سردبیری روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار یک یادداشت درباره حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی عراق، درباره تهییج احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق و مخالفت آنها با حضور نظامی آمریکا هشدار داد.

هشدار وال استریت ژورنال درباره تهییج ملی‌گرایی مردم عراق و مخالفتشان با حضور نظامی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی که گروه سردبیری آن منتشر کرده، به تمجید از حملات یکشنبه شب (دیشب) آمریکا به مواضع «الحشد الشعبی» پرداخت و همزمان درباره احتمال تشدید احساسات ملی‌گرایانه عراقی‌ها علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور هشدار داد.

این رسانه آمریکایی درباره تجاوزات شب گذشته این کشور به مواضع الحشد الشعبی مدعی شد: «دیگر زمانش رسیده بود و سرانجام بعد از چندین حمله به پایگاه‌های آمریکا و متحدانش، رئیس‌جمهور ترامپ اجازه یک حمله نظامی به شبه نظامیان متحد ایران در عراق و سوریه را داد. در صورتی که ایرانی‌ها تصمیم به تشدید تنش بگیرند، آقای ترامپ باید خودش را برای انجام اقدامات بیشتر آماده کند».

این روزنامه در توجیه حملات به مواضع حشد الشعبی و کتائب حزب‌الله عراق، کتائب حزب‌الله را عامل حمله جمعه هفته گذشته به پایگاه «K1» در کرکوک عراق خواند؛ حمله‌ای که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته و چهار نظامی آمریکایی زخمی شدند.

وال استریت ژورنال با اشاره به مواضع مقام‌های آمریکایی درباره کتائب حزب‌الله نوشته که این گروه نزدیک به ایران عامل یازده حمله راکتی به نظامیان آمریکایی در عراق طی دو ماه اخیر بوده و مدعی شده که چنین حملاتی «بدون تایید ایران» نمی‌توانست انجام شود.

این روزنامه نزدیک به جمهوری‌خواهان با بیالن اینکه «نیروهای نیابتی تهران در صورتی که از ایالات متحده حس ضعف دریافت کنند، به حملاتشان ادامه خواهند داد»، افزود: «اگر آقای ترامپ به تلفات آمریکایی‌ها در این حملات پاسخ نمی‌داد، او در واقع (کتائب حزب‌الله و متحدان منطقه‌ای ایران را) به انجام حملات بیشتر دعوت می‌کرد».

وال استریت ژورنال به سرنگونی پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک توسط ایران اشاره کرد و نوشت: «آقای ترامپ ماه ژوئن بعد از متوقف کردن دقیقه نودی حمله تلافی جویانه آمریکا به ایران به سبب ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران، حتی مشاوران خودش را بهت‌زده کرده بود. آقای ترامپ همچنین بعد از حمله گستاخانه ماه سپتامبر ایران به تاسیسات نفتی سعودی از نشان دادن واکنش اجتناب کرد».

از نظر این روزنامه آمریکایی، «اظهارات مکرر آقای ترامپ درباره خواست او برای خروج از سوریه و خروج از "جنگ‌های بی پایان" هم در واقع دعوتی از دشمنان (آمریکا) برای وارد کردن تلفات بود تا شاید با این کار رئیس‌جمهور این تفکرات و احساسات انزواگرایانه خودش (درباره خروج از سوریه و جنگ‌های بی پایان) را عملی کند».

رسانه آمریکایی ادعا کرد: «در سال انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا) این خطر محتمل است که دشمنان در چندین صحنه عزم آقای ترامپ را امتحان کنند. ایران در حال حس کردن فشار تحریم‌های آمریکاست و شاید اعتقاد داشته باشد که با انجام حملات به آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور (آمریکا) را به کاهش فشار مجاب کند. کیم جونگ اون (رهبر) کره شمالی هم سیگنال نشان داده است که او شاید در سال جدید یک موشک که برد آن به آمریکا برسد را آزمایش کند. روسیه و چین خواهان یک درگیری مستقیم (با آمریکا) نیستند اما آنها هر زمان که فکر کنند بتوانند قسر در بروند، علیه منافع آمریکا کار می‌کنند».

در ادامه این گزارش، وال استریت ژورنال درباره احتمال اثرات حملات یکشنبه شب به مواضع الحشد الشعبی بر جریحه دار شدن احساسات ملی‌گرایانه مردم عراق و مخالفت آنها با حضور نظامی آمریکا در کشورشان هشدار داده است.

این رسانه توصیه کرده که برای ممانعت از تهییج احساسات ملی‌گرایانه عراقی‌ها و و تشدید مخالفتشان با حضور نظامی آمریکا، «مقام‌های آمریکایی باید این موضوع را روشن کنند که این حملات هوایی اقدامی دفاعی برای حفاظت از جان عراقی‌ها و آمریکایی‌ها بوده‌اند».

این توصیه در حالی مطرح شده که حملات تجاوزکارانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی که شهادت حداقل ۲۵ نفر و جراحت ۵۱ تن را در پی داشته و چهره‌های مختلف عراقی به شدت این حملات را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.