما سعی کرده ایم در این کار به مسائل سیاسی روز یک نگاهی تحلیگرایانه تر در بستر یک داستان داشته باشیم علاوه  بر اینکه سرشار از جزئیات مستقیم و مستند نسبت به خیلی از اتفاقاتی که در جامعه می افتد که در خیلی مواقع در گفتنش لکنت داشته ایم بدون لکنت در این کار داشته باشیم سعی کرده ایم در این کار خیلی نگاه فانتزی و سانتی مانتالی به این مسائل نداشته باشیم برای این ممکن است در یک جاهایی از کار درد آور باشد و برخی را ناراحت کند و برای بعضی از افراد یا گروه ها و حتی جریان ها گران تمام شود.

ولی فکر می کنم که این دین ما به مردم است که یک بار این حرفها باید با صدای بلند گفته شود و برای این است که سعی کرده ایم از همه ابزار خوب از جمله بازیگران چهره، یک کارگردانی خوب و ...در کنار ساخت یک سریال خوب به تعهد اجتماعیمان هم عمل کنیم.

سریال آقا زاده برای اینکه شمای مخاطب اوقات فراغتتان را با آن پر کنید ساخته نمی شود. سریال آقا زاده حال خیلی را بد خواهد کرد و ممکن است خیلی ها را بی خواب کند.

قدس آنلاین: همانطور که خودتان هم گفتید آقا زاده سرشار از چهره ها است.

عنقا: وقتی آدم می خواهد حرف مهمی بزند طبیعتا باید به مخاطب بیشتری هم فکر کند. دیگر اینکه بهره بردن از چهره های مخاطب پسند کمترین احترامی است که به مخاطب می گذاری کسی که می خواهد هفته ای یک بار هزینه کند و کار را ببیند بله سریال آقا زاده پر بازیگر است و تک تک این بازیگر ها با وسواس انتخاب شده اند و خیلی از این بازیگران برای حضور در این کار خیلی به ما لطف داشتند و رفاقتی پای کار امده اند چون من اصلا در این کار یک بودجه خیلی عجیبی نداشته و ندارم.

قدس آنلاین: آقا زاده قرار است در چند قسمت و در چه زمانی روانه بازار شود؟

عنقا : در ۲۴ قسمت و از بهمن ماه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.