بسیاری از مردم در انتخابات ممکن است به دلیل وابستگی فکری به یک جریان خاص یا همچنین به خاطر اینکه از یک لیست چند ده نفره تنها چند فرد شاخص لیست را می‌شناسند، به تمامی افراد حاضر در لیست رأی بدهند که این موضوع قطعاً معیار مناسبی برای شایسته گزینی نیست.

لیست‌هایی مشهور با کاندیداهایی گمنام!

قدس آنلاین: با نزدیک شدن به ماراتن انتخابات مجلس، بسیاری از صاحبنظران و سیاسیون طرح هایی را برای برگزاری انتخاباتی کارآمد، راهیابی نمایندگان شایسته به مجلس و کاستن از مسائل فعلی کشور مطرح می کنند. در این بین، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در روزهای اخیر ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق را در انتقاد به رأی دادن لیستی و مانور بسیاری از افراد شاخص احزاب در این باره مطرح کرد.

وی با انتشار مطلبی در فضای مجازی در این باره گفته است: ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق آن بارها مطرح شده و برای عملیاتی شدن باید قانون انتخابات اصلاح شود قطعا باید برای این موضوع فکری شود چون رای دادن لیستی به ضرر قوه مقننه است. به ضرر وکالت ملت است.

 در حالی که افراد و گروه های سیاسی و حزبی در این روزها در حال رایزنی و جمع بندی برای ارائه لیست مورد نظرشان در انتخابات پیش روی مجلس هستند، بسیاری از تحلیلگران به این نحوه رأی دادن و شرکت در انتخابات انتقادات جدی وارد می کنند.

رأی دادن به افراد یک لیست بر اساس خط مشی سیاسی و حزبی آن ممکن است ابتدای امر، کار رأی دادن را برای عموم مردم آسان کند اما این سوال پیش می آید که آیا تمامی افراد حاضر در لیست ها از صلاحیت، تخصص و تقوای اخلاقی و سیاسی کافی برای تصدی نمایندگی مردم برخوردار هستند یا نه؟

بسیاری از مردم ممکن است به دلیل وابستگی فکری به یک جریان خاص یا به خاطر اینکه از یک لیست چند ده نفره تنها چند فرد شاخص لیست را می شناسند، به تمامی افراد حاضر در آن لیست رای بدهند که این موضوع قطعاً معیار مناسبی برای شایسته گزینی نیست.

چنانکه چندی پیش نیز، علی بهادری جهرمی حقوقدان و استاد دانشگاه نیز با انتقاد از لیستی رأی دادن، اظهار کرد: شایسته گزینی با لیستی رأی دادن اتفاق نمی افتد. وضعیت فعلی مجلس گواهی است بر آن که وقتی در تهران به صورت لیستی رأی داده شد باز هم نمایندگانِ ملی نخبگانی وارد مجلس نشدند.

وی افزود: رأی دادن به صورت لیستی به گونه ای است که عموما برای یک یا دو نفر چهره ملی موجود در هر لیست، سیاه لشگر تامین می‌کند. یکی از اشکالات این طرح این است که برای نمایندگان سقف مالی مشخص نشده است و این یعنی شروع فسادهای مالی توسط کاندیدا.

نقوی حسینی یکی از نمایندگان استان تهران است که در مقابل لیستی رأی دادن، ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق را مطرح می‌کند و آنرا راه حل شناخت کافی و درست کاندیداها و در مرحله بعدی ارتباط نزدیک مردم با نمایندگان منتخب خودشان می داند.

تمامی این تحلیل ها و اظهارات در حالی است که تصویب اصلاح قانون انتخاباتی می توانست بسیاری از گره های موجود در انتخابات مجلس را باز کند و شفافیت عملکردی و وابستگی های سیاسی و مالی افراد را درپی داشته باشد.

ایده توزیع نمایندگان تعارضی با کارکرد احزاب ندارد

سید حسین نقوی حسینی که پیشنهاد دهنده ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق آن است، در تشریح جزئیات این موضوع به «قدس آنلاین» گفت: حوزه تهران، شهرری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات روی هم سی نماینده دارند. در حالی این سی نماینده برای تمام شهرهای استان تهران انتخاب می شوند که شهروندان عملاً برای حل مشکلات و طرح مسائل خود نمی دانند به چه کسی مراجعه کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: اگر حوزه انتخابیه تهران بزرگ را برای انتخابات منطقه بندی کنند، بدین صورت که سی نماینده را به سی منطقه اختصاص بدهند و حتی انتخابات شان هم منطقه ای برگزار شود، در این صورت کاندیداها می توانند بصورت منطقه ای در انتخابات شرکت کنند و از این طریق مردم نیز می توانند به کاندیدای منطقه خودشان رای بدهند. اگر انتخابات بصورت منطقه ای برگزار شود، مردم می توانند با برنامه ها و عملکرد نمایندگان منطقه خود آشنا شوند و آن نماینده وکالت مردم آن منطقه را برعهده بگیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: این توجیه چندان جالبی نیست که بگوییم اگر سی نفر در یک لیست باشند پس احزاب تقویت می‌شوند، زیرا احزاب می توانند برای همین سی حوزه انتخابیه بزرگ لیست کاندیداهای خودشان را ارائه بدهند. اینکه نمایندگان بصورت منطقه ای توزیع شوند هیچ تعارضی با این موضوع که اسم سی نفر در یک لیست بیاید، ندارد. اگر مردم بخواهند به لیست یک جناح و گروه رأی بدهند، می توانند آنرا در قالب توزیع نمایندگان در مناطق پیگیری کنند بنابراین این دو موضوع با یکدیگر تناقضی ندارد.

نقوی حسینی اظهار داشت: نماینده وکیل مردم است و مردم باید وکلای خود را بشناسند. چندی پیش یکی از مقامات استانداری تهران که معاون استاندار هم بود، به من گفت که از بین سی نماینده تهران تنها 15 نفر از آنان را می شناسد. وقتی این مسئول که نماینده رسمی استان است، تنها برخی از نمایندگان تهران را می شناسد بنابراین چه انتظاری می‌توان از عموم مردم داشت؟

وی بیان کرد: عدم شناخت مردم از نمایندگان شهرشان به این علت است که مردم در انتخابات به سی نفر یکجا رأی داده می دهند و طرح تقسیم بندی بر اساس مناطق وجود ندارد تا براساس آن مردم از کاندیداها و سوابق آنان آگاهی داشته باشند. در حال حاضر طرح های مربوط به اصلاح قانون انتخابات مسکوت مانده است، حتی اگر مطرح هم شود به این دور از انتخابات مجلس نمی رسد. در طرح انتخاباتی مجلس که فعلاً مسکوت مانده، می توان این ایده را پیشنهاد داد تا به قانون انتخابات اضافه شود و بر اساس آن حوزه های انتخابیه را اصلاح کرد.

برای نتیجه گیری مطلوب از انتخابات، احزاب باید فعال شوند

اما از سوی دیگر، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر این باور است که زمان اصلاح قانون انتخابات برای بررسی و اجرای ایده توزیع نمایندگان در مناطق تهران یا حتی استانی و غیر استانی شدن در خلال آن گذشته است. در حال حاضر، تنها طرح دو فوریتی شفاف سازی منابع تامین مالی تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی تصویب شده که آن طرح هم باید پس از تصویب برای تایید به شورای نگهبان برود و مشخص نیست که برای انتخابات امسال اجرایی شود یا نه.

قاسم میرزایی نکو، ضمن اینکه نگاه مثبتی به طرح ایده توزیع نمایندگان تهران در بین مناطق آن ندارد، به خبرنگار ما گفت: به هر حال ما برای اینکه بتوانیم نتیجه گیری دقیق و مطلوبی را از انتخابات کسب کنیم، بایستی احزاب فعال و تقویت شوند. احزاب هم برای اینکه فعال شوند، باید احزابی باشند که بتوانند نمایندگی مردم و انجام امور آنان را برعهده بگیرند. اگر این چرخه درست شود، دیگر چندان فرقی نمی کند که نام نمایندگان در استان و منطقه مطرح گردد یا اینکه نمایندگان بصورت لیستی به مجلس ورود کنند بلکه مهم نقش آفرینی صحیح و کارساز افراد در عرصه های مختلف کشور و اثبات تاثیرگذاری انتخابات برای روی کار آمدن افراد شایسته است.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار داشت: مهم این است که احزابی به عرصه انتخاباتی ورود کنند و وارد فضای رقابتی شوند که بتوانند مردم را نمایندگی کنند. همچنین می توان جبهه های اصلاح طلبی، اصولگرایی یا مستقلین را تشکیل داد تا آنها بتوانند مجموعه افراد با دیدگاه و اهداف مختلف را نمایندگی کنند و همین امر برای برگزاری انتخابات بهتر کمک می کند.

نماینده مردم تهران همچنین افزود: بالاخره باید مردم را برای انتخاب کاندیدای مورد نظرشان بصورت انتخاب تک کاندیدا یا لیستی به جمع بندی مطلوب رساند. اگر قرار است بصورت جمعی باشد، باید راهبردها و دیدگاه ها در یک قالب مشخص مطرح شود که من معتقدم آن قالب همان حزب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.