نشست خبری محسن‌جوادی با موضوع فعالیت‌های معاونت فرهنگی، کاغذ، نمایشگاه کتاب برگزار شد و محسن جوادی از اجرای ادغام موسسات نمایشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

 افزایش پنج درصدی آمار صدور مجوز کتاب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محسن جوادی - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در  نشست خبری‌ای که امروز دوشنبه (۹دی ماه) برگزار شد، با اشاره به آماری از فعالیت‌های این معاونت در سال گذشته، توضیح داد: در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و در بخش مجوز کتاب در سال ۹۸ ، ۵۵ هزار مجوز کتاب صادر شده و  حدود ۶۱ هزار عنوان کتاب چاپ شده است؛ این تعداد عنوان به خاطر این است که ناشران مجوز خود را سال قبل گرفته‌اند اما در سال جدید اقدام به چاپ کتاب کرده‌اند. در این بخش ما با رشد ۵ درصدی کتاب مواجه هستیم. اقدام دیگری که در این بخش صورت گرفته سامانه‌ جامع نشر است که باعث پیوستگی اعطای مجوز در تهران و سایر استان‌ها شده است. چند روز پیش نیز پنجره واحد برای ثبت مجوز کتاب رونمایی شد.

او با اشاره به برگزاری جشنواره صنعت چاپ در تهران و ۲۰ استان دیگر، افزود: در بخش دفتر چاپ و نشر، ۳۶ میلیون کیلوگرم واردات محصولات چاپی را داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. همچنین ۴ میلیون کیلو نیز محصولات چاپی را صادر کردیم و ۳۴۰۰ عنوان کتاب با تیراژ ۴۰هزار نسخه خریداری شده که ۳۵ هزار تای آن در بخش‌های مختلف اهدا شده است.

 جوادی خاطرنشان کرد: در بخش پایتخت کتاب نیز  ۱۷۲ شهر از تمامی استان‌ها کاندید شده است. در بخش عشایر وروستاهای دوستدار کتاب نیز ۱۴۰۶ روستا شرکت کرده‌اند که نشان از افزایش ۱۲ درصدی در این حوزه است.  همچنین تعداد باشگاه‌های کتابخوانی ما نیز به ۱۵ هزار باشگاه رسیده که ۲۲۰ هزار نفر عضو آن هستند.

او سپس با اشاره به فعالیت‌های خانه کتاب، بیان کرد: ما امسال توانستیم حمایت‌های فصلی از کتاب با عنوان تابستانه و پاییزه را اجرا کنیم. اما عیدانه به خاطر نزدیکی به نمایشگاه کتاب را نداشتیم و فکر هم نمی‌کنم بتوانیم زمستانه را هم داشته باشیم. امسال بنیاد ادبیات داستانی علاوه بر برنامه‌های روتین خود،  جایزه جلال را برگزار کرد و جایزه شعر جشنواره شعر فجر نیز در آستانه برگزاری است.

معاون امور فرهنگی درباره فعالیت‌های موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی نیز گفت‌: امسال در ۱۷ استان نمایشگاه استانی داشتیم و این آمادگی را هم داشتیم که در سایر استان‌ها نیز نمایشگاه کتاب داشته باشم. همچنین در ۱۱ نمایشگاه کتاب خارجی به جز فرانکفورت شرکت کردیم.

ایوب دهقان‌کار  - مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نیز با بیان این‌که میزان تخصیص اعتبار بودجه کم بوده است، گفت:  بر اساس این میزان اعتبار توانستیم کارهای خود را پیش ببریم تا در برنامه‌ها و فعالیت‌هایمان تعطیلی و وقفه‌ای پیش نیاید. ما ضمن این‌که شرایط کشور را به لحاظ اقتصادی درک می‌کنیم در عین حال انتظار داریم دستگاه‌های محترم به ویژه سازمان برنامه‌ریزی و بودجه با بخش فرهنگ مهربان‌تر باشد. با این میزان اعتبار، فعالیت‌های ما ایده‌آل نیست اما قابل دفاع است.

او با اشاره به تصمیمات شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران درباره زمان و مکان نمایشگاه کتاب تهران، افزود: برای زمان برگزاری نمایشگاه کتاب باید وضعیت نشر و شرایط بازدیدکنندگان را در نظر می‌گرفتیم که  بر این اساس ۲۶ فروردین را با عنوان زمان آغاز نمایشگاه در نظر گرفتیم و از میان گزینه‌های موجود، مصلی امام خمینی را به عنوان مکان انتخاب کردیم. امسال همچنین از میان گزینه‌های داوطلب حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ترکیه را به عنوان مناسب‌ترین گزینه،برای مهمان‌ویژه انتخاب کردیم.

او خاطرنشان کرد: وارد فاز اجرایی نمایشگاه شده‌ایم و احکام مدیران مختلف هفته گذشته صادر شده است. ما به لحاظ زمانی در مضیقه هستیم و با تعطیلات پایان سال و سال نو مواجه‌ایم. مدیران قول داده‌اند تا قبل از تعطیلات حوزه اجرایی را انجام بدهند تا بعد از سال به فکر ارتقای کیفیت باشند.

دهقانکار درباره‌ کاغذ نشر نیز گفت: بعد از یک سال فعالیت کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد با توجه به این‌که  کاغذ از کالای یک خارج شد و در کالای دوم (به استثنای کاغذ به حوزه کتاب و مطبوعات) قرار گرفت، تصمیم بر این شد دو معاونت متولی امور در حوزه کتاب و مطبوعات به صورت کارگروه  تخصصی کار نظارت بر واردات و توزیع کاغذ را انجام بدهند. بعد از نمایشگاه کتاب، از خرداد ماه نیز کارگروه تخصصی کاغذ کتاب در معاونت فرهنگی شکل گرفت. اولین کاری که این کارگروه انجام داد تهیه و تدوین  و انتشارشیوه اجرایی کارگروه کاغذ  نشر و کتاب بود. بعد از تدوین آیین‌نامه، کارگروه تخصصی تلاش کردیم تا نمایندگانی از نهادهای مختلف که در حوزه کاغذ ذی نفع هستند از جمله تعزیرات حکومتی ، نمایندگان صنف و  سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان را داشته باشیم.

وی یادآور شد: سپس فراخوانی را برای واردات کاغذ به منظور تأمین کاغذ  نشر و کتاب منتشر کردیم که درخواست‌هایی به کارگروه آمد. یکی از وظایف کارگروه بررسی درخواست‌ها بود که فرایند درخواست‌ها را انجام می‌دادیم و برخی تأیید می‌شدند که ارز دولتی بگیرند و به وزارت صنعت و بانک مرکزی معرفی می‌شدند تا فرایند خرید توسط واردکنندگان  صورت بگیرد. یکی از نقاط کارگروه استفاده ازظرفیت بخش خصوصی بود در نهایت توزیع و تخصیص کاغذ به ناشران به تعاونی آشنا و فرایند نظارت بر کاغذهای توزیع شده نیز به عهده اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران واگذار شد تا نگرانی  که بعد از توزیع وجود دارد، مرتفع شود.

او در ادامه اظهار کرد: فعالیت دیگری که در راستای شفاف سازی داشتیم در مورد تخصیص کاغذ بود. ما برای این که خدای نکرده این ارز تخصیص یافته به آن هدفی که باید، نرسد و ابتر بماند، برای این‌که خیالمان راحت باشم  تمام لیست ناشران دریافت‌کننده کاغذ را منتشر  کردیم و  ۱۸ آبان آخرین تاریخ به روز رسانی سامانه کاغذ است و شفاف سازی ادامه دارد. ما تاکنون کارمان را در حوزه تأیید محموله‌ها و واردکنندگانی که ثبت سفارش انجام می‌دهند به صورت صد درصدی انجام دادیم، یعنی ۴۰‌هزار تنی که معاونت وظیفه داشت آن را انجام دهد به اتمام رساندیم با این‌که تا پایان سال وقت داشتیم. فرایند واردات  کاغذ،  کوتاه مدت نیست و به طور میانگین شش ماه زمان می‌برد. در مرحله ثبت سفارش مشکل نداریم. چند مرحله وجود تا زمان واردات کاغذ که مراحل بعدی، بعد از ثبت سفارش، در اختیار وزارت ارشاد نیست و ارشاد نقش پیگیری دارد.

دهقانکار خاطر نشان کرد:‌از مجموع ۴۰ میلیون دلاری که در معاونت فرهنگی تصویب شده، 37 میلیون دلار تخصیص یافته است و  ۲۶ میلیون دلار  تامین ارز شده که در این میان  ۲۵ میلیون دلار خرید ارز شده است و از این میزان ۱۰ میلیون دلار (ارزش میزان محموله) نیز ترخیص شده است و  مابقی محموله‌ها بعدا وارد شبکه توزیع خواهد شد. ما از سال گذشته تا کنون افزایش قیمت کاغذ نداشتیم و با کاهش قیمت کاغذ مواجه بودیم.

او درباره ناشرانی که کاغذ دولتی نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: ۳۹۶۶ فقره حواله برای ناشران صادر شده که ممکن است برخی تکراری هم باشد. ما بعضا ناشرانی داریم که حواله‌شان آماده صدور است اما خود ناشران اقدامی نکردند. از ۱۰ هزار تن کاغذی که ترخیص شده ۹۷۰۰ تن توزیع شده است اما رقم اختلافی به خاطر این‌است که فاکتور صادر شده اما ناشر مبلغ کاغذ را پرداخت نکرده است.

محسن جوادی نیز در توضیحی کوتاه بیان کرد: تقاضای کاغذ بیشتر از کاغذی است که در اختیار داریم. مثلا  ناشری که برای یک مدل کاغذ ثبت‌نام کرده که وجود ندارد، یا ناشری مابه‌تفاوت را واریز نمی‌کند و اعلام وصول مبالغ قبلی را نداده است به همین دلیل بخشی از تقاضا جواب داده نمی‌شود اما باید در این زمینه ضابطه‌ای صورت بگیرد. هستند کسانی که ثبت نام کردند اما کاغذ نگرفته‌اند. یا ناشر معروفی زنگ زده  که من کاغذ دولتی نگرفتم، بعد متوجه شدیم در سامانه ثبت نکرده است بنابراین جهت گیری خاصی در توزیع کاغذ نداریم و هدفمان این است که نشر بتواند  از این کاغذ استفاده کند و رونق خود را داشته باشد و نشر کتاب افت نکند.

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت ارشاد  در ادامه درباره افزایش قیمت کتاب با وجود این‌که کاغذ به نرخ دولتی وارد می‌شود، گفت: قیمت‌گذاری کتاب کار تخصصی است و ما جلسات متعددی با اتحادیه داشتیم اما به یک فرمول واحد برای قیمت گذاری نرسیده‌ایم. این موضوع به این دلیل است که قیمت کتاب از یک کتاب به کتاب دیگری متفاوت است اما ما این دغدغه را داشته‌ایم و اتحادیه را مامور کرده‌ایم تا بر فرآیند چگونگی تبدیل کاغذ دولتی به کتاب نظارت داشته باشند. اما قابلیت رصد نقطه به نقطه برای کنترل قیمت کتاب وجود ندارد اما اگر حکایتی به ما وصول شود و تخلفی شکل گرفته باشد به آن رسیدگی خواهیم کرد.

او درباره این‌که ارشاد دخالتی در قیمت‌گذاری کاغذ وارداتی دارد یا خیر؟ گفت: درست است که کارگروه در این وزارتخانه (وزارت ارشاد) وجود دارد اما وظیفه ارشاد معرفی شرکت‌های وارد کننده است و مجری این موضوع نیست. این‌که برخی می‌گویند چون کارگروه در ارشاد وجود دارد و وزارت ارشاد باید پاسخگوی همه سوالات درباره کاغذ باشد و مغلطه‌ای است که برخی از سودجویان آن را مطرح می‌کنند. ما مماشاتی در قیمت‌گذاری کاغذ نداریم. مثلا در یکی از جلسات وارد کننده‌ای می‌گفت: قیمت کاغذ را ۷۶۰۰ تومان برای هر کیلوگرم کاغذ تعیین کرده‌اند که آنچه مورد نظر ما بود ۶۹۰۰ تومان است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی از کاغذها با یوروی ۹۰۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود که مسلما در قیمت‌گذاری کتاب‌ها تاثیر خواهد داشت بنابراین ما قیمت واحدی برای کاغذ نداریم.

ایوب دهقانکار همچنین درباره تخلفات شکل گرفته در حوزه تبلیغات محیطی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز گفت: مسلما درباره تبلیغات محیطی نمایشگاه بازنگری‌هایی صورت گرفته است. امسال کمیته بازرگانی نمایشگاه متشکل از ۹ عضو شکل گرفته که وظیفه واگذاری این بخش را بر عهده دارند و آن را پیگیری خواهد کرد.

محسن جوادی نیز در پاسخ به سوالی که درباره تاخیر در پرداخت هزینه مصلی امام خمینی (مکان) با وجود تأمین اعتبار  و این‌که آیا با بدهی وارد نمایشگاه سی و سوم خواهیم شد یا نه؟ گفت: این اعتبار برای اجاره مکان نمایشگاه به موسسه اهدا شده است و تا چند روز آینده تسویه صورت خواهد گرفت. درباره تاخیر در تسویه این موضوع نیز شاید به این دلیل باشد که این اعتبار برای امر ضروری‌تری استفاده شده است و این موضوع مسلما با هماهنگی مصلی بوده و این‌طور نبوده که اعتبار مصرف دیگری پیدا کرده باشد. ما با بدهی وارد نمایشگاه دیگر نخواهیم شد.

او همچنین درباره ادغام موسسات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز گفت: این موضوع صحت دارد و برای همه معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و هدف از این موضوع ساماندهی اداری و هزینه‌ای است. با توجه به این‌که مدل بودجه‌دهی و تخصیص اعتبار بر اساس فعالیت‌ها بوده، ما نیز به دنبال صرفه‌جویی هزینه‌ای هستیم و این ادغام صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر این موضوع باعث ساماندهی مدیریت و همگرایی و همسویی فعالیت‌ها خواهد بود و این‌گونه نیست که از فعالیت‌هایمان بکاهیم. بیشتر به دنبال هم افزایی هستیم. مراحل نهایی این ادغام صورت گرفته است اما به لحاظ مسائل حقوقی این موضوع زمان‌بر است. ما در این زمینه مشکل نمایشگاه کتاب را داشتیم که اگر قرار بود موسسه را منحل کنیم به لحاظ حقوقی دچار مشکلاتی می‌شدیم بنابراین این ادغام در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

او  همچنین در مورد بودجه نمایشگاه سی و سوم نیز گفت: برخی از نمایشگاه‌های خارجی با ۲۰ درصد از نیروی انسانی ما فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. در کارهای خوب باید ما از دیگران تقلید کنیم. ما باید مدیریت هزینه داشته باشیم و صرفه جویی، اصل ما برای مدیریت هزینه‌ها بوده است. هزینه اجرایی نمایشگاه امسال بیشتر از سال گذشته نخواهد بود اما یارانه‌ها را در این بخش اضافه خواهیم کرد.

معاونت امور فرهنگی درباره گله که در خصوص اهدای مجوز به کتاب‌ها وجود داشت نیز در توضیحی کوتاه گفت: تصمیم یا سیاست خاصی برای این موضوع نبوده است. چند عامل از جمله فضای تبلیغاتی بر این موضوع موثر است. مثلا نویسنده‌ای اظهار کرده بود که پنج شش ماه است کتابش در اداره ارشاد مانده و بعد از بررسی متوجه شدیم که هنوز ناشر برای ارسال کتاب کاری انجام نداده است و همه این فشارها به اداره کتاب وجود دارد یا اداره کتاب اصلاحات جزئی را برای کتاب در نظر گرفته اما نویسنده آن را قبول نداشته است و این مسائل، موجب وقفه شده است. برخی از اخبار غیر واقعی هستند. ما در حوزه مجوز کتاب افزایش پنج درصدی داشته‌ایم و با توجه به راه اندازی سامانه جامع نشر نیز این موضوع سرعت بیشتری خواهد گرفت و امیدواریم کتاب‌های بیشتری را به نمایشگاه برسانیم.

او درباره معافیت مالیاتی ناشران همچون معافیت هنرمندان سینما که سوال کننده از آنها به عنوان سلبریتی نام می‌برد نیز گفت: نمی‌دانم اصلا در این حوزه سلبریتی داریم یا نه؟ اما آنچه که مد نظر ماست و معافیت‌ها بر اساس آن صورت خواهد گرفت درآمدها هستند. بخش زیادی از حوزه نشر نیاز به معافیت مالیاتی دارند. برخی‌ها نیز این‌گونه نیستند اما بخش زیادی از نشر این نیاز را دارد و نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

محسن جوادی همچنین در مورد لایحه مالکیت فکری که در مجلس به تصویب خواهد رسید، گفت: اینگونه نیست که برای این لایحه از ما مشورت نگرفته باشند. ما تا حدی در جریان این موضوع هستیم.  تدوین لایحه در دوره‌ای صورت گرفته که من اینجا نبودم.  نظراتی داشتیم که آن‌ها را منتقل کردیم و الان کسانی که فکر می‌کنند نظری دارند و این لایحه مشکلی دارد می‌توانند آن را منتقل کنند. این لایحه نویسنده واحدی ندارد و از ذینفعان در این موضوع مشورت گرفته شده و این لایحه برآیند نظرات بوده است. هدف اصلی ما این بوده که حق مالکیت معنوی کم نشود و این موضوع در ایران جدی گرفته شود، معاونت فرهنگی تدوین کننده اصلی این لایحه نبوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.