«کسی که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند»؛ این حال و روز ائتلاف متجاوزی است که روزگاری با هدف ریشه‌کن کردن مقاومت مردم یمن به این کشور لشکر کشید اما امروز تا خرخره در باتلاق سهل‌انگاری خود فرو رفته و در تقلا برای خروج از آن است.

ابابیل های سرزمین اویس

مهدی خالدی/

  «کسی که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند»؛ این حال و روز ائتلاف متجاوزی است که روزگاری با هدف ریشه‌کن کردن مقاومت مردم یمن به این کشور لشکر کشید اما امروز تا خرخره در باتلاق سهل‌انگاری خود فرو رفته و در تقلا برای خروج از آن است. ائتلاف متجاوز سعودی که از ۶ فروردین ۱۳۹۴ با ادعای حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و با پشتوانه شرکا و همپیمانان غربی خود جنگی خونین علیه این کشور به راه انداخت، اکنون به نظر می‌رسد در دفاع از خود هم ناتوان بوده و قافله را در زمین، آسمان و حتی دریا به انصارالله باخته است. در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) که واپسین روزهای آن را پشت سر می‌گذاریم و به نام «سال پهپادی» مقاومت نام‌گذاری شده بود، نیروهای مشترک یمنی با گسترش رویکرد تهاجمی در مقابل متجاوزان توانستند با طراحی حملات پهپادی و موشکی ضرباتی سخت به متجاوزان وارد کرده و آن‌ها را در موضع ضعف قرار دهند. اکنون «موشک در برابر موشک»، «دندان در برابر دندان» و «چشم در برابر چشم» به راهبرد مقاومت در مقابل دشمن تبدیل شده است. طراحی و اجرای حملات دقیق موشکی و پهپادی اخیر از سوی نیروهای مشترک یمنی به اذعان بسیاری از تحلیلگران بیانگر آن است که این روزها صحنه تحولات یمن به نفع مقاومت برگشته و امروز این انصارالله است که دست برتر را در روندهای آینده این کشور چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه میدانی دارد. در ادامه به مهم‌ترین تحولات یمن در سال گذشته همچنین دستاوردهای انصارالله از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۱۹) تاکنون اشاره شده است.

۱۰ دی

سال پهپادی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آستانه آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی با ارائه کارنامه‌ای از دستاوردهای مقاومت این کشور در طول سال گذشته گفت: نیروهای ما در سال ۲۰۱۸، تعداد ۶۸۹ عملیات حمله علیه ائتلاف سعودی انجام داد. ما همچنین ۴۲ فروند جنگنده و پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی را سرنگون کردیم. سرتیپ یحیی سریع با بیان اینکه نیروهای یمنی توانایی ساخت روزانه یک پهپاد را دارند، سال جدید میلادی را سال پهپادی یمن نام‌گذاری کرد.

۲۱ دی ۹۷

رژه مرگ

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز پنجشنبه محل رژه نظامی مزدوران سعودی در پایگاه «العند» (Al Anad) در استان «لحج» واقع در جنوب یمن را با پهپاد قاصف «کی - ۲» هدف قرار داد که بر اثر آن بیش از ۱۵۰ مزدور سعودی از جمله ۶ تن از مقامات ارشد آن‌ها کشته و زخمی شدند. محمد صالح طماح، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی دولت مستعفی یمن در میان کشته شدگان این عملیات دیده می‌شود.

۱۳ بهمن

شلیک همزمان چهار موشک

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چهار فروند موشک «زلزال یک» را به صورت همزمان به محل استقرار نظامیان ارتش سعودی در منطقه «الخوبه» واقع در جنوب عربستان شلیک کردند؛ امری که به باور آگاهان سیاسی، تغییری آشکار در توازن قدرت به سود انصارالله و ارتش یمن و در پی آن تغییر بنیادین معادلات منطقه‌ای در راستای منافع مقاومت قلمداد می‌شود.

۲۹ بهمن

به سوی صلح

جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن در مورد مرحله نخست عقب‌نشینی اختیاری و طرح استقرار دوباره نیروها در شهر بندری و مهم «الحدیده» به توافق رسیدند؛ توافقی که سازمان ملل آن را یک پیشرفت مهم خواند. تغییر مکان نیروها از بندر الحدیده بخشی مهم و اساسی از توافق آتش‌بسی است که ماه دسامبر در سوئد منعقد شد. این توافق متارکه جنگ باوجود شکنندگی، نخستین گام در مسیر پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن است. آتش‌بس در الحدیده واقع در غرب یمن از ۲۷ آذر ماه و زیر نظر سازمان ملل برقرار شده است. ائتلاف سعودی پیش از این بارها به نقض آتش بس متهم شده است.

۲۰ اسفند

کشتار غیرنظامیان

حملات بی‌هدف سعودی و در پی آن کشتار شهروندان بی‌گناه یمنی همچنان ادامه دارد. بر همین اساس شمار شهدا و زخمی‌شدگان آخرین حمله وحشیانه جنگنده‌های سعودی به منطقه «کشر» در حجه یمن به ۴۰ تن افزایش می‌یابد. تمامی ۲۳ شهید این حمله زنان و کودکان هستند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی-آمریکایی، ۳۰ بار مناطق مختلف این شهر را هدف حملات خود قرار دادند.

۲۵ اسفند

توانایی شلیک همزمان ده‌ها موشک

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد این نیروها توانایی شلیک ده‌ها موشک بالستیک در آنِ واحد به سمت اهداف مورد نظر را دارند. «یحیی سریع» با بیان اینکه نیروهای ما آمادگی لازم را برای مقابله با متجاوزان سعودی دارند، گفت: از مأموریت خود در آزادسازی مناطق اشغال شده کوتاهی نخواهیم کرد؛ موقعیت نظامی ما در مقایسه با چهار سال قبل بهتر شده است. وی با بیان اینکه ائتلاف سعودی تاکنون بیش از نیم میلیون موشک و خمپاره بر سر یمنی‌ها ریخته است، گفت: ۲۲ کشور به صورت غیرمستقیم در تجاوز به یمن نقش دارند.

۲ اردیبهشت

آتش بدر بر سر متجاوزان

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: در پی شلیک یک فروند موشک بالستیک «بدر-اف» به مواضع مزدوران سعودی در پایگاه «الاستقبال» واقع در جیزان، ۵۴ تن از نیروهای ائتلاف متجاوز که ۹ نفر آن‌ها از افسران عربستانی هستند کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. ارتش یمن در اولین سالگرد شهادت «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن (۲۷ فروردین) از موشک بدر-اف رونمایی کرد. بُرد بدر-اف ۱۶۰ کیلومتر، شعاع انفجار ۳۵۰ متر و دقت اصابت آن تنها ۳ متر است.

۲۰ اردیبهشت

گام مثبت انصارالله

انصارالله در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق صلح استکهلم، به صورت یکجانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج می‌شود. کمیته هماهنگی استقرار مجدد سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در این باره تصریح کرد، انصارالله در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ماه می‌ (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) به صورت یکجانبه از بندر «الصلیف» (ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی)، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده به عنوان بندر اصلی کشور یمن عقب‌نشینی می‌کند. سازمان ملل ضمن استقبال از طرح ابتکاری انصارالله، این اقدام را گامی مطلوب برای اجرای مذاکرات سیاسی با هدف پایان جنگ در یمن دانست.

۲۳ اردیبهشت

حمله بزرگ

نیروهای یمنی در گسترده‌ترین عملیات پهپادی خود با هفت پهپاد تأسیسات حیاتی از جمله دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» را هدف قرار دادند. تحلیلگران از این حمله پهپادی گسترده به عنوان تحولی بزرگ و باز شدن افق‌های جدید به روی مقاومت یمن در نبرد با متجاوزان تعبیر کردند. این هجوم سرآغازی بر حملات سنگین بعدی نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی سعودی به حساب می‌آید.

۲۷ اردیبهشت

هدف قرار دادن شهروندان

رژیم آل سعود در حرکتی که نشان‌دهنده عجز و ناتوانی آن در مقابله با نیروهای یمنی است؛ در پاسخ به حملات پهپادی چند روز پیش انصارالله، منطقه مسکونی «الرقاص» در مرکز صنعا را هدف حملات خود قرار داد که در نتیجه این جنایت ۷۷ شهروند یمنی شهید و زخمی شدند. ۲۷ نفر از زخمی‌شدگان کودک و۱۷ تن دیگر زن بودند.

۲ خرداد

تغییر معادلات و بازی قدرت

در اقدامی که نشان‌دهنده تغییر معادلات و بازی قدرت در جنگ یمن است، یک منبع نظامی در وزارت دفاع یمن وابسته به انصارالله، از تهیه بانک اطلاعاتی ۳۰۰ هدف نظامی و حیاتی دشمنان سعودی – اماراتی به منظور هدف قرار دادن آن‌ها در زمان مناسب و در پاسخ به جنایات ائتلاف متجاوز خبر داد. این اهداف شامل مقرها و زیرساخت‌های نظامی و حیاتی در امتداد جغرافیایی امارات و عربستان و همچنین تأسیسات، مقرها و پایگاه‌های نظامی وابسته به متجاوزان به یمن است.

۱۸ تا ۲۴ خرداد ۹۸

اعلام راهبرد حمله به فرودگاه‌ها

ائتلاف متجاوز سعودی ضمن اذعان به اصابت یک فروند موشک کروز نیروهای یمنی به برج مراقبت فرودگاه ابهاء اعلام کرد در این حمله ۲۶ نفر زخمی شدند. صبح جمعه نیز این جنبش دومین ضربه محکم خود را در همین فرودگاه به متجاوزان وارد کرد. ارتش یمن با به‌کارگیری چند پهپاد قاصف کی ۲، فرودگاه ابها را بار دیگر بمباران کرد. در پی این عملیات که بامداد جمعه انجام شد، تمامی پروازهای این فرودگاه متوقف شد. این حمله، چهارمین حمله یمن به فرودگاه‌های سعودی پس از اعلام راهبرد حمله به فرودگاه‌هاست که روز شنبه (۱۸ خردادماه جاری) از سوی ارتش یمن مطرح شد.

۲۷ تیر

دست به دامن ملکه

باران ضربات موشکی و پهپادی انصارالله به سعودی تمامی ندارد. روز گذشته مقاومت یمن یک بار دیگر فرودگاه‌های ابهاء و جیزان را مورد حمله پهپادی قرار داد. همین فشار مقاومت یمن سبب شد مقامات سعودی‌ها دست به دامن انگلیس برای میانجیگری شوند. همزمان مجتهد، افشاگر اسرار دربار سعودی، در صفحه شخصی خود در توییتر تقلای محمد بن سلمان برای رسیدن به صلح در یمن را تأیید می‌کند.

۱۹ مرداد

درگیری کفتارها

اخبار رسیده از عدن، از بروز اختلاف و درگیری شدید بین مزدوران تحت حمایت امارات و طرفداران سعودی در جنوب یمن حکایت دارد. نیروهای تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» با گرایش‌های استقلال‌طلبانه با عناصر حزب «الاصلاح «که تحت حمایت سعودی است درگیر می‌شوند. این آغاز درگیری میان عناصر مزدور وابسته به ریاض و ابوظبی است که تا امروز نیز ادامه داشته است.

۲۷ مرداد

هدف بعدی؛ «معدن طلای» سعودی

شبکه خبری المسیره یمن از انجام «بزرگ‌ترین عملیات پهپادی» در عمق خاک سعودی خبر می‌دهد. هدف این عملیات، پالایشگاه و انبار نفتی الشیبه در ۱۰ کیلومتری مرز امارات در جنوب شرقی عربستان است. فاصله این پالایشگاه از صنعا بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. در این عملیات که در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» دسته‌بندی می‌شود ارتش و انصارالله با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی این مراکز حساس را هدف قرار داده است. گفته می‌شود انبارهای راهبردی نفتی این پالایشگاه گنجایش بیش از یک میلیارد بشکه نفت دارند. گاردین، در گزارشی که به این حادثه پرداخته تأکید می‌کند ارزش این حوزه نفتی در حد یک «معدن طلا» ست.

۲۳ شهریور

انهدام تأسیسات نفتی

در این روز ساکنان شهر بقیق در عربستان سعودی، ناگهان متوجه حجم عظیمی از آتش در تأسیسات شرکت نفت آرامکو شدند. درباره علت این حادثه، هیچ کس هیچ چیز نمی‌داند تا اینکه سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن، از علت این حادثه سخن می‌گوید. وی بیان می‌کند: نیروهای یمنی در واکنش به تداوم جنایات سعودی با ۱۰ پهپاد مسلح و چندین موشک، پالایشگاه‌های «خریص» و «بقیق» وابسته به شرکت نفتی دولتی آرامکو را هدف قرار داده‌اند. پالایشگاه بقیق در حاشیه خلیج فارس و نزدیکی مرز بحرین با ظرفیت روزانه ۷ میلیون بشکه، بزرگ‌ترین ظرفیت ثبت شده در نقشه نفتی عربستان را داراست. به اذعان مقامات سعودی، این حمله تولید نفتی سعودی را در چند هفته اول تا ۵۰ درصد کاهش داده و اقتصاد وابسته به نفت عربستان را بیش از پیش متزلزل می‌کند.

۳۰ شهریور

فرصتی برای خروج آبرومندانه از یمن

جنبش انصارالله در اقدامی که می‌توان آن را گامی مهم در راستای پایان دادن به جنگ تحمیلی نزدیک به پنج ساله بر یمن تعبیر کرد، ضمن اعلام آتش‌بس یکطرفه، با پیشنهاد طرح صلحی ابتکاری همه طرف‌های این کشور را به توقف جنگ و بازگشت به میز مذاکره با هدف دستیابی به آشتی ملی فراگیر دعوت کرد. این اقدام میزان جدیت جنبش در دستیابی به صلح را نشان می‌دهد و این فرصت را به سعودی می‌دهد تا آبرومندانه‌تر از جنگ یمن خارج شود. انصارالله در چهار سال گذشته هشت طرح صلح ارائه داده، اما هیچ کدام از سوی ائتلاف متجاوز سعودی مورد حمایت قرار نگرفته است.

۶ مهر

نصر من الله

نیروهای ارتش و انقلابیون یمن با اجرای عملیات گسترده و مهم با نام «نصر من الله» در جنوب عربستان، سه تیپ ارتش سعودی را منهدم کرده و بیش از ۲ هزار نظامی متجاوز را به اسارت گرفتند. این عملیات بزرگ در عمق خاک سعودی و در «نجران» واقع در جنوب عربستان صورت پذیرفت. این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات کمین علیه نیروهای دشمن از زمان آغاز تجاوز به یمن محسوب می‌شود. عملیات نصر من الله در حالی صورت گرفت که رژیم آل‌سعود و متحدان غربی‌اش هنوز از پیامدهای حمله پهپادی انقلابیون یمن به پالایشگاه «آرامکو» در غرب عربستان خارج نشده بودند.

۱۴ مهر

سعودی آتش‌بس را بررسی می‌کند

خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد: سعودی‌ها که پس از حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتیشان زیر فشار قرار دارند پیشنهاد جنبش انصارالله برای برقراری آتش‌بس در یمن را بررسی کرده و به نظر می‌رسد در این زمینه جدی هستند. این رسانه انگلیسی به نقل از منابع میدانی خود گزارش داد، حملات هوایی عربستان به یمن به شکل محسوسی کاهش یافته و می‌توان نسبت دستیابی نزدیک به راه حل خوشبین بود. این رسانه می‌نویسد: بن سلمان خواهان خروج از یمن است و پیشنهاد انصارالله این موقعیت را در اختیار ریاض قرار داده است.

۱۳ آبان

ائتلاف نیم‌بند در آستانه فروپاشی

در چند روز گذشته اخباری از خروج نظامیان سودانی که در ائتلاف متجاوز سعودی به یمن مشارکت دارند، به گوش می‌رسد. بر اساس اخبار منتشر شده توسط مطبوعات سودانی، محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیتی این کشور دستور داده ۱۰ هزار نفر از نیروهای حاضر در جنگ علیه یمن به علت خطرهای امنیتی علیه سودان، به کشورشان بازگردند. مزدوران سودانی پیاده نظام اصلی ارتش متجاوزان را تشکیل می‌دهند و خروج آن‌ها از یمن در کنار تشدید تنش‌ها میان مزدوران سعودی و اماراتی ائتلاف نیم‌بند سعودی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

۲۹ آبان

درخواست کمک از اربابان غربی

موفقیت‌های چشمگیر ارتش یمن در عملیات‌های پهپادی علیه اهداف سعودی، ریاض را به تکاپو انداخته تا راه جدیدی برای مقابله با این موفقیت‌ها بیابد و به همین منظور بار دیگر به همپیمانان غربی خود متوسل شده است. پایگاه خبری المسیره یمن با انتشار خبری در همین راستا نوشت: فرماندهان هوایی در آمریکا، بریتانیا و فرانسه، به‌تازگی امکانات و فناوری‌های جدیدی را به منظور حمایت از سعودی در برابر خطر عملیات‌های پهپادی بررسی کردند.

۱۰ آذر

صلح نزدیک است؟

مسقط، پایتخت عمان این روزها به محل رفت و آمدی برای تعدادی از مقامات عربی به‌ویژه سعودی و اماراتی تبدیل شده که این مسئله توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است. تحلیلگران مهم‌ترین دلیل این رویداد را به رایزنی‌های احتمالی مربوط به بحران یمن و تلاش عمان برای یافتن روزنه‌ای برای نجات عربستان و امارات از این باتلاق ربط می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.