رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اولویت فهرست ما قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار می‌دهیم.

کواکبیان: احتمال گنجاندن غیراصلاح‌طلبان در لیست انتخاباتی وجود دارد

قدس آنلاین: «مصطفی کواکبیان» روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه پنج اصل درباره انتخابات پیش رو در حزب مورد بحث قرار گرفته است، گفت:  اولویت و اصل نخست حزب مردم‌سالاری مشارکت جدی در انتخابات و قهر نکردن با صندوق های رای است و ما اهل تحریم انتخابات نیستیم.
 وی اضافه کرد: اصل دوم این است که علاوه بر تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، لیست انتخاباتی هم خواهیم داشت اما مشروط به اینکه در سراسر کشور حداقل ۲۰ نفر فرد تایید شده داشته باشیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: اصل سوم این است که لیست ما با هماهنگی و انسجام و وحدت با سایر احزاب اصلاح‌طلب خواهد بود. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ۳۰ حزب وجود دارد که لیست با هماهنگی این شورا تنظیم خواهد شد.

کواکبیان گفت: اصل چهارم هم این است که اولویت این فهرست قرار گرفتن اعضای اصلاح‌طلب است اما اگر چنین فردی در دسترس نبود، افراد غیراصلاح‌طلب را در فهرست قرار خواهیم داد.
این نماینده مجلس گفت: سه ویژگی یعنی اصلاح‌طلبی با مفهوم دقیق خود، عضویت در یک حزب اصلاح‌طلب و مقبولیت عمومی بالاتر نسبت به سایر داوطلبان، اساس حضور افراد در لیست است. یعنی هر نامزد تایید شده عضو احزاب اصلاح طلب که محبوبیت بالاتری داشته باشد، برای ما اولویت دارد.

وی افزود: باید در زمینه انتخابات روشنگری و تبیین انجام شود تا با برخی افراطیونی که انتخابات و مجلس را قبول ندارند و شعار "لیاخوف کجایی" سرمی دهند، موفق نشوند، چنین شعارهایی نشان می‌دهد که این گروه با اصل مجلس مشکل دارند و رای مردم را نمایشی و برای کوبیدن در دهان استکبار نیاز دارند و برای مردم حق رای ذاتی قائل نیستند.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه کنگره ۱۸ حزب هم با توجه به این اصول برگزار می شود، درباره اولویت‌های مجلس آینده گفت: برای مجلس یازدهم هم پنج اولویت قایل هستیم، اولین و مهمترین آن احیای در راس امور بودن مجلس است، هرچه از اول انقلاب فاصله گرفتیم عواملی باعث شد که از مجلس در تراز قانون اساسی و مورد تاکید امام (ره) فاصله گرفتیم.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که مجلس را از راس امور کنار می گذارد برخی نهادها و شوراهاست، گروهی در رابطه با سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت حضور دارند و شورایی شکل دادند تا مصوبات مجلس با این شورا تنظیم شود و شورای نگهبان دومی برای تطبیق مصوبات با سیاست های کلی تشکیل شده است. در حالی که معتقدیم شورای نگهبان خود می‌تواند این موضوع را مدیریت کند.
کواکبیان ادامه داد: موضوع دیگر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است، اصل هماهنگی به ویژه در شرایط تحریم ها مورد قبول است اما مفهوم هماهنگی کنار گذاشتن مجلس و دخالت در قانونگذاری نیست. در طرح افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن رای مجلس این تصمیم غیرمنطقی و کارشناسی نشده را گرفتند.

وی گفت:موضوع بعد وجود شوراهایی مانند فضای مجازی و انقلاب فرهنگی است که باید حدود و ثغور آنها مشخص شود، شورای نگهبان مصوبات مجلس را بعد از مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می پذیرد که اولویت باید به مصوبات مجلس داده شود. درباره شورای‌عالی امنیت ملی حتما باید درباره مسائل نظامی نظر دهد اما حدود ان هم باید مشخص شود.

نماینده مردم تهران موضوع دیگر را دغدغه‌های معیشتی مردم دانست و گفت: در سطح جهان از نظر شاخصه‌های اقتصادی رتبه خوبی نداریم. از آخرین آمار در شاخص فلاکت رتبه چهارم دنیا را داریم با اینکه از نظر منابع و ثروت می‌توانیم پنجمین کشور ثروتمند جهان محسوب شویم. در بحث مقابله با فساد ایران در ردیف ۱۳۰ قرار دارد که پس از ایران کشورهای بی نام و نشان هستند. در رشد سرمایه‌گذاری و مهار تورم، میزان نقدینگی، رشد نرخ ارز و سکه، رشد تولید خالص ملی و مانند این‌ها باید حداقل بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، بتوانیم کشور اول منطقه و دهم دنیا باشیم. اگر موضوع معیشت مردم و اقتصاد ملی را جدی نگیریم به این چشم انداز نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: اولویت سوم رفع تحریم‌ها و تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی است که مجلس دهم چندان در این زمینه موفق نبود.

کواکبیان گفت: اولویت چهارم تثبیت عملی حقوق شهروندان است، اصول مربوط به حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی مورد غفلت بوده و باید بر آن تاکید کنیم.

وی گفت: اولویت پنجم هم مباحث اجتماعی و فرهنگی و معضلات و مشکلات مربوط به این حوزه‌ها است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. معتقدم در مجلس یازدهم اگر ۱۰ قانون با ثمرات عملی و محسوس برای مردم تصویب شود بهتر از ۲۰۰ قانون است.

رییس دوره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تناسب انتقادات اصلاح‌طلبان از عملکرد وزارت کشور و اختیارات این وزارتخانه در احراز صلاحیت‌ها، گفت: هیات‌های اجرایی در فرمانداری‌ها شکل می گیرد و ۳۰ نفر معتمد از سوی فرماندار برای احراز صلاحیت دعوت می‌شوند. در روزهای انتهای مجلس نهم طرحی برای حضور دادستان‌ها هم مطرح و قانون‌مند شد. ترکیب هیات‌های اجرایی بیشتر از طرف دولت و فرماندارانش تعیین می شود و گلایه من این بود که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هنوز به بررسی هیات‌های نظارت نرسیده است و در همان هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. در همین حزب مردم‌سالاری اشخاصی چون داریوش قنبری معاون پارلمانی شهرداری و نماینده مجلس هشتم، رد صلاحیت شد در بررسی من هیچکدام از مراجع چهارگانه وی را رد صلاحیت نکرده است.
وی با اشاره به اینکه در حال پیگری این موضوع هستیم و رد صلاحیت شدگان هم شکایت کردند که امیدواریم حقی از کسی ضایع نشود و انتخابات بر اساس مر قانون صورت گیرد.  

اولویت ما لیست واحد است
کواکبیان در پاسخ به پرسشی درباره تعدد فهرست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: اولویت ما لیست واحد است و در پی تعدد لیست‌ها نیستیم. ما حتی برای رقیب هم چند فهرست نمی خواهیم و آرزو می‌کنیم آنها هم با لیست واحد بیایند هرچند معتقدم که وضع آنها خراب تر از این حرف‌هاست و اختلافات خیلی بیشتری میان خود دارند.  
وی ادامه داد: مبنای ما اولویت احزاب و نظر ۳۰ حزب است. ممکن است این نظر در قالب شورای هماهنگی باشد یا چارچوب دیگری که مهم نیست اما نظر نهایی را این ۳۰ حزب می دهند و ما براساس نظر آن‌ها فهرست را ارائه خواهیم داد.
رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره دلایل انصراف برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از نام‌نویسی در انتخابات و گمانه‌زنی‌ها درباره نگرانی آنها از تشکیل مجلس اصولگرا، گفت: عده‌ای از دوستان اصولگرا با توهم پیروزی حتی لیست و رییس و اعضای هیات رییسه مجلس را هم تعیین کرده‌اند اما واقعیت این نیست. اینکه چرا برخی از چهره‌ها حضور ندارند باید از خود آنها پرسید اما چهره‌هایی مانند محمد جواد فتحی نماینده کنونی مجلس به من گفت که بیشتر کارهای دانشگاهی را ترجیح می‌دهد ممکن است اشخاص برنامه‌های مختلف داشته باشند و اگر قرار بر این پرسش باشد، باید پرسید چرا علی لاریجانی شرکت نکرد، آیا او هم نگران رای آوردن بود.  

عدم‌حضور هیچ اصلاح‌طلبی در انتخابات به دلیل ترس از رای نیاوردن نیست

کواکبیان گفت: اشخاصی که در انتخابات شرکت کردند برای حضور در سختی‌ها جدی‌تر هستند. همراهی با موج،  هنر نیست، هنر حضور در مقاطع سخت است. دلیل عدم حضور هیچ یک از اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعا ترس از رای نیاوردن نیست.
وی افزود: نیروهایی چون احمد توکلی مشکلات جسمی داشتند و برخی چهره‌ها هم سنگر دیگری را ترجیح دادند و من قضاوتی درباره عدم حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارم اما دلیل آن قطعا ترس نیست.

برخی که دیر آمدند بهتر است درباره جبهه هماهنگی اصلاحات مطالعه کنند
کواکبیان درباره اختلاف نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: دوستان وزارت کشور تصور می کنند ما تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درصدد فعالیت های جدید هستیم. نظر آن ها این است که از به کار بردن کلمه شورا پرهیز کنیم. در جریان اصلاحات دو جبهه ثبت شده با نام‌های جبهه هماهنگی اصلاحات و از درون همین جبهه،  شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جبهه دیگری با نام جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی ثبت شده است که نشان می دهد ما بیش از حد قانونی عمل کردیم.  ما نه تنها فعالیت خود را به وزارت کشور اطلاع دادیم بلکه دو جبهه هم ثبت کردیم. جبهه اصلاحات از سال ۱۳۷۷ شکل گرفته است و برخی که دیر آمدند بهتر است درباره جبهه هماهنگی اصلاحات مطالعه کنند.  
وی افزود: آن‌ها تاکید دارند از لفظ شورا استفاده نشود و به تعبیر آن‌ها فقط جبهه هماهنگی اصلاحات و جبهه اصلاح‌طلبان عنوان شود. وگرنه شورای هماهنگی اصلاحات سابقه ۲۱ ساله دارد و پیش از آن هم ما تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه خط امام (ره) فعالیت می کردیم.  
رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه قرار نیست برای فعالیت جبهه مجوزی صادر شود؛ گفت: قرار بر این است که فعالیت جبهه و ائتلاف‌ها با اطلاع وزارت کشور صورت گیرد و ما دوبار این موضوع را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب رساندیم.  

کواکبیان با تاکید بر اینکه از نظر قانونی مشکلی در فعالیت جبهه هماهنگی اصلاحات وجود ندارد؛ گفت: اگر تصمیمی بر ارائه لیست و فعالیت انتخاباتی وجود داشته باشد حتما در قالب جبهه هماهنگی اصلاحات فعالیت خواهیم کرد و از به کار بردن واژه شورا پرهیز می کنیم.

چرا از جامعه روحانیت مجوز نمی‌خواهند
کواکبیان افزود: چرا به تشکلی مانند جامعه روحانیت مبارز کشور گفته نمی‌شود که فعالیت نکند؟ البته نمی‌دانم آن‌ها برای انتخابات فعالیتی دارند یا نه. اگر جامعه روحانیت درصدد ارائه لیست انتخاباتی باشند آن‌ها هم باید به وزارت کشور اطلاع دهند. برای فعالیت‌های انتخاباتی، باید تحت عنوان یک جبهه ثبت شده فعالیت کنیم که به موقع انجام خواهد شد و نسبت به شورای هماهنگی این میزان حساسیت درست نیست و ما در صورت فعالیت انتخاباتی از لفظ جبهه هماهنگی اصلاحات استفاده خواهیم کرد.  

وی همچنین درباره نحوه اجرای طرح سرا (سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) به ویژه در استان ها و شهرستان ها هم گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقریبا در ۳۱ استان فعالیت دارد و نمایندگان همین احزاب در استان ها حضور دارند و هماهنگی منسجمی شکل گرفته است اما طرح سرا ارتباطی با شورای هماهنگی ندارد و بحثی در این زمینه در این شورا صورت نگرفته و مربوط به شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان است.  
رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داد: ما در شورای هماهنگ، ی طرح پارلمان اصلاحات را پیگیری کردیم تا هر حزبی با تعدادی از نیروهای مرکز و استانی در قالب پارلمان اصلاحات تشکیل شود تا در شورای مرکزی این پارلمان لیست را تنظیم کند.  

طرح پارلمان اصلاحات به بعد از انتخابات موکول شد
کواکبیان با اشاره به عدم همکاری برخی از احزاب در پیشبرد پارلمان اصلاحات، گفت: طرح پارلمان اصلاحات به بعد از انتخابات موکول شد در حالی که یک سال و نیم از تصویب آن در شورای هماهنگی می گذرد. این طرح الگوی خوبی برای معرفی نامزد و لیست انتخاباتی از پایین به بالا است.

در مجلس دهم اکثریت فراکسیونی داشتیم ولی در اکثریت نبودیم/ اکثریت مجلس اصولگرا بود

کواکبیان گفت: تلقی افکار عمومی در اکثریت بودن اصلاح طلبان مجلس دهم صد در صد باطل است. ما اکثریت فراکسیونی داشتیم یعنی فراکسیون امید از دو فراکسیون دیگر از نظر تعداد بالاتر بود اما در مجموع مجلس دهم متعلق به اصولگراها بود. هم مستقلین در خدمت اصولگرایان بودند و هم اصولگرایان در خدمت مستقلین. نمونه آخر آن جمع آوری رای حجت الاسلام مجتبی ذوالنور برای علی لاریجانی بود و آن ها در یک ائتلاف جدی باهم بودند و تعداد آن ها به ۱۶۰ تا ۱۷۰ می رسید و تعداد ماهم همان ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر بود.  

نباید اصلاح‌طلبان مجلس دهم را تنها در قالب "عارف" دید

کواکبیان درباره انتقادات به این فراکسیون هم گفت: می‌توانستیم طرح‌ها و مباحث را جدی‌تر پیگیری کنیم ولی باید توجه کرد نباید اصلاح‌طلبان مجلس دهم را تنها در قالب محمدرضا عارف دید؛ فعالیت بسیاری از افرادی که در فراکسیون بودند مشخص بود. برای مثال ما فراکسیون دیپلماسی و منافع عمومی، شفافیت، محیط زیست و شهروندی در قالب فراکسیون امید داشتیم. تعداد سوالات از وزرا، تحقیق و تفحص ها و تذکرات شفاهی و کتبی در بعد نظارت و طرح های ارائه شده در بعد تقنین باید منصفانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند اساس پارلمان و مجلس را زیر سوال ببرند؛ گفت: هم مخالفان داخلی و هم خارجی مجلس درباره عملکرد آن هیاهو راه انداختند و مردم را به عدم حضور در انتخابات دعوت می‌کنند. حتی برخی سلبریتی‌ها هم معتقدند که مجلس کاری انجام نداده است. با این توضیحات آیا اصلاح‌طلبان کاری نکرده‌اند و عملکردی نداشته‌اند و آیا اصلاح طلبان اکثریت داشتند؟  
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: معتقدیم در صورت گزارش عملکرد، در مقایسه با مجالس قبل، فراکسیون امید عملکرد خوب و نه ایده‌آلی داشته است. به‌رغم انتقاداتم به این فراکسیون عملکرد آن را زیر سوال نبردیم اما برخی از دوستان خارج از گود نشسته و اعلام می کنند که لنگش کن! ممکن است افرادی مانند من ملاحظات کمتری داشته باشند و افرادی مانند عارف به دلیل حضور در مجمع تشخیص و شورای انقلاب فرهنگی ملاحظات بیشتری داشته باشد. این موارد وجود دارد اما  منتقدان باید در مجلس حضور داشتند و شرایط ما را می‌دیدند.

نگران عدم ثبت‌نام عارف نباشید 
کواکبیان درباره عدم ثبت نام محمدرضا عارف در انتخابات و جایگزین وی در مجلس آینده گفت: نگران رئیس در جریان اصلاح طلبان نباشید و افراد زیادی برای ریاست وجود دارد.

وی درباره انتقادات اصلاح‌طلبان از ردصلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی، گفت: از ۱۲۰ نفر فهرست شده در یکی از خبرگزاری‌ها ۲۰ نفر در همین مرحله رد صلاحیت شدند و ۱۰۰ نفر باقی مانده را هم باید دید در مرحله آخر چند نفر باقی خواهند ماند و با صحت و سلامت از فیلترها عبور خواهند کرد تا ما بتوانیم از بین آن ها در تهران ۳۰ نفر را در فهرست آوریم.  
رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: ایجاد یاس و ناامیدی از سوی هر کسی متناسب با منافع ملی نیست و همه ما درصدد خدمت به مردم در این نظام هستیم. به رغم اشکالات نمی توانیم قهر کنیم به این امید که با قهر کردن شرایط بهتر می شود. ما حداقل در حزب مردم سالاری چنین تلقی نداریم و حتی برای مجلس نهم هم لیست ۹۵ نفره هم دادیم. هرچند برخی از آنها اصولگرا هم بودند و  ما آن ها را از فهرست های دیگر قرض کرده بودیم.

حتی تصویب FATF هم موجب رقابتی شدن انتخابات و افزایش مشارکت بالا می‌شود

کواکبیان با تاکید براینکه نباید مایوس شد؛ تصریح کرد: جنگ روانی و تبلیغاتی هم بر بازنده بودن اصلاح طلبان اصرار دارد اما مردم ما پیش‌بینی‌ناپذیرند و همانگونه که پیش از این هم گفتم حتی تصویب FATF هم موجب رقابتی شدن انتخابات و افزایش امید مردم می شود و میزان مشارکت بالا می رود. اگر لیست ها عادلانه و قانونمند تنظیم شود؛ هرچه مردم انتخاب کنند مبارک خواهد بود.

استعفای رییس جمهوری را به صلاح نمی‌دانم
کواکبیان درباره موضوع استعفای رییسجمهوری هم گفت: در این مقطع استعفای رئیس جمهوری را درست نمی‌دانم و دولت باید طرح‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کند.  درباره موضوع استعفای روحانی دو دیدگاه وجود دارد. یکی از دیدگاه‌ها معتقد است که با استعفای دولت، به تعبیر آنها نظام به پایان می‌رسد.  چنین دیدگاهی قطعا مورد نظر افرادی مانند عباس عبدی نیست. دیدگاه دوم و آن ها این است که اگر دولت نمی‌تواند کاری پیش ببرد و یا موانع موجود را برای مردم بازگو کند چرا ادامه می دهد. معتقدم دولت باید بماند و موانع داخلی و خارجی موجود را از میان بردارد.  
وی با اشاره به اینکه من با استیضاح وزیر کشور موافق بودم گفت: با استیضاح یک وزیر دولت به پایان نخواهد رسید؛ اما طبق قانون اساسی با کنار رفتن رئیس دولت، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و یکی از فقهای شورای نگهبان،  شورای ریاست جمهوری را تشکیل خواهند داد.  

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: منظور کسانی که پیشنهاد استعفای دولت را می دهند تشکیل این شورا نیست بلکه در پی اصلاح امور و پاسخگویی از سوی دولت است.  
کواکبیان با اشاره به اینکه اخیرا ارتباط دولت با مردم کم شده است؛ گفت: دولت مشکلات را برای مردم تشریح کند و اینکه گفته شود که من هم صبح جمعه فهمیدم درست نیست. به جای پیشنهاد استعفا یا برکناری دولت بهتر است از دولت پاسخگویی بخواهیم تا با تشریح مشکلات و موانع مردم را امیدوار کند تا در صحنه باقی بمانند و سرنوشت خود را تعیین کنند.

۱۰ تا ۱۲ نفر نمایندگان فعلی مجلس ردصلاحیت شدند
کواکبیان در پاسخ به پرسشی درباره شمار نمایندگان رد صلاحیت شده،  گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از نمایندگان فعلی ردصلاحیت شدند مانند نمایندگان استان فارس و حدود ۴۰ نفر هم ثبت نام نکردند.

وی درباره نحوه بستن فهرست دوره‌های پیشین و شایعه‌های دریافت ارقام نجومی برای حضور در فهرست هم گفت: در بستن لیست شوراها نقشی نداشتم  و در شهرستان‌ها برای روحانی تبلیغ می‌کردم اما در دوره بستن فهرست مجلس من عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بودم و صادقانه می‌گویم که رد و بدل شدن پولی را ندیدم اما هر کدام از نامزدها ۴۰ تا ۵۰ میلیون برای تبلیغات دریافت کردند که با توجه به هزینه‌ها عادی است.

کواکبیان گفت: اگر خبرنگار خبر را با صداقت و درستی بیان کند هم دنیا و هم آخرتش تضمین می‌شود، خبرنگاران می توانند خبر را تحلیل کنند اما نقل صادقانه خود خبر باید صورت گیرد تا با اخبار درست منتقل شده، اعتماد مردم به اصل نظام و دلبستگی به مشارکت افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.