جبرائیلی گفت: کشوری مثل عربستان که با واردات آباد شده است، پیشرفته نیست بلکه پیشرفت یک فرآیند است که باید طی شود. توسعه و پیشرفت ساخت وساز نیست، بلکه توان ساختن است.

جبرائیلی: پیشرفت یعنی توان تولید و ساختن نه توان واردات

به گزارش قدس آنلاین، سید یاسر جبرائیلی عصر امروز در نشست نهم دی در شهرگناوه اظهار داشت: تحریم‌های سال ۹۰ به بعد یعنی تحریم‌های شدید بانک مرکزی، واکنش به قیام ۹ دی سال ۸۸ بود چنان‌که جنگ تحمیلی واکنش به انقلاب اسلامی مردم ایران بود که مردم با انقلاب و خروش خود ضربه به عوامل استکبار زدند و آمریکا با وضع تحریم‌های شدید در واقع از ایران قصد انتقام گیری داشت اما غافل از اینکه این تحریم‌ها برای ما خیلی برکات داشت. وقتی ما می‌گوییم تحریم‌ها برکات داشت خیلی‌ها تعجب می‌کنند که چگونه برای ما برکت دارد؟ 

سخنران مراسم نهم دی گناوه گفت: پنتاگون چند سال پیش یک گزارش منتشر کرد که آمریکا سه رقیب اصلی دارد که این رقیب یعنی ایران، چین و روسیه امکان اعمال نیروی نظامی و جنگ نظامی با آن‌ها دیگر نداریم چون ایران به قدرت بازدارندگی تامتقابل رسیده است.

وی افزود: عده‌ای از خواص می‌گویند چون شما با چین و روسیه شراکت می‌کنید پس شعار نه شرقی و نه غربی کجا رفت؟ باید در جواب بگوییم آن شعار در واقع نه به شرق ایدئولوژیک و نه به غرب ایدئولوژیک بود، شرق و غربی که دنیا را به سیطره و نفوذ خود درآورند که آن شرق ایدئولوژیک در سال ۱۹۹۱ فروپاشیده است.

جبرائیلی ادامه داد: آمریکایی‌ها گفتند ما دیگر توان حمله نظامی نداریم و برای مقابله با ایران سه راه دیگر که شامل تحریم مالی، حمله سایبری و حمایت از اپوزسیون داخلی است را با تمام توان اعمال کنیم.

این تحلیلگر سیاسی در رابطه با راه‌های مقابله با  تاکتیک دشمن گفت: عده‌ای در داخل کشور  ساده‌لوحانه فکر می‌کردند چون شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند دنبال سلاح هسته‌ای هستیم اما در کدام جنگ بین دو دشمن مذاکره برد برد تاکنون اتفاق افتاده است و نتیجه این نوع تفکر و آرمان‌گرایی و خوش‌خیالی خسارت محض به کشور شد.

جبرائیلی با بیان اینکه دو روش مواجهه با تاکتیک دشمن وجود دارد، بیان کرد: یکی اینکه بگوییم دیگر نمی‌شود کشور را اداره کرد و باید مذاکره کنیم که نتیجه این گفت‌وگوها را در برجام دیدیم؛ هسته‌ای را دادیم و به غرب اعتماد کردیم اما آن‌ها یک قدم جلوتر آمده و موضوع موشکی را مطرح کردند، دومین روش هم اینکه به پیشرفت داخلی برسیم.

وی بیان داشت: کسانی تصور می‌کنند که پیشرفت یک فرآورده و محصول است و برای پیشرفت باید آن محصول را وارد کنیم که پدرجد این تفکر میرزا ملکم خان در دوره قاجار است اما آیا دنیا این مدلی پیشرفت کرده است؟

سخنران مراسم ۹ دی گناوه افزود: کشوری مثل عربستان که با واردات  آباد شده است، پیشرفته نیست بلکه پیشرفت یک فرآیند است که باید طی شود. توسعه و پیشرفت ساخت وساز نیست، بلکه توان ساختن است.

وی ادامه داد: چهل سال است که کره جنوبی را بعنوان الگوی پیشرفت می‌دانند که چون با آمریکا رابطه برقرار کرد پیشرفت کرد ولی این یک دروغ بزرگ است که به مردم می‌گویند.

جبرائیلی در رابطه با نحوه‌ پیشرفت کره جنوبی گفت: طی دوسال مطالعه روی کره جنوبی فهمیدم که کشور کره دقیقا شرایطی مانند ما داشت چون نفتی نداشت که بفروشد، پولی نداشت که وارد کند و سرمایه گذار خارجی نیز وجود نداشت.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: در برنامه چهارساله توسعه کشور کره نوشته که ما باید برای توسعه بجای وابستگی به آمریکا باید با خاورمیانه ارتباط داشته باشیم. آن‌ها برای ساخت یک کارخانه فولاد از آمریکا تقاضای وام کردند اما آمریکا حاضر به دادن وام نشد که در ادامه برنامه پیشرفت کره نوشته شده که نباید از وام خارجی استفاده کنیم اما در کشور ما می‌گویند تا وام و سرمایه‌گذار خارجی نباشد، پیشرفت نمی‌کنیم که این یک دروغ بزرگ است  و در واقع هیچ کشور پیشرفته‌ای با پول وسرمایه گذاری خارجی پیشرفت نکرده است.

جبرائیلی در رابطه با وابستگی کشور به خارج اظهار داشت: اگر می‌خواهیم نتیجه وابستگی را ببینیم، می‌توانیم به صنعت خودرو نگاه کنیم تا زمانی که پژو و رنو در کشور بودند ما خودروساز نمی‌شدیم. شرکت پژو و رنو از سال ۶۸ قرار بود به ما فناوری بدند اما با گذشت سی سال فناوری ساخت ابتدایی‌ترین قطعات را نیز به ما ندادند.

وی گفت: ژاپن حدود ۹۰ سال پیش دو شرکت جنرال موتور و فورد را از کشور خود بیرون کرد و گفتند تا زمانی‌که این‌ها هستند ما نمی‌توانیم در تولید خودرو خودکفا بشیم آن‌ها بارها شکست خوردند و چندین سال صبرکردند تا حال کیفیت خودرو آن‌ها با آمریکا برابری می‌کند.

جبرائیلی ادامه داد: اما در کشور  به مردم اینجور القا می‌کنند که ما چون نمی‌توانیم الان بسازیم پس برویم و وارد کنیم اما کشور و مردمی که می‌خواهد پیشرفت کند باید زحمت بکشد و صبر وتحمل داشته باشند.

این تحلیلگر سیاسی ابراز داشت: آمریکا امید دارد چون تحریم‌ها در کوتاه مدت بر مصرف‌آنی مردم تاثیر می‌گذارد و الگوی مصرف وارداتی ما آسیب می‌بیند از این طریق جمهوری اسلامی را از بین برود.

وی در بیان یکی دیگر از فواید تحریم‌ها گفت: در سال ۸۶ طراز تجاری غیرنفتی ما منفی ۳۷ میلیارد دلار بود که با اعمال تحریم‌ها در سال ۹۰ ما توانستیم با اصلاح ساختار امورمالیاتی و افزایش صادرات غیرنفتی، این طراز را به صفر برسانیم.

جبرائیلی با بیان اینکه باید مردم صبرانقلابی داشته باشند بیان داشت: باید مردم ما جهاد کنند و باید از پیشرفت دیگران درس گرفت. به ما دروغ‌هایی گفته می‌شود که مواظب این دروغ‌ها باشیم و از تفکرات میرزا ملکم‌خانی عبور کنیم.

وی در پایان گفت: هرکس به شما گفته انقلاب اسلامی برای فقط آخرت شما آمده دروغ می‌گوید بلکه انقلاب اسلامی آمده تا هم دنیا و هم آخرت شما را آباد کند به شرط آن‌که صبرداشته باشیم و جهاد کنیم و به دستورات الهی عمل کنیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.