لطفعلی بخشی گفت: دولت باید صادقانه با مردم سخن بگوید تا مردم انعطاف بیشتری برای مواجهه با سختی ها وگرفتاریهای معیشتی داشته باشند.

دولت در خصوص مشکلات اقتصادی باید صادقانه با مردم حرف بزند

لطفعلی بخشی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه و استاد اقتصاد در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص امیدواری غیر واقعی بودجه ای دادن دولت به مردم گفت: دولتها در راستای رونق و شکوفایی و توسعه اقتصادی ملزم به اجرای سیاست های واقعی دراقتصاد هستند؛ سیاست هایی که رفاه نسبی مردم در آن تضمین شده باشد؛ در حالی که رفاه؛ ایجاد اشتغال و امیدواری به آینده باید در اولویت سیاست گذاریهای اقتصادی قرار بگیرد.

وی در این باره افزود: جای تعجب دارد که بودجه سال 99 به گونه ای بسته شده که بیش از آنکه واقعی باشد؛ به دور ازهر واقعیتی تنها با توجیه برای امیدواری و دلخوشی مردم نوشته شده است؛ هنگامی که دولت با چنین ایده و رویکردی به مسائل اقتصادی کشور و تامین منابع می نگرد واز بیان واقعیت به مردم طفره می رود برخورد با مسائل پیچیده و شرایط سختد اقتصادی غیر معمول نخواهد بود.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: شرایط سخت اقتصادی هر چه قدر سخت باشد نمی تواند توجیه عدم رو راستی دولت با مردم باشد؛ دولت باید با مردم رو راست سخن بگوید و آنها را با واقعیتهای اقتصادی پیش رو آشنا کند تا مردم ضمن آمادگی برای صرفه جویی؛ همکاری و پذیرش بیشتری برای تطبیق خود با اقتصاد را داشته باشند؛ هر چند دولتمردان براین موضوع تاکید دارند که بیان واقعیت های اقتصادی منجر به زیر سوال رفتن دولت و سیستم مدیریتی می شود.

 لطفعلی بخشی با اشاره به اینکه دولت سختی های اقتصادی را لای زرورق براقی می پیچید وبه مردم عرضه می کند گفت: قطعا دولت باید پاسخگوی مردمی باشد که امسالشان از سال قبل خراب تر و وضعیت اقتصادی بغرنجی را تحمل می کنند؛ متاسفانه دولت تلاش می کند تا واقعیت ها را لابه لای حرفهای قشنگ بپوشاند تا کارآیی خود را زیر این زیبایی تو خالی پوشانده نگه دارد.

وی با تاکید براینکه دولت باید با مردم رو راست باشد تصریح نمود: قطعا بسیاری از اقتصاد دانها رو راستی با مردم را به هر موضوعی در مسائل اقتصادی ترجیح می دهند؛ دولت باید صادقانه با مردم سخن بگوید تا مردم انعطاف بیشتری برای مواجهه با سختی ها وگرفتاریهای معیشتی داشته باشند؛ دولت باید به این موضوع برسد که با  تعارف نمی تواند دل مردم را خوش کند و متعادل بودن اوضاع نامتعادل را به آنها بقبولاند! طبیعتا هنگامی که دولت بودجه ای غیر واقعی می نویسد و به مردم دلخوشی می دهد؛ مردم نیز باید حرف دولت را بپذیرند و به روند اقتصادی بهتر امیدوار باشند.

استاد اقتصاد در پایان تصریح نمود: اگر بودجه خوش بینانه نوشته شود قانع کردن مردم برای شرایط سخت اقتصادی درسال آینده بسیار سخت خواهد شد، براساس چنین بودجه خوش بینانه ای مردم توقع اوضاع اقتصادی عادی را از دولت دارند؛ اما مشاهده عدم عادی بودن آن چالش زا خواهد بود؛ مسلما مردم می دانند دولت امروز بنزین را سه برابر کرد؛ فردا سایر حامل های انرژی مثل آب و برق و گاز را چند برابر می کند تا اندکی بودجه خود را افزایش دهد؛موضوعی که کار را برای دولت سخت تر می کند چون توجیه مردم بعد از امید دادن های غیر اصولی بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.