رئیس اتحادیه اتومبیل داران مشهد گفت: اگر نمایندگی ها در قول و قرارشان در تحویل ماشین های نام نویسی شده درست عمل کنند ورود این ماشین ها مطمئنا می تواند قیمت بازار را بشکند و بازار را به یک تعادل درستی برساند.

بازار خرید و فروش اتومبیل کاملا راکد است

محمد رضا حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت بازار اتومبیل و کاهش حجم معاملات در این بازار به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با توجه به گرانی بنزین و نوسانات بازار ارز تقریبا همه اتومبیل ها اعم از ایرانی و خارجی گران شد دلیل گرانی اتومبیل های ایرانی بنزین و اتومبیل های خارجی ارزی بود .

وی ادامه داد: این جهش قیمتی را از این تاریخ به بعد در قیمت همه مدل اتومبیل به صورت کاملا محسوس شاهد بودیم به شکلی که الان بازار خرید و فروش اتومبیل بشدت دچار رکود شده است تا جایی که تقریبا هیچ رونقی در بازار خرید و فروش اتومبیل نداریم.

حیدری در خصوص چگونگی خروج از این رکود گفت: در خصوص قیمت ماشین های داخلی بحثی به نام عرضه و تقاضا وجود دارد که اگر دلار کاهش پیدا کند قطعا بازار ثبات پیدا خواهد کرد و خریدار و هم فروشنده با اعتماد به هم مجددا باعث گرمی بازار خواهند شد. که این شرایط شامل بازار اتومبیل های خارجی هم خواهد شد چون  خریدار دیگر نگرانی از اینکه شاید نتواند هیچگاه اتومبیل مورد نظرش را خریداری کند و خریدار هم بابت اینکه اتومبیلش را ارزان نمی فروشد باعث می شود که مشکلی در معاملات نداشته باشیم که متاسفانه تا  زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد این رشته همچنان سر دراز خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سئوال  قدس آنلاین که چند درصد از اتومبیل های این روزهای ایرانی یا چند درصد خارجی هستند گفت: تقریبا بیش از ۷۵ درصد از مردم تمایل دارند به دلایل محتلف از ماشین های ایرانی استفاده کنند البته با احتساب به اینکه اتومبیل های چینی را هم که کارخانجات ایرانی آنها را تجهیز می کنند  ایرانی به حساب بیارویم.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل مسبب بخشی از رکود را بد قولی نمایندگی ها در زمان تحویل دانست و ادامه داد: اگر نمایندگی ها در قول و قراراشان در تحویل ماشین های نام نویسی شده درست عمل کنند ورود این ماشین ها مطمئنا می تواند قیمت بازار اتومبیل را بشکند و به یک تعادل درستی برساند ولی متاسفانه از آن جایی که تقریبا هیچ یک از نمایندگی ها حداقل در این چند ساله اخیر به تعهدادشان در زمان تعیین شده عمل نکرده اند و قطره چکانی اتومبیل ها را تحویل و توزیع کرده اند وضعیت بازار این میشود که تیپ دو ماشینی مثل ۲۰۶ تا ۹۴ تومان هم افزایش قیمتی پیدا می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها قیمت ماشین های خارجی زیاد است ولی در کل می توانم بگویم که اکثر مصرف کننده ها به دلیل قیمت بالای اتومبیل ها و عدم توانایی در هزینه کردن برای تهیه یک اتومبیل خارجی همچنان اتومبیل ایرانی استفاده می کنند.

حیدری وجود سایت های اینترنتی خرید و فروش اتومبیل را هم در قیمت گذاری بی تاثیر ندانست و گفت: ما از حدود سه سال پیش بابت مشکلات زیادی که برای مردم در همین خصوص بوجود آمد بود مدتی به کمک دادستانی پیگیر فعالیت این سایت ها شدیم که خوشبختانه باعث شد حضورشان خیلی کمرنگ تر شود ولی متاسفانه این سایتها در دراز مدت قابل پیگیری نیستند و چون قیمت اتومبیل هایشان اصلا کارشناسی نیست باعث آشفتگی های زیادی در این بازار می شوند.

وی در اشاره به کارشناسی شدن معاملات اتومبیل در نمایشگاه ها گفت: از آن جایی که این روزها شاهد نوسانات قیمتی در بازار دلار و سکه هستیم قیمت اتومبیل ها تقریبا به روز ارزیابی و اعلام میشود و اصلا ثابت نیست. دقیقا به همین دلیل من بارها از شهرمندان خواسته ام که برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی در خرید یا فروش اتومبیلشان حتما به نمایشگاه هایی مراجعه کنند که اصطلاح پروانه کسب دارند که اگر مشکلی پیش امد ما امکان پیگیری داشته باشیم هر چند تقریبا آمار ما به قطعیت نشان می دهد که تا کنون هیچ تخلف قیمتی در صنفیمان نداشته ایم. البته نا گفته نماند در صورتی که شهروندی تصور کرد اتومبیلش را گران بخریده است می تواند با مراجعه به اتحادیه توسط ما به کارشناسی رنگ معرفی شود.

وی در خصوص تعداد مکان های فروش اتومبیل در سطح مشهد گفت: تقریبا بیش از ۷۰۰ نمایشگاه فعال اتومبیل در سطح مشهد وجود دارد  که از این تعداد حدود ۲۰ درصد متقاضی دریافت پروانه کسب هستند که باز هم از این تعداد ۵ دصد شرایط دریافت پروانه کسب را ندارند که باید جمع آوری شوند. البته نا گفته نماند که از این تعداد هر ساله حدود ۱۵ درصد متقاضی ابطال پروانه های کسبشان هستند که متاسفانه امسال اندکی بر این آمار اضافه شده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.