احداث یک کشتارگاه صنعتی و مدرن در شهرستان سبزوار از گذشته یکی از مطالبات مهم مردم این منطقه بوده است که به نظر می رسد با کمی توجه از سوی مسوولان شهری این مشکل قابل مرتفع شدن خواهد بود.

احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار؛ گرهی که با دست هم باز می شود

به گزارش قدس آنلاین، کشتار روزانه ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین سبزوار، این شهرستان را تبدیل به یکی از قطب های تولیدکننده گوشت قرمز در خراسان رضوی کرده است و این شهر علاوه بر تامین نیاز گوشت مصرفی شهرستان و استان، پاسخگوی برخی از نیازهای استان های همجوار هم هست.

اما این حجم تولید و فعالیت های دامی در سبزوار در شرایطی انجام می پذیرد که تنها کشتارگاه این شهر قدمتی ۴۰ ساله دارد و به صورت سنتی اداره می شود.

هرچند در سالهای اخیر برخی ساماندهی ها در این کشتارگاه انجام شد اما به دلیل نبود زیرساختهای مناسب و عدم وجود سیستم کشتار نوین، موانع در مراحل کشتار دام پا برجاست و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی از مهمترین دغدغه های این کشتارگاه است.

مجموع این مشکلات و همچنین اهمیت کشتارگاه صنعتی و بهداشتی دام در حفظ سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از بروز بیماری های مشترک میان انسان و دام، مسوولان شهرستان سبزوار را بر آن داشت تا در مسیر احداث کشتارگاهی نوین گام بردارند. کشتارگاهی که با وجود حدود ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان وجودش امری ضروری به نظر می رسد.

پس از اقدامات فراوان سرانجام در سال ۱۳۸۲ طرح ایجاد یک کشتارگاه مدرن در سبزوار آغاز شد. طرحی که با وجود صدور پروانه تاسیس و اقدامات اولیه، هیچ گاه تحقق نیافت و از آن سال به بعد در بلاتکلیفی ماند.

خلف وعده سرمایه گذار

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: کشتارگاه فعلی سبزوار در سالهای گذشته مشکلات زیادی داشت چنانکه سیستم دفع فاضلاب، جمع آوری و معدوم سازی ضایعات کشتارگاه، ناوگان حمل و نقل و توزیع گوشت برخی از مشکلات موجود این کشتارگاه بوده است.

دکتر ولی الله جغتایی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما تامین گوشت سلامت و کیفی است افزود: در سالهای گذشته با تجهیز ریل کشتار، تله نگهدارنده، شوک برقی، پوست کنی و اره لاشه برخی از مشکلات کشتارگاه دام این شهرستان رفع شده اما این اقدامات کافی نبوده است.

وی با اشاره به نیاز ضروری شهرستان سبزوار به احداث کشتارگاه صنعتی تصریح کرد: در سال ۸۲ حدود ۲۰ هکتار از اراضی ملی برای احداث کشتارگاه صنعتی به یک سرمایه گذار واگذار شد که در قالب شرکت کویر خراسان پروانه تاسیس این واحد صنعتی را دریافت کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: این سرمایه گذار پس از شروع عملیات اجرای کشتارگاه صنعتی به یک باره آن را رها کرد لذا پس از ۱۴ سال بلاتکلیفی با وجود نصب برخی تجهیزات و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی این واحد صنعتی، به دلیل عدم تعهدات پیمانکار در سال ۱۳۹۶ حکم خلع ید آن صادر شد.

جغتایی افزود: با وجود حکم خلع ید، موضوع بار دیگر در کمیته ساماندهی کشتارگاه های خراسان رضوی بررسی شد و فرصتی ۶ ماهه به سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی سبزوار داده شد که در صورت تمایل نسبت به تکمیل آن اقدام کند که نتیجه ای در برنداشت.

برای احداث کشتارگاه صنعتی سنگ اندازی شد

رییس اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های این اتحادیه با توجه به سلامت و امنیت غذایی جامعه تهیه و توزیع گوشت سالم و بهداشتی است گفت: برای احداث کشتارگاه صنعتی سنگ اندازی شد و حمایت های کافی از سرمایه گذار انجام نگرفت.

عباس قزی افزود : سرمایه گذار از سال ۸۲ پیگیر احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار بوده است که با وجود دریافت تسهیلات دولتی این طرح معطل ماند و مشخص شده که وی به دلیل آنچه خود عدم حمایت های لازم می خواند دیگر تصمیم بر به پایان رساندن این طرح ندارد.

وی تصریح کرد: اتحادیه فرآورده های گوشتی سبزوار با ۹۴ واحد صنفی پس از معطل ماندن ۲ دهه ای احداث کشتارگاه صنعتی پیشنهاد احداث کشتارگاه صنعتی در قالب یک شرکت تعاونی را در سال ۱۳۹۶ ارائه داد که مورد موافقت مسوولان شهری و کارگروه سلامت و امنیت غذایی قرار گرفت.

رییس اتحادیه فرآورده های گوشتی و مواد پروتئینی گفت: پس از دو سال پیگیری و دریافت تمامی استعلام ها و تحویل سه هکتار زمین با مختصات مشخص، تیرماه امسال موضوع احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار از طریق شرکت تعاونی پس از بررسی در کمیسیون زیر بنایی استان بدون علت و توضیحات لازم رد شد.

قزی افزود: بار دیگر آبان ماه سال جاری از طریق معین اقتصادی بخش کشاورزی سبزوار رایزنی های لازم با استانداری برای موافقت با صدور پروانه کشتارگاه صنعتی شرکت تعاونی "بهگوشت" سبزوار صورت گرفت که قرار شد پس از درخواست جهاد کشاروزی سبزوار این موضوع در کمیسیون زیر بنایی استان مطرح شود.

کشتارگاه کنونی سبزوار مطلوب شهروندان نیست

فرماندار سبزوار نیز گفت: سبزوار بارانداز دام منطقه و شهرستانهای مجاور است لذا کشتارگاه کنونی سنتی سبزوار با وجود رفع معایب اورژانسی آن مطلوب شهروندان نیست.

احمد برادران با اشاره به اینکه ساخت کشتارگاه مدرن صنعتی، نیاز سبزوار است افزود: سال ۸۲ یک سرمایه گذار پیگیر احداث کشتارگاه صنعتی شد که پس از سالها این طرح پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است و این سرمایه گذار با وجود دریافت تسهیلات به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه فرآورده های گوشتی سبزوار در قالب بخش خصوصی درخواستی برای احداث کشتارگاه صنعتی ارائه داد که در کمیسیون مربوطه شهرستان و استان تصویب شد اما زمینی که برای این کار مشخص کرده بودند به علت مشکلات زیست محیطی در کارگروه زیر بنایی استان پذیرفته نشد.

فرماندار سبزوار گفت: اتحادیه فرآورده های گوشتی بار دیگر زمینی را مشخص کرده اند که پس از بررسی های لازم عملیات احداث کشتارگاه صنعتی آغاز که در صورت اعلام نیاز تسهیلات نیز به آنها پرداخت می شود.

برادران افزود: احداث کشتارگاه صنعتی یکی از دغدغه های مسوولان شهری است که امیدواریم با رفع موانع، به زودی شاهد احداث یک کشتارگاه مدرن در این شهرستان باشیم.

سبزوار دارای ۳۸۵ هزار رأس دام سبک، ۱۱ هزار رأس دام سنگین و سه هزار نفر شتر است. این شهرستان در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.