روسای جمهوری روسیه و اوکراین در آستانه آغاز سال نو میلادی، طی گفت‌وگویی تلفنی، انعقاد قرارداد دوجانبه در زمینه ترانزیت گاز روسیه از خاک اوکراین به اروپا را بسیار مهم دانسته و از تبادل اسراء بین طرفین مناقشه دونباس استقبال کردند.

 مذاکرات تلفنی پوتین و همتای اوکراینی درباره اهمیت انعقاد قرارداد گازی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته و در آستانه آغاز سال نو میلادی، در جریان گفت‌وگویی تلفنی، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، درباره توافقات حاصله بین دو کشور در زمینه ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به اروپا صحبت کردند.

بر اساس این اطلاعات، رهبران دو کشور بر اهمیت انعقاد "بسته توافقات" که ادامه انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین از تاریخ اول ژانویه سال 2020 را تضمین کرده، تأکید کرده و سازنده بودن مذاکرات انجام شده و نتایج حاصله از آن در فضایی مناسب را الگویی برای حل و فصل سایر مشکلات دوجانبه ارزیابی کردند.

روسای جمهور روسیه و اوکراین سال جدید میلادی را به یکدیگر تبریک گفته  و ابراز امیدواری کردند که در سال جدید روابط روسیه و اوکراین بهبود یافته و توسعه پیدا کند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که پوتین و زلسنسکی آزادی متقابل زندانیان بین طرفین مناقشه دونباس در روزهای پایانی سال را اقدام انسانی و درستی در راستای حل و فصل مشکلات ارزیابی کرده و همچنین از انعقاد قرارداد جامعی در زمینه انتقال گاز روسیه از طریق خاک اوکراین استقبال کردند.

لازم به یادآوری است، شرکت "گازپروم" روسیه و شرکت "نفت و گاز" اوکراین در تاریخ 30 دسامبر (9 دی ماه)، بعد از چندین روز مذاکرات مداوم در وین ، بالاخره بسته توافقات و قراردادهای مربوط به انتقال گاز روسیه از خاک اوکراین به اروپا برای مدت پنج سال را امضاء کردند که توازن منافع هر دو طرف را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.