خوزستان- موفق به اسکن کارت نشده و کرایه بیشتری به راننده اتوبوس پرداختم تصور کردم بدشانس بوده ام که دستگاه کارتم را نخوانده اما بعد فهمیدم که بعضی از راننده ها با توجه به افزایش نرخ نقدی کرایه دستگاه کارت خوان اتوبوس ها را غیر فعال کرده اند.

کارت های شهروندی برای مردم اهواز گران تمام می شود/کارت خوان های اهواز کارت شهروندان را نمی خوانند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ با توجه به اینکه با گران شدن سوخت دولت قول داد نرخ کرایه با در نظر گرفتن یارانه بنزین برای خودروهای مسافربری شهری گران نمی شود اما شد! بسیاری مجبور شدند برای ترددهای درون شهری دوباره از اتوبوس ها استفاده کنند و با این ترتیب آنها از انزوا بیرون آمده و روزهای شلوغ تری را تجربه کنند، این اتفاق میزان اعتبار همیشه مانده در کارت های شهروندی  خط واحد را به سوژه داغی در فضای مجازی تبدیل کرد، جالب این است در شهر اهواز قبل از گران شدن نرخ بنزین این شرکت  کارت ها را با هر میزان اعتباری که در آن بود باطل اعلام کرد که از باطل کردن این کارت ها پول قابل ملاحظه ای به دست می آید.

دور باطل کارت های شهروندی

 متاسفانه این موضوع تنها بی قانونی این ارگان نیست، عبدالنبی عوده زاده یکی از مسافران شهری به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: از چهارراه زند تا سی متری  سوار اتوبوس شدم از تغییر کارتها خبر نداشتم، وجه نقد به راننده دادم درحالی که کرایه مسیر ۴۲۰ تومان است هزار تومان برداشت و در جواب اعتراضم گفت نرخ نقدی همین است.

این شهروند مدعی است از مسیردانشگاه پیام نور تا چهار راه آبادان نیز با وجود داشتن کارت موفق به اسکن کارت نشده و باز هم کرایه بیشتری به راننده اتوبوس پرداخته و ادامه می دهد: تصور کردم بدشانس بوده ام که دستگاه کارتم را نخوانده اما بعد فهمیدم که بعضی از راننده ها دستگاه کارت خوان اتوبوس ها را غیر فعال کرده اند تا به این شکل غیر قانونی کرایه ها را افزایش دهند و مدعی اند با نرخ قبل نمی توانند کار کنند.

وی با اشاره به کرایه هایی که سر راست نیستند توضیح می دهد: به دلیل همین رند نبودن قیمت ها در کارتهای اعتباری شما مبلغی می ماند که قابل استفاده و برداشت نیست وبرای پرداخت کرایه ها باید کارت خود را مجددا شارژ کنید و همین میزان کم در کارت هزاران شهروند مبلغ قابل توجه ای است که سود بانکی خوبی دارد و حالا تصور کنید با سوزاندن چندباره کارتها این مبالغ را کامل صاحب می شوند.

کرایه نقدی اتوبوس ها گران تر است

رحیم کعب عمیر رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین مبنی بر گرانتر بودن کرایه نقدی اتوبوس ها نسبت به پرداخت کارتی می گوید: به دلیل اینکه مردم به استفاده از کارت گرایش بیشتری داشته باشند نرخ کرایه نقدی بالاتر شده است، اما این موضوع که بعضی رانندگان اتوبوس ها سیستم اسکن کارت شهروندی را غیرفعال می کنند اطلاعات جدیدی است و باید درباره آن با مسئولان حمل و نقل جلسه بگذاریم.

کعب عمیر اضافه می کند: البته برخی از این سیستم ها خرابی دارند وممکن است مردم همان را دیده و نمی توان گفت عمدی است.

وی در رابطه با کارت های اعتباری نیز عنوان می کند: کارت های جدیدی قرار بود صادر شود که بسیار بروز و قرارداد آن با پیمانکار نیز بسته شده بود اما به دلیل افزایش دلارو موارد مصرفی دیگر آن، مثل کارت بانکی؛ قیمتش از ۵هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید.

کعب عمیر از قراردادی برای تحویل ۵۰۰هزار کارت توسط پیمانکار با ۲۵ درصد سود خبر داده و اشاره می کند: دلار گران تر شد و شورا نیز مصوب کرد ۱۰هزار تومان مسافر و پیمانکار، ۱۰ هزار هم شهرداری یارانه برای کارت ها در نظر گیرد اما فرمانداری که حکم شورای نگهبان را برای شهرداری دارد با این موضوع به دلیل افزایش هزینه ها موافقت نکرد.

البته کمیسیون حمل و نقل با این موضوع مخالفت کرده چراکه در صورت عدم پذیرش کارتهای جدید باید سیستم آنها را غیرفعال کرده و به سیستم قدیمی با اطلاعات و سرعت ضعیف که احتمال صفر یا کم شدن مبالغ هم در آن هست برگردیم، اما کارت های جدید علاوه بر خدماتی نظیر حذف هزینه های پشتیبانی، مدیریت و نظارت سوخت، استفاده از کدهای USSD در شارژ شهروند کارت، این مشکلات را ندارند.

وی درباره مبالغی که در کارت های قدیمی مانده توضیح می دهد: این مبالغ به مردم برمی گردند، در ضمن تازمانی که کارتها را در اختیار دارند قابل استفاده است.

بخشنامه عجیب شهردار 

در برگرداندن باقی مانده کارت ها به مردم یک شبهه وجود دارد؛ در زمان فروش هیچ مشخصاتی از  شخصی که این کارت ها  را خریداری می کند، ثبت نمی کنند، بنابراین چگونه می توانند آن را استرداد دهند؟ درباره این موضوع با مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری اهواز که پیش از این گفته بود با وجود افزایش نرخ بنزین، نرخ گازوئیل به‌عنوان سوخت اتوبوس‌های درون‌شهری تغییر نکرده است، لذا هیچ گونه افزایش نرخی در دستور کار شهرداری اهواز قرار ندارد، باید حرف زد که متاسفانه کورش سبزعلی مدعیست طبق بخشنامه شهردار هرگونه مصاحبه باید با اجازه مدیر روابط عمومی شهرداری باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.