اهواز- بارش ۷۴ میلی‌متری باران روز ۲۵ آبان در اهواز شاید به گفته کارشناسان ازنظر مقدار بارشی معمولی به‌حساب بیاید اما برای شهرهای خوزستان فاجعه‌بار بود زیرا زندگی بسیاری از مردم را در خود غرق کرد.

اعتبارات ایجاد شبکه فاضلاب خوزستان چی شد؟

قدس آنلاین-گروه استان: ازآنجاکه اهواز بارش‌های ۹۰ میلی‌متری را نیز در سال ۱۳۸۳ تجربه کرده است لذا به اعتقاد کارشناسان طبیعی است که باید طرح‌های دفع آب‌های سطحی در کلان‌شهری هم چون اهواز بر مبنای ۷۰ میلی‌متر باران در روز طراحی شود اما شاید باور نکنید که توان شبکه فاضلاب اهواز کمتر از ۲ میلی‌متر باران در روز است  و این یعنی همان صحنه‌هایی که باران هفته گذشته از خود نشان داد.

هنگامی‌که در پرونده شبکه فاضلاب اهواز سرک می‌کشیم رد پای بودجه‌هایی را پیدا می‌کنیم که به دلار اختصاص‌یافته آن‌هم با رقم‌های میلیونی اما آن چیزی که در حال حاضر برای بسیاری از مردم بحث‌برانگیز شده همین نکته است که این پول‌ها چگونه خرج شده ئ چرا تاکنون شفاف‌سازی در خصوص نوع هزینه کرد ارائه نشده و مشکلات امروز سیستم فاضلاب چیست؟

اختصاص ۱۴۹ میلیون دلار

گفتنی است در سال ۱۳۸۴ بانک جهانی وامی به میزان ۱۴۹ میلیون دلار برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز پرداخت کرد.

در سال ۱۳۹۴ نیز در شورای عالی آب کشور با حضور دکتر جهانگیری معاون رئیس‌جمهوری بااعتباری برابر ۸۰ هزار میلیارد ریال برای مدیریت پساب‌ها و فاضلاب در استان خوزستان مصوب شد و قول تخصیص این مبلغ در بازه زمانی چهارساله داده شد.

این در حالی است که مجدداً در سال ۱۳۹۶ هیئت دولت بر اختصاص اعتبار ۹۰ هزار میلیارد ریالی برای همین منظور موافقت کرد که ظاهراً در سال ۱۳۹۶ یک‌سوم آن پرداخت شد که البته بنا بر گفته مسئولان، بیشتر این مبلغ در شهرآبادان هزینه شد.

حال بسیاری از مردم و کارشناسان عنوان می‌کنند این پول‌ها می‌توانست مشکل فاضلاب و دفع آب‌های سطحی اهواز و حتی سایر شهرهای استان را رفع کند اما چرا امروز اهواز سیستم دفع آب‌های سطحی ندارد سؤالی است که پاسخ آن را مردم از مسئولان طلب می‌کنند.

بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و قوه قضاییه باید بررسی کنند و بگویند تکلیف اعتبارات و طرح‌های فاضلاب در خوزستان چه شده و چرا پرداخت بخشی از وام بانک جهانی به فاضلاب اهواز منتفی شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارشناسان و بازرسان بانک جهانی از کار رضایت نداشته و لذا اعلام کرده‌اند که پیشرفت کار به‌تناسب پولی که داده‌اند نبوده و به همین دلیل مابقی اعتبار بانک جهانی تخصیص داده نشده است که باید  این مسئله روشن شود و مسئولان اعم از مدیر، پیمانکار، مشاور و ناظر پاسخ دهند چرا پولی که برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب بوده با عملکرد بد آن‌ها منتفی شده است؟

درخواست جامعه علمی از رئیس‌جمهور

ابهامات و مشکلات موجود در شبکه فاضلاب این شهر موجب شده تا تعداد ۱۵۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خطاب به رئیس‌جمهور بنویسند: « به نظر می‌رسد که هیچ برنامه اصولی برای حل معضل دفع فاضلاب این شهر، وجود ندارد و هیچ مدیری، مسئولیت کار را نمی‌پذیرد؛ لذا برای مردم، این پرسش مطرح است که چرا به‌رغم اینکه خوزستان و به‌ویژه شهر اهواز که بیشترین درآمد ملی را تولید می‌کند، کمترین بهره‌مندی را از ثروت ملی داشته و با انواع مشکلات، روبه‌رو شده است؟»

در این نامه آمده است: «این وضعیت را شایسته استان خوزستان و شهر نفت‌خیز اهواز نمی‌دانیم و به دلیل اوضاع نابسامان استان و شهر اهواز، از  دولت محترم می‌خواهیم که برای حل مشکلات مردم اهواز و کمک به معضلات این استان، تصمیمات سازنده و عملی، اتخاذ کند.»

شهروندان به دنبال جواب مسئله

رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان نیز در این رابطه عنوان می‌کند: بعد از انقلاب اگر حتی سالانه یک کیلومتر شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز ایجاد می‌شد الآن می‌بایست  ۴۰ کیلومتر از شبکه آن در کلان‌شهر اهواز وجود داشته باشد.  

حجت‌الاسلام صادق مرادی با تأکید بر اینکه همه مدیران قبل و فعلی حوزه خدمات شهری باید نسبت به شرایط به وجود آمده پاسخگو باشند اظهار می‌کند: برای مردم، این سؤال وجود دارد که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز استان خوزستان باوجود منابع عظیم نفت، گاز، آب و برق باید در شرایطی باشد که به‌هیچ‌وجه زیبنده مردم نیست؟

وی اظهار می‌کند: در هیچ کجای دنیا، امکان ندارد که چنین منابع مالی بدین شکل در اختیار مدیران قرار بگیرد، لازم است که نظارت‌ها در زمینه هزینه اعتبارات و منابع مالی در حوزه‌های مختلف اجرایی با نظارت‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه فرافکنی‌ از سوی بعضی از مدیران شهری عامل ناراحتی و خستگی مردم استان شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان در این رابطه عنوان می‌کند: دستگاه قضایی یکی از رسالت‌های خود را پیگیری جدی مطالبات و خواسته‌های مردم می‌داند. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.