امسال سال سینمای مستند ایران بود و حرکت نوگرایانه انتخاب یک فیلم مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار، اثباتی بر این مدعاست. این سخن دبیر سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت و آثار خوبی که به این جشنواره ملی مستندسازی رسید نشان از ارتقای کمی و کیفی تولیدات مستند در سالهای آینده دارد.

نهضت تولید فیلم‌های مستند رضوی از مسیر «بهشت»

به گزاش قدس آنلاین، موسسه آفرینش ها هنری آستان قدس رضوی در راستای اهداف فرهنگی خود مبنی بر پاسداری از میراث  و هنر ایرانی- اسلامی و ترویج آموزه های خاندان رسالت بویژه فرهنگ مهرپرور رضوی، دومین جشنواره فیلم بهشت را برگزار می کند که تولید فیلم های مستند رضوی، محور آن است.

مصطفی یوسف زاده، دبیر دومین جشنواره فیلم بهشت در نشست خبری این برنامه ضمن تشریح جزئیات فراخوان این دوره گفت: جشنواره بهشت سال گذشته و در نخستین دوره برگزاری، فقط در حوزه مستند اثر می پذیرفت که حدود 20 اثر در بخش اصلی، 12 اثر در بخش جنبی و 10 اثر در بخش کارگاهی مورد داوری قرار گرفت، با توجه به اضافه شدن بخش های جدید در فراخوان جدید امیدواریم آثار ارسالی در دومین دوره بیش از دور اول باشد.

او افزود: امسال علاوه بر بخش مستند، کلیپ ها و نماهنگ های مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی اعم از تاریخ، زندگی، شخصیت، کرامات، مجاهدت های خستگی ناپذیر حضرت رضا (ع) و جلوه های توسل و ارادت به آن امام همام در طول تاریخ اسلام و ایران از جمله انگاره ها، آداب و رسوم، عرف و عادات، جشن ها و سوگواره ها، موقوفات و نذورات و خدمات کریمانه خادمان حضرت، پذیرفته می شود.

* بسط موضوعی در دومین دوره

یوسف زاده با تشریخ بخش های این دوره از جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی عنوان کرد: بخش مسابقه مربوط به آثار مستند با محوریت موضوع جشنواره که فرهنگ و سیره رضوی است و همچنین در سه موضوع، زیر سایه خورشید که ثبت لحظات عرض ارادات و توسل جستن مردم ایران و جهان در مواجهه با پرچم متبرک آستان مقدس رضوی و کاروان های خدام حضرت رضا (ع) است. موضوع زائران پیاده رضوی با محوریت روایت حالات، توسلات و سلوک زائران پیاده در مسیرهای بیابانی، شهری و جاده ای منتهی به حرم امام رضا (ع) و محور دیگر زیارت و آیین های نوروزی است که شامل ثبت تصویری مراسم و آیین های نوروزی و حالات زائران در لحظه تحویل سال در کنار مضجع شریف رضوی می شود.

او ادامه داد: در بخش کلیپ هم آثار تولیدی با محوریت موضوع جشنواره و موضوعات ویژه پذیرفته می شود که شامل کلیپ مفهومی با موضوع وقف و نذر رضوی و محدودیت زمانی زیر 200 ثانیه و بخش نماهنگ که تولید موزیک ویدئوهای مرتبط با موضوع جشنواره و محدودیت زمانی حداکثر 5 دقیقه است.

* حمایت از تولیدات نیمه تمام

دبیر جشنواره در تشریح بخش جنبی جشنواره گفت: این بخش فعالیت ها حمایتی و آموزشی در راستای اهداف جشنواره انجام خواهد شد که یکی از آنها حمایتاز تولیدات نیمه تمام است. دبیرخانه از چند اثر نیمه تمام مرتبط با موضوع جشنواره به انتخاب و تصمیم شورای سیاستگزاری حمایت خواهد کرد که فرآینده انتخاب از طریق سایت جشنواره اعلام می شود.

او افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی ایده پردازی هم از دیگر برنامه های بخش جنبی جشنواره است گخ زمان برگزاری و شرایط شرکت و نحوه ثبت نام در این کارگاه ها از طریق سایت جشنواره اعلام می شود.

یوسف زاده تاکید کرد: امسال سعی کردیم که بر روی تولید آثار جدید متمرکز شویم به همین جهت از تولیدات نیمه تمام مستندسازان با موضوع جشنواره حمایت می کنیم، البته این آثار و آثار سفارشی از سوی موسسه آفرینش های هنر در بخش مسابقه جشنواره نمی توانند شرکت کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم که سطح جوایز جشنواره را در سطح جشنواره های مطرح ارتقا بدهیم خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره جایزه اصلی بهترین اثر درباره موضوع جشنواره مبلغ پانزده میلیون تومان و جایزه مستند برتر و کلیپ برتر، هر کدام پنج میلیون تومان است.

او با بیان اینکه آخرین مهلت دریافت آثار تا 7 خردادماه سال 99 است یادآور شد: بنا داریم که اختتامیه جشنواره همزمان با دهه کرامت سال آینده برگزار شود.

یوسف زاده گفت: احمد ضابطی جهرمی، محمد صادق مرکبی، محمد حسین نیرومند و سید سلیم غفوری داوران بخش مستند و محمد مهدی کلهر داور بخش کلیپ و نماهنگ این دوره از جشنواره هستند.

* حرکت به سمت تولیدات جدید

جواد لیانی، دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: جشنواره امسال فیلم های بلند و داستانی را هم پذیرش می کند و برای مشارکت بیشتر، دبیرخانه پذیرای کلیپ ها و نماهنگ هایی با مدت زمان کمتر یا بیشتر از آنچه در فراخوان اعلام شده نیز هست.

او اظهار داشت: در دومین دوره بیشتر به سمت تولید اثر جدید رفتیم تا جمع آوری آثار. سعی کردیم که مستندسازان را به سمت تولید آثار جدید ترغیب کنیم و از آثار نیمه تمام هم برای اتمام کار با تایید شورای سیاستگزاری، حمایت مالی می شود. در واقع در جشنواره دوم به دنبال خروجی و ساخت اثر جدید هستیم و صرفا دنبال جمع آوری اثر نیستیم.

او یادآور شد: مشخصا دومین دوره مختص آثار مستند نیست و به همین دلیل عنوان جشنواره هم «فیلم بهشت» است.

* ورود دوربین مستندسازان به حرم

مهدی سیم ریز، معاون هنری موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به بسترهای تسهیلگری ورود تیم های تصویربرداری به حرم مطهر گفت: هفته گذشته تفاهم نامه ای بین تولیت آستان قدس رضوی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد که یکی از موارد آن معطوف به انعکاس جلوه های بصری حرم مطهر و ایجاد فضای مناسب تصویربرداری و مستندسازی و ساخت آثار نمایشی در این فضا بود، امیدواریم با این تمهیدات اندیشیده شده فضای مساعدتری برای فیلمسازان و مستندسازان به منظور بهره‌برداری از  فضای معنوی حرم مطهر ایجاد شود.

دبیر جشنواره نیز درباره سیاستهای اجرایی برای مشارکت حداکثری مستندسازان در این  جشنواره گفت: قرار است ویژه برنامه ای با موضوع جشنواره در شبکه مستند پخش شود تا جزئیات جشنواره به اطلاع همه مستندسازان کشور برسد.

او ادامه داد: همچنین دبیرخانه با مراکز مختلف مستندسازی در سراسر کشور، ارتباط و رایزنی دارد تا بتوانیم از ظرفیت آنها برای اطلاع رسانی و جمع آوری مستندهایی با موضوع جشنواره استفاده کنیم.

* پخش آثار برتر از شبکه مستند

یوسف زاده درباره نمایش برگزیده نیز گفت: احتمالا آثار برگزیده با در نظر گرفتن حقوق مادی و معنوی مالک اثر از شبکه های تلویزیون پخش شود چون پخش مستندهای تکراری در ایام مذهبی از معضلات برنامه های تلویزیونی است که خروجی های این جشنواره می تواند به  پخش می شود و می خواستیم با این جشنواره مستندسازان را ترغیب کنیم که آثار جدید ساخته شود.

سیم ریز هم در توضیحات تکمیلی اظهار داشت: اکران آثار این جشنواره از شبکه مستند، رویه جدیدی برای جشنواره هایی از این دست است که با همکاری رئیس شبکه مستند محقق خواهد شد. همچنین رایزنی هایی برای نمایش هفتگی فیلم های جشنواره بهشت و فیلمها رضوی انجام شده است که امیدواریم در زمان برگزاری جشنواره، برنامه ثابت هفتگی در شبکه مستند داشته باشیم.

یوسف زاده درباره حذف بخش موبایلی در این دوره از جشنواره یادآور شد: سال گذشته بخش موبایلی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان انجام شد که عمده تولیدات این بخش، دانش آموزی بود. امسال بجای بخش موبایلی بیشترین تمرکز را روی بخش کلیپ و نماهنگ گذاشتیم تا شاهد خروجی کیفی تر و بهتری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.