پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، کرایه تاکسی‌های تلفنی‌ در مشهد افزایش یافت و تصور بر این بود که گرانی بنزین علت افزایش کرایه‌هاست اما اتحادیه مربوطه قیمت بنزین را بی ارتباط با این قضیه می‌داند.

نگاهی به سهمیه‌بندی بنزین و کرایه تاکسی تلفنی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه امسال بنزین را برای تمام وسایل نقلیه سهمیه‌بندی کرد.  در پی این تصمیم، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای را هر لیتر هزار و ۵۰۰  تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای را هر لیتر سه هزار تومان اعلام کرد.

مهمترین مسئله دولت در این طرح، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است لذا با توجه به دغدهه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد، دولت مصمم است تمام پولی را که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند.

در این راستا صنوف مختلف خدماتی بویژه حوزه حمل و نقل درون شهری خواستار اختصاص سهمیه بنزین از سوی دولت شده‌اند و برخی از آنها نیز متاثر از افزایش‌ قیمت بنزین،  خودسرانه اقدام به افزایش نرخ کرایه نموده‌اند با این حال اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد می‌گوید افزایش نرخ کرایه این خودروها ارتباطی به گرانی بنزین ندارد.

مصوبه مرداد ماه برای افزایش نرخ تاکسی تلفنی

رییس اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد در این باره گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی تلفنی‌ مربوط به اجرای مصوبه کمیسیون نظارت بر اصناف در پنجم مرداد ماه امسال بوده که بعد از سهمیه بندی بنزین در آبان ماه به اجرا درآمده است.

سید مجید محمودیان افزود: براساس این مصوبه نرخ ورودی تاکسی تلفنی‌ سه هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب هر کیلومتر ۷۸۶ تومان و توقف کامل یک ساعته ۹ هزار و ۲۵۰ تومان است که در مرداد ماه به مراکز تاکسی تلفنی شهر مشهد ابلاغ شد.

وی ادامه داد: صاحبان مراکز تاکسی تلفنی به دلیل رقابت با تاکسی‌های اینترنتی مانند "اسنپ" و "تپ سی" که نرخ کرایه پایین‌تری داشتند، این مصوبه را اجرا نکرده و برای حفظ مشتری نرخ‌های خود را افزایش ندادند یا به تعبیری به مشتری‌های خود "تخفیف" دادند.

وی گفت: این رویه ادامه داشت تا اینکه طرح سهمیه بندی بنزین اجرا و این فرآورده نفتی گران شد که متعاقب آن به مراکز تاکسی تلفنی این شهر اعلام شد اگر بخواهند نرخ کرایه خود را افزایش دهند فقط مجاز هستند براساس نرخ مصوبه کمیسیون نظارت بر اصناف در مرداد ماه امسال عمل کنند.

رییس اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد افزود: در این راستا، مراکز تاکسی تلفنی مشهد از آذر ماه امسال تخفیفات خود را برای مشتری حذف کرده و کرایه‌ها را براساس نرخ مصوب مرداد ماه محاسبه کردند، این مهم باعث شد مردم تصور کنند نرخ کرایه تاکسی تلفنی متاثر از افزایش نرخ بنزین بوده است.

محمودیان ادامه داد: پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، مسوولان چند مرتبه روش‌های مختلف برای دریافت سهمیه بنزین توسط تاکسی‌های تلفنی‌ اعلام کردند، یک بار گفتند "در سایت ثبت نام کنید"، بار دیگر گفتند "شماره شبا حساب بانکی را از مالکین خودروها بگیرید" و ما همه این روش‌ها را اجرا کردیم.

کش و قوس اختصاص سهمیه بنزین

رییس اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد افزود: این اتحادیه از هشتم آذرماه امسال لیست‌های خود را برای اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارسال کرده اما تاکنون سهمیه‌ای به عنوان "یارانه سوخت" به این خودروها اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: با اینکه سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی‌ اختصاص نیافته، به همه مراکز اعلام شده است که هیچ افزایشی در نرخ کرایه تاکسی‌های تلفنی‌ اعمال نشود و صاحبان مراکز نیز همینگونه عمل کرده و هیچ یک نرخ‌های کرایه خود را افزایش ندادند.

محمودیان با اشاره به میزان بنزینی که مسوولان قول اختصاص آن را به تاکسی‌های تلفنی دادند، گفت: صحبت از اختصاص ۲۰۰ لیتر بنزین برای ۲ دو ماه به تاکسی‌های تلفنی‌ است اما این میزان بسیار کم است.

وی افزود: مسوولان گفته‌اند بعد از دو ماه و اختصاص ۲۰۰ لیتر بنزین، بخش پایش برای تاکسی‌های تلفنی فعال می‌شود به این معنا که براساس میزان کیلومتری که مسافر را جابه‌جا می‌کنند، سهمیه بنزین به آنها تعلق می‌گیرد که در این صورت اگر همه تاکسی‌های تلفنی‌ بخواهند پایش شوند، به مرور این خودروها تبدیل به تاکسی‌های اینترنتی می‌شوند.

وی ادامه داد: اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد روش دیگری را برای اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی پیشنهاد داده است، به این ترتیب که با اتصال مراکز تاکسی تلفنی به اتحادیه، کارکرد کیلومتری هر خودرو به اتحادیه اعلام شود تا بر این اساس سهمیه بنزین تخصیص یابد.

آموزشگاه‌های رانندگی هم بنزین می‌خواهند

رییس اتحادیه صنف خودرو سواری کرایه مشهد با بیان اینکه آموزشگاه‌های رانندگی نیز زیر پوشش این اتحادیه هستند، گفت: صحبتی از اختصاص سهمیه بنزین به این آموزشگاه‌ها نشده است و آخرین افزایش نرخ خدمات آنها نیز مربوط به مصوبه کمیسیون نظارت بر اصناف در مرداد ماه امسال می‌باشد.

وی با بیان اینکه یکهزار و ۱۵۰ تاکسی تلفنی دارای پروانه کسب و ۵۶ آموزشگاه رانندگی زیرپوشش این اتحادیه در شهر مشهد هستند، از مسوولان خواست هرچه سریعتر سهمیه بنزین به این واحدهای صنفی اختصاص دهند.

قول اختصاص ۲۰۰ لیتر بنزین در ۱۰ دی ماه 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: موضوع تخصیص سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی‌ در نشست‌های کارگروه ستاد تنظیم بازار استان مطرح و چندین مرتبه از رییس اتحادیه صنف تاکسی‌های تلفنی‌ نیز دعوت به عمل آمده تا مشکلات خود را در نشست‌ها مطرح کند.

علی غفوری مقدم افزود: برای اختصاص سهمیه بنزین به این خودروها پیگیری‌های متعدد از سوی سازمان صنعت خراسان رضوی در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته و مرکز امور اصناف در وزارتخانه نیز پیگیر این موضوع است و چندین مرتبه آمار تاکسی‌های تلفنی‌ را از این سازمان مطالبه کردند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار خودرو در مراکز تاکسی تلفنی شهر مشهد فعال است، ادامه داد: تعداد این خودروها در مشهد و استان و مشخصات مختلف آنها به وزارتخانه اعلام شده و این موضوع در دست پیگیری است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس اعلام وزارتخانه قرار بود برای سهمیه بنزین آذر ماه تاکسی‌های تلفنی، در ابتدای دی ماه جاری معادل ۲۰۰ لیتر مابه‌التفاوت قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومانی تا سه هزار تومانی به شماره حساب صاحبان خودروهایی که آمار آن را از سازمان صنعت استان دریافت کرده بودند، واریز کنند.

غفوری مقدم افزود: این وعده تاکنون عملی نشده و براساس آخرین اخبار، قرار است این مبلغ ۱۰ دی ماه جاری به حساب صاحبان این خودروها واریز شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.