همزمان با ولادت باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، چهلمین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» آستان قدس رضوی با معرفی و رونمایی از «قدیمی‌ترین اسناد پرستاران و بیمارداران دارالشفای آستان قدس، موجود در گنجینه رضوی» برگزار خواهد شد.

آیین بیمارداری در دارالشفای مبارکه

قدس آنلاین: این برنامه سه‌شنبه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برگزار می‌شود.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از غنی‌ترین و باسابقه‌ترین مراکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد در منطقه و جهان اسلام است که براساس تاریخ اولین کتاب وقفی به این آستان مقدس در سال ۳۲۷ هجری قمری، این کتابخانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ سال قدمت دارد.

این سازمان در حال حاضر بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران شئ موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نسخه نشریات ادواری را در مخازن خود نگهداری می‌کند که بیشتر این منابع و آثار از طریق سنت حسنه وقف به گنجینه عظیم رضوی افزوده شده است.

در مرکز اسناد این سازمان بیش از ۲۰ هزار برگ سندِ دارالشفا از دوره صفویه تا پایان دوره پهلوی اول نگهداری می‌شود که حدود ۹۰۰ سند آن مربوط به پرستاران است که به‌عنوانِ بیماردار و خادمِ بیمار در بیمارخانه یا دارالشفا مشغول به کار بوده‌اند.

قدیمی‌ترین اسناد مربوط به شغلِ بیمارداری به سال ۱۰۱۱ هجری قمری برمی‌گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق قاسم بیماردار است.

بیماردارباشی (یا سَرپرستار)، بیماردار (یا پرستار) و خدمه بیمار (یا بهیار) بخشی از مناصب و مشاغلِ تشکیلاتِ دارالشفا از دوره صفویه تا پایان دوره قاجاریه است. بیماردارباشی مانند سرپرستار و مِترون امروزی، مسئول برنامه‌ ریزیِ نوبت‌های کاری بیمارداران و گزارشگرِ حضور و مدت خدمت آنان به ناظر دارالشفا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.