با رفتن ناگهانی مهدی تاج از فدراسیون معادلات حاکم بر حوزه مدیریت فوتبال با چالشی بزرگ رو به رو شده است. جدال برای تصاحب کرسی ریاست از چند ثانیه پس از استعفای رئیس آغاز شد، ماجرا به قدری بحث برانگیز شد که قاضی زاده نماینده مجلس در توییتی تأکید داشت که بازی تاج‌وتخت آغاز شده است!



سینا حسینی/

 با رفتن ناگهانی مهدی تاج از فدراسیون معادلات حاکم بر حوزه مدیریت فوتبال با چالشی بزرگ رو به رو شده است. جدال برای تصاحب کرسی ریاست از چند ثانیه پس از استعفای رئیس آغاز شد، ماجرا به قدری بحث برانگیز شد که قاضی زاده نماینده مجلس در توییتی تأکید داشت که بازی تاج‌وتخت آغاز شده است!

*زیاده خواهی دبیر

سکانس نخست این داستان با اظهارنظر جنجالی سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال آغاز شد، جایی که ابراهیم شکوری دوست صمیمی فرزند مهدی تاج اعلام کرد تا وقتی سرپرست فدراسیون به صورت رسمی تعیین نشده همه کاره فوتبال ایران من هستم. اما عمر این اظهارنظر کمتر از بیست و چهار ساعت بود چون اعضای هیئت رئیسه بر اساس مفاد اساس‌نامه فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند را به عنوان سرپرست موقت فدراسیون معرفی کردند.

*سرپرست غیر قانونی

اما نکته اینجاست که حضور بهاروند بر اساس ضوابط و قوانین جاری کشور خلاف قانون است چون او نیز به عنوان بازنشسته حق فعالیت در این فدراسیون را ندارد و بایستی صوفی زاده نایب رئیس دیگر فدراسیون عهده دار این سمت شود اما بهاروند با پیش کشیدن استقلال فدراسیون مانع از این اتفاق شد تا بتواند در این مدت کوتاه به صندلی ریاست نیز تکیه بزند و رزومه بدون موفقیتش را به این ترتیب تکمیل کند.

*همه به غیر از ساکت

با قطعی شدن انتخاب بهاروند، پای وزارت ورزش و جوانان به میان آمد، مسعود سلطانی فر که علاقه ای به تداوم بلاتکلیفی فدراسیون مورد علاقه اش نداشت، همه اعضای کلیدی فدراسیون به جز ساکت را به دفترش دعوت کرد تا با آن‌ها درباره سرنوشت فدراسیون فوتبال گفت و گو کند.

غیبت ساکت در جلسه سران فوتبال با وزیر ورزش یک پیام مهم داشت که وزیر علاقه ای به تداوم حضور وی در فوتبال ندارد همان اتفاقی که مدت‌ها مهدی تاج برابر آن ایستادگی کرد و مسئولان وزارت ورزش و جوانان بابتش به شدت از مهدی تاج گلایه‌مند بودند.

هرچند نزدیکان وزارت تلاش کردند مسائلی که مسعود سلطانی‌فر به آن‌ها یادآور شد به رسانه‌ها درز پیدا نکند اما گفته می‌شود وی مسیر راه را برای هیئت رئیسه تعیین کرده و تأکید داشته که انتخابات باید اسفند ماه برگزار شود. برخی اعضای هیئت رئیسه با این موضوع مخالف بودند به همین دلیل پس از جلسه فریدون اصفهانیان در مصاحبه‌ای از برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد اما همان‌طور که انتظار می‌رفت اصفهانیان ناچار به تکذیب این خبر شد چون آقای وزیر در تلاش بود رئیس مورد نظرش هدایت فدراسیون را برعهده گیرد.

*سرمربی وزیر

اما نکته دیگری که لا به لای ملاقات وزیر و هیئت رئیسه برملا شد، موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی بود، هدایت‌الله ممبینی در این رابطه اعلام کرد که سرمربی بعدی تیم ملی بی گمان خارجی خواهد بود، این یعنی همان نکته ای که مهدی تاج در برابرش ایستادگی کرده بود و تلاش داشت به جای گزینه خارجی (شما بخوانید برانکو) یک مربی ایرانی (یحیی گل محمدی) هدایت تیم ملی را در دست گیرد اما وزیر و همراهانش مخالف این اتفاق بودند که در نهایت همانی شد که باب میل آقای وزیر بود.

*بازگشت به عقب

با مرور تاریخ مدیریت فوتبال و اتفاقات رخ داده میان این مجموعه به اصطلاح مستقل با نهاد بالادستی یعنی وزارت ورزش می‌توان گفت همان اتفاقاتی که در دوران محمد علی آبادی برای فوتبال رخ داد با شکل و شمایلی جدید در حال تکرار است. در آن دوره رئیس وقت سازمان تربیت بدنی خود خیال نشستن روی صندلی ریاست را داشت اما در این دولت وزیر ورزش بدون اینکه بخواهد روی کرسی ریاست بنشیند، در تلاش است آیتم‌های مورد علاقه‌اش از طریق کنترل از راه دور به اجرا در بیاید تا همه چیز طبق نظر وی صورت پذیرد. حال سؤال کلیدی این است که آیا نهادهای ناظر بر عملکرد وزیر ورزش اجازه چنین قدرت‌نمایی و سلطه و نفوذی را به مسعود سلطانی فر خواهند داد یا دوباره بحث ممانعت از دخالت وزیر با اسلحه استیضاح‌علیه وی به کار خواهد رفت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.