۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 685516

 دومین مرحله از کمک‌ معیشتی در حالی امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آن‌ها از سوی وزارت رفاه تأیید شده نیز همزمان حمایت معیشتی مرحله اول و دوم را دریافت خواهند کرد.

زهرا طوسی/

 دومین مرحله از کمک‌ معیشتی در حالی امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آن‌ها از سوی وزارت رفاه تأیید شده نیز همزمان حمایت معیشتی مرحله اول و دوم را دریافت خواهند کرد.

به گفته قمصریان، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت رفاه همچنان در حال ارزیابی سایر درخواست‌ها بوده و امکان تأیید تعداد بیشتری از این خانوارها در ماه‌های آینده وجود دارد و در هر مرحله که خانوارها از سوی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار بگیرند، حمایت معیشتی از مرحله نخست برای آن‌ها محاسبه و واریز خواهد شد.

یارانه‌نگیرهای متقاضی حمایت معیشتی چه کنند؟

در این میان  اما هنوز خانوارهایی هستند که زیر چتر یارانه معیشتی قرار نگرفته‌اند. این افراد کسانی هستند که خود را مستحق دریافت یارانه معیشتی می‌دانند، اما هیچ‌گاه در فهرست یارانه‌بگیران نبودند. این افراد باید در فرایندی که اعلام می‌شود، وارد چرخه ثبت‌نام برای دریافت کمک معیشتی شوند.

افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، دو گروه از جامعه هستند. گروه نخست افرادی هستند که در سال ۹۳ اطلاعات خانوار خود را برای دریافت یارانه نقدی در سامانه مربوط ثبت کرده بودند که بر این اساس، اطلاعات این خانوارها در سامانه وجود دارد. بدین ترتیب به این افراد مراتب از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده تا از دهم دی ‌ماه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

اما گروه دیگری از متقاضیانی که یارانه نقدی و یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند و هیچ‌گاه اطلاعات خود را (حتی در سال ۹۳) در سامانه ثبت نکرده‌اند، این افراد اگر کدملی خود را در سامانه #۶۳۶۹* ثبت کرده و به نوعی درخواست خود را از این طریق اعلام کنند، به این افراد با ارسال پیامک اعلام می‌شود که به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند.

در عین حال کدملی افرادی مانند زوج‌های جوان که یارانه نقدی و یارانه معیشتی نمی‌گیرند و با کد دستوری #۶۳۶۹* نیز کد ملی خود را هم ثبت نکرده باشند، توسط این سازمان استخراج می‌شود و براساس زمان‌بندی مشخص، نحوه مراجعه و ثبت‌نام به آن‌ها اعلام خواهد شد. تأکید می‌شود همه این فرایندها فقط برای دریافت یارانه معیشتی است و ارتباطی با یارانه نقدی ندارد.

باید یادآوری کنیم متقاضیان دریافت یارانه معیشتی و  افراد سالمندی که دسترسی به سیم‌کارت شخصی ندارند می‌توانند برای ثبت درخواست خود شماره ملی و شماره‌حساب واریز یارانه نقدی را در سایت hemayat.mcls.gov.ir وارد کنند که پس از بررسی توسط وزارتخانه در صورت تأیید، کمک معیشتی  ماه‌های گذشته نیز به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

چه کسانی می‌توانند دوباره یارانه نقدی بگیرند؟

همزمان با اعلام ثبت‌نام جاماندگان بسته معیشتی، عده‌ای از افراد که پیش‌ از این یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آن‌ها قطع‌ شده بود نیز خواهان دریافت یارانه نقدی شدند و به سازمان‌ها و ادارات مختلف مراجعه کردند. این افراد و خانوارها به چند گروه تقسیم می‌شوند که براساس قانون بودجه به برخی از آن‌ها یارانه نقدی پرداخت نخواهد شد.

گروه اول: افرادی که از سال‌ها پیش انصراف داده یا از ابتدا یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند، بنا بر اعلام ‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه برای ثبت‌نام آن‌ها هیچ پیش‌بینی انجام نشده است. یعنی خانوارهای که تاکنون یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند، امکان ثبت‌نام مجدد و درخواست برای دریافت یارانه را ندارند و اصولاً سامانه یا مرکزی برای ثبت‌نام خانوارهای جامانده از یارانه نقدی تعریف‌ نشده است.

گروه دوم: خانوارهایی که به دلیل تغییرات شناسنامه‌ای (طلاق، تولد و...) تعداد نفرات خانواده آن‌ها تغییر کرده به این خانوارها باید یادآوری کنیم که قطع واریز یارانه برای یک عضو خانوار به معنی تشخیص عدم نیازمندی آن‌ها نیست و این خانواده‌ها ‌باید با پیگیری روند قانونی معرفی ‌شده برای طلاق، تولد یا وفات در دفاتر پلیس +۱۰ یا ثبت‌احوال پیگیر واریز یارانه نقدی خود شوند.

گروه سوم: خانوارهای که در چند ماه گذشته تحت عنوان عدم‌نیازمندی با قطع واریز یارانه نقدی مواجه شده‌اند، تنها مکانیسم پیش‌بینی ‌شده، ثبت اعلام نیازمندی است. پس‌ از این مرحله این افراد اجازه بررسی تراکنش‌های مالی خود را به دولت داده و با گرفتن پرینت حساب در صورت احراز نیازمندی، یارانه آن‌ها مجدداً برقرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.