دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت گفت: با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به ساحت مقدس امام رضا(ع) ارادت دارند، مضجع شریف این حضرت در میان سینمای داستانی و مستند هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

جای فرهنگ و سیره رضوی در آثار مستند و سینمایی خالی است/ برگزاری دومین جشنواره فیلم بهشت

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مصطفی یوسف‌زاده در نشست خبری دومین جشنواره فیلم بهشت که در نگار خانه رضوان مشهد برگزار شد،اظهار کرد: سینمای مستند در بسط آگاهی و اندیشه از بدو پیدایش سینما همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت افزود: گره خوردن این گونه سینما با تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی افق‌های شگفت انگیزی را در برابر انسان معاصر باز کرده است.

وی با اشاره به اینکه سینمای مستند به واقعیات عینی در زندگی می‌پردازد، بیان کرد: سینمای مستند به انگارها و عقاید بشر نگاه ویژه‌ای نیز دارد.

یوسف‌زاده ادامه داد: سینمای مستند به دلیل قرار گرفتن بر پایه آگاهی و ایمان تاثیر عمیقی بر آگاهی مردم دارد و از این مزیت برخوردار است که بسیاری از پیام‌های ارزشمند انسانی را به مخاطب خود منتقل کند.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت درباره ماهیت این جشنواره توضیح داد: با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به ساحت مقدس امام رضا(ع) ارادت دارند، مضجع شریف حضرت رضا(ع) در میان سینمای داستانی و مستند هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: به همین منظور موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با هدف بهره‌گیری از سبک زندگی رضوی و زیارت رضوی اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌ای کرده است که امسال دومین دوره آن است.

یوسف زاده بیان کرد: در این جشنواره مجموعه آثار مستند و کلیپ مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی اعم از تاریخ، زندگی، شخصیت، کرامات و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر حضرت رضا علیه السلام و جلوه‌های توسل و ارادت به آن امام همام در طول تاریخ اسلام و ایران از جمله انگاره‌ها، آداب و رسوم، عادات، جشن‌ها، سوگواره‌ها، موقوفات و نذورات و خدمات کریمانه خادمین حضرت پذیرفته خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت با اشاره به اینکه امسال علاوه بر بخش مستند و مسابقه دو بخش کلیپ به جشنواره اضافه شده است، اظهار کرد: در بخش مستند فیلم‌های مستندی با محوریت موضوع جشنواره و همچنین موضوعات ویژه پذیرفته خواهد شد.

وی در توضیح بخش‌های مستند جشنواره بیان کرد: در بخش زیر سایه خورشید، لحظات عرض ارادت و توسل جستن مردم ایران و جهان در مواجهه با پرچم متبرک آستان قدس رضوی و کاروان‌های خدام حضرت رضا علیه السلام مد نظر است.

یوسف‌زاده ادامه داد: بخش زائرین پیاده رضوی ، روایات حالات، توسلات و سلوک زائران پیاده در مسیرهای بیابانی شهری و جاده‌های منتهی به حرم امام رضا علیه السلام مورد توجه است. همچنین در بخش زیارت و آیین‌های نوروزی به مراسم و آیین‌های نوروزی و حالات زائران در لحظه تحویل سال در کنار مضجع شریف رضوی پرداخته خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت درباره دو بخش جدید اضافه شده به جشنواره تصریح کرد: در این بخش آثار تولیدی با محوریت موضوع جشنواره و موضوعات ویژه پذیرفته خواهد شد که شامل کلیپ مفهومی و نماهنگ است.

وی ادامه داد: در بخش کلیپ مفهومی تولید کلیپ مفهومی با موضوع وقف و نذر رضوی با محدودیت زمانی ۵۹ تا ۲۰۰ ثانیه مورد قبول است. همچنین در بخش نماهنگ شامل تولید موزیک ویدیوهای مرتبط با موضوع جشنواره و محدودیت زمانی حداکثر تا ۵ دقیقه پذیرفته خواهد شد.

یوسف‌زاده به بخش جنبی جشنواره در کنار بخش مسابقه اشاره کرد و گفت: در این بخش اهداف جشنواره فعالیت‌های حمایتی و آموزشی شامل ورکشاپ‌ها و کارگاه‌ها است.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت درباره حمایت از تولیدات نیمه‌تمام مرتبط با موضوع جشنواره که به هر دلیلی نتوانسته‌اند تمام شوند، توضیح داد: دبیرخانه از چند اثر نیمه‌تمام مرتبط با موضوع جشنواره به انتخاب و تصمیم شورای سیاستگذاری حمایت خواهد کرد. بدیهی است اخبار فراخوان فرآیند انتخاب و اختصاص اعتبار از طریق سایت جشنواره منتشر خواهد شد.

وی درباره جوایز این جشنواره اظهار کرد: در رابطه با جوایز این جشنواره سعی کردیم که حداقل جوایز جشنواره‌ها را داشته باشیم، اگرچه با جشنواره‌های بزرگ کشوری در بعد جوایز فاصله داریم.

یوسف‌زاده ادامه داد: جایزه اصلی بهترین اثر درباره موضوع جشنواره لوح تقدیر تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد است.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت جایزه مستند برتر را مبلغ ۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و درباره جوایز دیگر بخش‌ها توضیح داد: جایزه اثر برگزیده در بخش‌های زیر سایه خورشید، زائران پیاده رضوی، زیارت و آیین‌های نوروزی هرکدام ۳۰ میلیون ریال است.

وی جایزه بخش کلیپ برتر را ۵۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در بخش کلیپ مفهومی با موضوع وقف و نذر رضوی و همچنین پخش نماهنگ برتر به هر کدام از آثار برگزیده ۳۰ میلیون ریال جایزه اهدا می‌شود.

یوسف‌زاده آخرین مهلت دریافت آثار جشنواره را ۷ خرداد ۱۳۹۹و زمان اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره را ۱۶ خرداد ۹۹ اعلام کرد.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم که اختتامیه این جشنواره در دهه کرامت سال ۱۳۹۹ باشد.

وی اسامی اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیأت انتخاب جشنواره را به شرح زیر بیان کرد: اعضای این شورا نسرین شاه محمدی، حجت احمدی زر، محمدمهدی خالقی و مهدی محمدی هستند.

یوسف‌زاده در رابطه با هیأت داوران این جشنواره بیان کرد: داوران این جشنواره احمد ضابطی جهرمی، محمد صادق مرکبی، محمدحسین نیرومند، سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و محمدمهدی کلهر که سوابق اجرایی در حوزه کلیپ و موسیقی را دارد، هستند.

دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت همچنین درباره امکان پخش آثار این جشنواره در صدا و سیما خاطر نشان کرد: ما در زمان ثبت نام متقاضیان برای نمایش آثارشان در جشنواره رضایت نامه مبنی بر نمایش این آثار در صدا و سیما از آنها می‌گیریم.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که این آثار را در طول سال و نه فقط در مناسبت‌های مذهبی، از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش کنیم. همچنین حضور مدیر شبکه مستند در هیأت داوران این جشنواره این نوید را به ما می‌دهد که به آثار این جشنواره در شبکه مستند توجه ویژه‌ای شود.

به دنبال نمایش آثار تکراری نیستیم

در ادامه این نشست دبیر اجرایی جشنواره فیلم بهشت گفت: در بخش مستند و مسابقه سه موضوع عنوان شده است ولی به این معنی نیست که فقط در این سه حوزه مستند می‌پذیریم.

جواد لیانی ادامه داد: هر کلیپ، مستند و نماهنگی که شرط ورود به جشنواره یعنی موضوع مرتبط را داشته باشد پذیرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت جشنواره حمایت از آثار تولیدی و داشتن خروجی مناسب است بیان کرد: اولویت ما در جشنواره حمایت از تولید کنندگان آثار است و صرفا به دنبال نمایش آثار تکراری نیستیم.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم بهشت متذکر شد: به طور مثال برای کلیپ وقف و نذر رضوی کارگاه برگزار می‌کنیم و به دنبال خروجی و ساخت اثر هستیم.

لیانی در رابطه با همکاری با گروه‌های مستندساز برای ورود به حرم خاطرنشان کرد: به همت مدیریت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در حال رایزنی هستیم که گروه‌های فیلمبرداری برای ساخت مستند، به سهولت وارد حرم رضوی شوند.

تولیدات خود آستان قدس در بخش مسابقه نیستند

در این نشست معاون هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در رابطه با بودجه این جشنواره گفت: اعتبار فرهنگی در دو سه سال گذشته با مشکل بودجه مواجه بوده‌است و ما در موسسه برای حل این مشکل سطح مشارکت خود را با نهادهایی که هدف مشترک با ما دارند بالا بردیم.

مهدی سیم ریز به امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری که توسط تولیت آستان قدس رضوی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد اشاره کرد و افزود: امیدوارم در این راستا اتفاقات خوبی برای تولیدات فرهنگی رضوی بیفتد.

وی درباره مستنداتی که تولید خود آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: مستندی که توسط سفارش خود آستان قدس رضوی و یا چترهای حمایتی مرتبط با آن تولید شده باشد در بخش رقابتی این جشنواره حضور ندارند.

معاون هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: ما فرایند تولید مستند را در خارج از جشنواره در موسسه آفرینش‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط با آستان قدس دنبال می‌کنیم ولی در این جشنواره فقط قصد حمایت از آثار نیمه تمام را داریم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از پوستر دومین جشنواره فیلم بهشت رونمایی شد.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.