جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد گفت: هرگونه عملیات عمرانی اعم از تعویض جداول، بسته‌شدن قسمت یا کمی از راه و... بایستی حتماً با مجوز راهنمایی و رانندگی صورت گیرد.

هرگونه عملیات عمرانی سطح شهر باید با مجوز راهنمایی و رانندگی صورت گیرد

به گزارش قدس آنلاین، شامگاه ۸ دی‌ماه، اولین همایش ایمنی و کاهش حوادث در پروژه‌های عمرانی با حضور چندی از مسئولان شهرداری مشهد، مدیرعامل و اعضای سازمان عمران شهرداری، رئیس جمعیت هلال احمر استان، رئیس پلیس راهور مشهد و نماینده اداره کار در سالن همایش باغ گیاهشناسی مشهد برگزار شد.

همچنین، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد نیز از دیگر سخنرانان این همایش ضمن اشاره به اینکه «یکی از مواردی که باعث بروز تصادفات می‌گردد عدم رعایت نکات ایمنی است»، اظهار کرد: مشهد به کارگاه عملیات عمرانی تبدیل شده است که طبق ماده ۲۱۱ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هرگونه عملیات عمرانی اعم از تعویض جداول، بسته‌شدن قسمت یا کمی از راه و... باید حتماً با مجوز راهنمایی و رانندگی صورت گیرد.

سرهنگ حسنعلی امامی نیز در ادامه از سازمان عمران شهرداری که در کاهش تصادفات و بحث ایمنی توجه داشته تشکر کرد و افزود: طبق ماده ۲۱۲ لباس کارگران، خودروهایی که در تردد هستند و محلی که عملیات عمرانی در آن انجام می‌شود، بایستی ایمن باشد تا به این مهم دست یابیم.

در ادامه، مسئول دبیرخانه رسیدگی به مشاغل سخت و زیان‌آور اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسا رضوی، نیز سومین عامل حوادث ناشی از کار را  پروژه های ساختمانی دانست و ادامه داد: در پروژه‌های ساختمانی مهم‌ترین عامل مرگ، سقوط کارگران از ارتفاع است و این علت، ایمنی پروژه‌های ساختمانی را حائز اهمت می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه «اساساً پروژه‌های ساختمانی ریسک خطر بالایی دارند»، بیان کرد: آموزش می‌تواند سطح ریسک بالا را کاهش دهد که در سازمان عمران گام‌های بلندی در این حوزه برداشته شده است. همچنین ایجاد یک تشکیلات تیمی در گام بعدی موثر است و اگر تصور کنیم ایمنی را یک فرد یا حتی یک گروه می‌توانند ایجاد کنند، کاملاً تصور اشتباهی داریم زیرا باید تک‌تک اعضای سازمان از نکات ایمنی آگاه باشند و چشم آنان به نقاط پرخطر همیشه حساس باشد. همچنین برای ایمن‌ترشدن باید با یک شیب ملایم حرکت کنیم و همیشه باید بهتر از دیروز باشیم و ایمنی را به فاز طراحی بیاریم و حتی قبل از طراحی در فاز ایده نیز به ایمنی توجه شود.

در پخش دیگری از این مراسم، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «سازمان عمران شهرداری، سازمان کم‌حادثه‌ای نیست»، بیان کرد: آنچه در سازمان عمران شهرداری مشهد بسیار اهمیت دارد، حفظ ایمنی پروژه‌هاست که این مهم در زمان اجرا بدون وجود پلیس محترم امکان‌پذیر نیست؛ زیرا واژه پلیس امنیت را به ارمغان می‌آورد.

سید احسان عظیمی با اشاره به اینکه «ما در سازمان عمران هزینه‌کردن برای ایمنی را هزینه نمی‌دانیم بلکه سرمایه می‌دانیم»،  افزود: ما در سازمان عمران شهرداری منابع انسانی نداریم، بلکه سرمایه انسانی داریم و یکایک شما عزیزان سرمایه‌های اصلی این سازمانید و ما زمانی آسوده‌خاطر خواهیم بود که در زمان رشد پروژه‌ها و افزایش کارکنان، کمترین حادثه را داشته باشیم.

در ادامه، قائم‌مقام فنی و عمران شهرداری مشهد از کارکنان پروژه‌های عمرانی، سکان‌داران عمران مشهد یاد کرد و افزود: بیشتر حوادث و تصادفات ناشی از ایمن‌نبودن معابر ماست و ما در جهت ایمن‌سازی این نقاط حادثه‌خیز گام برداشته‌ایم که به طبع کیفیت زندگی را بالا می‌برد.

میرزایی ادامه داد: شهر ایمن، شهری برای همگان است و اگر شهری برای کودکان ایمن باشد، قطعاً برای تمامی جامعه مناسب خواهد بود. همچنین جنس کاری که سازمان عمران انجام می‌دهد، کار برای ایمنی است؛ یعنی اول کار برای ایمنی مردم و دوم ایمنی برای کار است.

همچنین، رئیس اداره عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز از دیگر سخنرانان این همایش به جنگ خاموشی در تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در حوادثی که اتفاق می‌افتد، اگر آگاه به آن نیستیم، کاری انجام ندهیم. آماری بین ۷۵۰۰ نفر تا ۱۱ هزار نفر وجود دارد که کاهش آن مستلزم همین آموزش‌هایی است که باید ببینیم.

مجید زارع در ادامه به موارد آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت: یکی از موارد رشد جمعیت و شهرنشینی است. عدم آگاهی و آموزش و تمرین آموزش‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار در این موارد آسیب‌پذیر باشد. همچنین شرایط غیرایمن و عدم حضور در شرایط غیرایمن یکی دیگر از این موارد است که باید به آن توجه داشت. همچنین باید از مردم خواست و داشتن کیف کمک‌های اولیه و بسته‌های خوراکی اضطراری ۷۲ ساعته و هماهنگی بین اعضای خانواده در زمان بحران مرسوم شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.