چابهار- کشف دو دستگاه کامیونت خاور حامل باله کوسه در هفته گذشته توسط پلیس آگاهی چابهار موجب تاثر بسیاری از دوستداران محیط‌زیست شد و واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را برانگیخت و نشان داد که حیات این‌گونه به‌شدت درخطر است و باید با جدیت بیشتری بر نحوه صید در دریاها توجه داشت.

نبود «یگان دریایی محیط‌زیست»حلقه مفقوده حمایت از آبزیان  در دریای عمان

قدس آنلاین-گروه استان ها: کوسه‌ها  به‌عنوان فرمانروایان دریاها هیچ دشمنی به‌جز انسان ندارند و همین دشمن به‌تنهایی توانسته نسل موجب کوسه‌ها را به انقراض کشانده و آن را در فهرست گونه‌های قرمز قرار دهد.

متأسفانه علاقه مردم چین و هنگ‌کنگ موجب شده تا این‌گونه ارزشمند در تمام آب‌های دنیا ازجمله دریای عمان مورد هدف بسیاری از قاچاقچیان قرار بگیرد تا در رستوران‌های خارجی باله آن‌ها به سوپ تبدیل شود.

مرگ ۱۷۰۰ قطعه کوسه

مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تأسف از مرگ این تعداد کوسه بیان می‌کند: به دلیل تقاضای زیاد خرید باله و دم  کوسه باقیمت‌های بالا در کشورهای جنوب شرق آسیا  لذا صیادان سودجو را به صید غیرقانونی تشویق می‌کند.

وحید پور مردان با اشاره به کشف محموله بزرگ‌باله کوسه‌ماهیان توسط محیط‌بانان با همکاری پلیس آگاهی چابهار عنوان می‌کند: متأسفانه بیش از یک هزار و ۷۰۰ قطعه از انواع کوسه‌ماهیان کوچک و بزرگ برای تهیه این محموله از بین رفته است.

وی ادامه می‌دهد: به استناد ماده ۱۰ قانون شکار و صید "شکار، صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی" ممنوع است و متخلفین علاوه بر اعمال جرایم کیفری، مشمول پرداخت جرایم ضرر و زیان زیست‌محیطی می‌شوند که جریمه هر قطعه کوسه برحسب نوع گونه از ۱۰۰ میلیون‌تا ۳۰۰ میلیون ریال تعیین‌شده است.

نظارت بر صیادان قاچاقچی

داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط‌زیست نیز با انتقاد از اینکه آب‌های انحصاری و اقتصادی ما به حال خود رهاشده‌اند و هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست اظهار می‌کند: عمده صید کوسه‌ها در آب‌های ایران به‌صورت صید ضمنی رخ می‌دهد.

وی ابراز می‌کند: مشکل اینجاست که سازمان محیط‌زیست یگان دریایی ندارد که بر روی دریا و صیدگاه‌ها حضور پیدا کند و متأسفانه یگان حفاظت شیلات هم یگان پویایی نیست که از پس این وظیفه برآید.

میرشکار تأکید می‌کند: معضل اصلی ما در حوزه صید و صیادی کشور خریدوفروش ماهی‌ها روی دریاست چون اگر در ساحل‌ها فشار بیاوریم، این صید غیرمجاز در دریا رخ می‌دهد.

وی بابیان اینکه مأموران یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در خشکی فعال هستند اظهار می‌کند: نیازمند تشکیل یک گارد ساحلی هستیم تا شناورهای متخلف و آلوده‌کننده در دریا رصد شوند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت اعتباری این سازمان اجازه این کار را نمی‌دهد می‌افزاید: البته تخلفات اعم از تخلفات قاچاق کالا، سوخت و صیادی از طریق گارد ساحلی قابل‌پیگیری است.

میرشکار در خصوص از بین بردن کوسه‌ها می‌گوید: کوسه‌ها در رأس هرم غذایی قرار داشته لذا گونه‌های ضعیفی که دچار بیماری شده‌اند را از چرخه خارج می‌کنند،  درواقع کوسه‌ها پایشگر دریاها هستند و از اثرات حذف این‌گونه از خلیج‌فارس می‌توان به افرایش جمعیت توتیاهای دریایی اشاره کرد که به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های کارشناسان محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.