محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از سال ۲۰۱۳ تاکنون، تمام امور لازم برای زندگی عادی در نوار غزه مختل کرده و حتی بیماران به ویژه بیماران سرطانی و نارسایی های کلیوی هم از روند درمان و مداوا محروم هستند.

۱۳ سال محاصره و رنج/ غزه در سال ۲۰۲۰ جای زندگی نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «نوارغزه در سال ۲۰۲۰ برای زندگی مناسب نخواهد بود». این مهمترین جمله گزارش اخیر سازمان ملل در مورد شرایط نوارغزه و محاصره آن توسط رژیم صهیونیستی بود. سازمان ملل در این گزارش نسبت به وخامت شدیداوضاع اهالی نوار غزه به دلیل استمرار محاصره توسط رژیم اشغالگر اسرائیل از ۱۳ سال پیش تاکنون و نبود هیچ افقی برای لغو و یا کاهش آن هشدار داده است.

محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ تمام امور لازم برای زندگی عادی در نوار غزه را مختل کرده و حتی بیماران به ویژه بیماران سرطانی و نارسایی های کلیوی هم از روند درمان و مداوا محروم هستند که این امر موجب جان باختن تعدادی از آنها براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین شده است.

علاوه بر محاصره، نوار غزه طی سال های گذاشته در معرض سه جنگ وحشیانه از سوی این رژیم در سال های ۲۰۰۸، ۲۱۰۲ و ۲۰۱۴ قرار گرفته که به دنبال آن صدها نفر شهید و زخمی شدند و بخش بزرگی از زیرساخت های این منطقه فلسطینی ویران شد.

باوجود گذشت ۱۳ سال از محاصره کامل، اما هیچ چشم انداز و راه حلی نه از سوی کشورهای عربی و نه از سوی سازمان های بین المللی برای پایان دادن به این شرایط بحرانی ارائه نشده و رژیم اشغالگر به هیچ قانونی در این خصوص پایبند نیست. همچنین تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس نیز برخی تحریم ها را علیه نوار غزه اعمال کرده که از جمله آن کاهش میزان برق، کاهش حقوق کارمندان به نصف، بازنشسته کردن اجباری و کاهش تجهیزات پزشکی است که در تشدید نتایج محاصره و در تنگنا قرار دادن ملت فلسطین سهیم بوده است.

در کنار این فشارهای اسرائیل و تشکیلات خودگران، مقامات مصری نیز با اعمال محدودیت بر گذرگاه رفح یعنی تنها گذرگاه عبور و مرور مسافران درد و رنج فلسطینیان را مضاعف کرده اند و براساس گزارش سازمان ملل باعث فروپاشی بافت اقتصادی و اجتماعی و نیز دسترسی آزاد آنها به دنیای خارج شده است.

روزنامه «اوبزرور» انگلیس در گزارشی ضمن تایید گزارش سازمان ملل گزارش دیگری را در مورد وضعیت جوانان در نوار غزه منتشر کرده و در آن از درد و رنج جوانان و بیکاری شدید در این منطقه نوشته است.

این گزارش می افزاید که ساکنان نوار غزه بیش از آنکه درگیر ترس از حمله جدید اسرائیل باشند درگیر تامین یک لقمه نان برای رزق روز خود هستند. در حالیکه میزان بیکاری در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۹ درصد بوده اکنون این میزان بالغ بر ۵۳ درصد است و در بین جوانان به ۹۳ درصد هم می رسد.

«جمال خضری» رئیس کمیته مردمی مقابله با محاصره، آمار بسیار نگران کننده ای را از وضعیت نوار غزه ارائه داده و می گوید: در این منطقه بیش از ۳۰۰ هزار نفر بیکار هستند و ۶۰۰ موسسه اقتصادی در کنار مغازه ها و فروشگاه ها به تعطیلی کشیده شده است. نوار غزه عملا در سال ۲۰۲۰ قابل سکونت نخواهد بود؛ چراکه ۸۰ درصد از کارخانه ها غیرفعال شده و صادرات به طور کامل متوقف شده است. اهالی غزه برای تردد خود آزادی ندارند، به ویژه آنکه بیماران نیازمند درمان در خارج از کشور هستند.

به گفته خضری چرخه اقتصاد نواز غزه به دلیل محاصره اسرائیل از دور خارج شده و رکود بر بخش های مختلف اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و... خیمه زده است؛ به گونه ای که خسارت حاصل از آن بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در ماه است و رژیم صهیونیستی از ورود مواد اولیه برای کارخانه های غزه جلوگیری می کند.

پس از محاصره نوارغزه توسط صهیونیست ها، جمعیت این منطقه به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته در حالیکه سطح خدمات ضروری، بیمارستان ها، مدارس و امکانات رفاهی هیچ افزایشی نداشته است و هیچ گونه اقدام عملی برای نجات انسان ها و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی انجام نمی شود.

رئیس کمیته مردم مقابله با محاصره می گوید نامه ای را به انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مورد شرایط هولناک غزه فرستاده و از او درخواست کمک کرده است. چنانچه گذرگاه رفح به طور کامل بازگشایی شود و کالاهای مورد نیاز وارد غزه شود و همچنین آزادی تردد و امکانات رفاهی فراهم شود، مردم غزه نیز می توانند زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند.

با توجه به اینکه هیچ راه حلی در افق دیده نمی شود و فرصت های کاری فراهم نیست، بسیاری از جوانان به مهاجرت از نوار غزه به اروپا روی آورده اند و برای تحقق این هدف بر «قایق های مرگ» سوار می شوند و تاکنون بیش از ۳۵ هزار جوان این منطقه را ترک کرده و به آنجا بازنگشته اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.