یک نماینده عضو ائتلاف «النصر» عراق مدعی شد که سه گزینه در حال حاضر برای نخست‌وزیری این کشور مطرح است که «محمد توفیق علاوی» شانس بیشتری برای این پست دارد.

نماینده ائتلاف النصر: «محمد علاوی» شانس بیشتری برای نخست‌وزیری عراق دارد

به گزارش قدس آنلاین، «فالح الزیادی» عضو ائتلاف «النصر» عراق (به رهبری حیدرالعبادی) امروز (سه‌شنبه) گفت که به احتمال زیاد در عرض دو هفته آتی پرونده نخست‌وزیری عراق بسته شود.

او به وبگاه السومریه نیوز گفت که گروههای سیاسی هیچ توافقی بر سر انتخاب یک شخصیت نظامی برای پست نخست‌وزیری ندارند و به اعتقاد وی «محمد توفیق علاوی» شانس بیشتری برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری دارد.

الزیادی افزود: «نمی‌توان هیچ کاندیدایی را که گروههای سیاسی و معترضین آن را تأیید نکنند، به نخست‌وزیری انتخاب کرد و لازم است تا تمامی طرف‌ها به توافق برسند.»

«محمد توفیق علاوی» شخصیت سیاسی لیبرال عراقی است که از سال ۲۰۰۳ برای دو دوره نماینده پارلمان عراق بود و در دو دوره نخست‌وزیری‌ نوری المالکی وزارت ارتباطات را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۲ به دلیل اختلاف با نوری المالکی از سمت خود استعفا داد او در طول دوران نمایندگی خود در پارلمان در لیست العراقیه (به رهبری ایاد علاوی) قرار داشت.

«عادل عبدالمهدی» در هشتم آذرماه از سمت خود استعفا کرد و از آن روز گروههای سیاسی عراقی در حال رایزنی برای انتخاب گزینه جدید هستند.

بر اساس قانون اساسی عراق، فراکسیون اکثریت در پارلمان این کشور باید نامزد مورد نظر خود را برای تصدی نخست‌وزیری به پارلمان معرفی کند و نمایندگان نیز می‌بایست به او برای تشکیل کابیه رأی دهند. ائتلاف البناء به ریاست «هادی العامری»، تا کنون چند نامزد برای این منصب معرفی کرده، ولی «برهم صالح» رئیس‌جمهور به بهانه اینکه فراکسیون اکثریت برای وی مشخص نیست، از پارلمان خواست فراکسیون اکثریت را معرفی کند و طبیعتاً پارلمان عراق نیز البناء را فراکسیون اکثریت دانست. 

اما در آخرین تحولات فراکسیون البناء «اسعد عبدالامیر العیدانی» استاندار فعلی بصره را برای نخست وزیری معرفی کرد ولی «برهم صالح» با اعلام آمادگی خود برای استعفاء از پذیرش وی سر باز زد تا بحران سیاسی در این کشور همچنان ادامه یابد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.