عضو فراکسیون نمایندگان ولایی محلس می‌گوید: باید از آقای روحانی پرسید اگر در شرایط جنگ هستیم پس چرا دولت هنوز مصر به اجرای دستوراها و خواسته‌های نهاد نظارتی و سلطه تجاری قدرتهای غربی یعنی FATF است و چرا در برداشتن یک گام جدی و تاثیرگذار تردید دارد.

روحانی احساس می‌کند دولتش از پشتوانه مردمی خالی شده/در مورد FATF آدرس غلط به مردم می‌دهند

قدس آنلاین: احمد علیرضا بیگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتگو با قدس آنلاین در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای و گمانه زنی‌ها و نشانه‌ها در مورد اینکه این گام نیز محافظه کارانه و کوتاه طراحی شده، اظهار داشت: 

حال و هوای دولت به نحوی است که هنوز نتوانسته از قول و قرارهایی که اروپایی‌ها به او دادند تا سرگرم شود دل بکند و هنوز نیم نگاهی به آنها دارد تا شاید مردم برجام را  زنده کنند. اما واقعیت آنست که اروپایی‌ها با وجود لفاظی و حمایت کلامی از این توافق عملاً در کنار آمریکا ایستاده‌اند و به نفع اهداف ترامپ زمان می‌خرند تا ایران را در شرایطی قرار دهند که به اهداف از پیش تعیین شده که همان برجام‌های موشکی و منطقه‌ای است تن دهد.

دولت در مورد لوایح مرتبط با FATF آدرس اشتباه می‌دهد

وی اظهار داشت: اینکه نظام تصمیم گرفت تا به سمت کاهش تعهدات هسته‌ای خود برود تصمیم کاملا درستی بود اما اینکه دولت این کاهش تعهدات را تبدیل به گام‌هایی پرشمار و مهلت‌های دوماهه که حالا به پنجمین وعده خود نزدیک می‌شود، بدل کرد سبب شده تا غربی‌ها به این نتیجه برسند که دولت روحانی دچار تردید است و آنها می‌توانند زمان بیشتری وقت‌کشی کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: راهبرد اروپایی‌ها اینست که با سکوت و بی تحرکی و بی اعتنایی به وعده‌هایی که به روحانی داده‌اند، در شرایطی که تحریم‌ها و فشارهای دولت آمریکا رو به افزایش است ایران را در تنگنا قرار دهند و دچار اضطراب کنند و در این شرایط گام به گام مطالبات خود را مطرح از از این دولت بگیرند.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: اینکه اکنون و نهادهای تصمیم گیر ارشد نظام را حتی با ابزار تحریک و ترساندن افکار عموم زیر فشار قرار می‌دهد تا کنوانسیونهایی چون پالرمو و CFT را بپذیرند، کاملا مرتبط با همین فضا است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به اینکه وقتی هنگام تزریق گاز به نسل جدید سانتریفیوژهای کشور در واکنش به عملی نشدن قولهای اروپایی‌ها آقای رئیس جمهور یادآوری می‌کند که این اقدام ما قابل برگشت است، این پیام تردید و دودلی ارسال می‌کند و اینکه ما هنوز امیدواریم شما(اروپایی‌ها) برجام را نجات دهید و این یعنی اینکه دولت هنوز به این درک از واقعیت نرسیده که اروپایی‌ها نه عزمی برای این کار دارند و نه توان آنرا. آنها با برجام تلاش کردند دست ما را در زمینه توانمندی هسته‌ای خالی کنند و بعد به دنبال برجام موشکی و منطقه‌ای بروند و در نهایت هم تغییر ساختار نظام را مطالبه خواهند کرد.

علیرضابیگی با تاکید بر اینکه دولت در مورد خطرات تصویب نشدن و اجرا نکردن FATF آدرس اشتباه می‌دهد، گفت: این هم قرینه ایست که هنوز امیدوار به احیای برجام است در حالی که اروپایی‌ها هم در باطن برجام را تمام شده می‌دانند و پس از خروج آمریکا عملاً آنرا به وعده یک کانال مالی موسوم به SPV و در نهایت همان را هم به یک خط اعتباری موسوم به اینستکس تقلیل دادند که همان هم تاکنون محقق نشده است.

مواضع این روزهای روحانی شایسته ملت نیست

وی با تاکید بر اینکه اکنون صحنه، میدان جنگ اراده‌هاست اظهارداشت: مواضع دولت و اقای روحانی در این ایام شایسته ملت ایران نیست. اینکه از یک سو رئیس جمهور بگوید وعده‌های من در سال ۹۶ برای زمان صلح بود و ما الان در وضعیت جنگی هستیم. حال آنکه در واقع ما هیچ گاه در شرایط صلح نبودیم و از سوی دیگر نشانه‌ای از مواضع جنگی در سیاستهای دولت به صورت پر رنگ دیده نشود.

نکته دیگر اینکه باید از آقای روحانی پرسید اگر در شرایط جنگ هستیم پس چرا دولت هنوز مصر به اجرای دستورها و خواسته‌های  نهاد نظارتی و سلطه تجاری قدرتهای غربی یعنی FATF است و چرا در برداشتن یک گام جدی و تاثیرگذار تردید دارد.

وی با بیان اینکه اگر در عهدنامه ترکمانچای بخش‌هایی از کشور و ملت ما را جدا کردند و به همین دلیل ما آن عهدنامه را ننگین می‌دانیم گفت: در ننگ‌نامه FATF همه هویت ما تحت سلطه بیگانه قرار می‌گیرد.

علیرضابیگی تصریح کرد: انتظار اینست که گام پنجم به اندازه اقداماتی باشد که آمریکایی‌ها در مورد ما انجام داده‌اند و به همان میزان که اروپا از انجام تعهدات سرباز زده ما هم باید از تعهدات استنکاف کنیم و نشان دهد ما در اهی که آغز کرده‌ایم استواریم.

روحانی احساس می‌کند دولتش از پشتوانه مردمی هم خالی شده

وی با اشاره به گمانه‌های مطرح در مورد ماهیت گام پنجم طراحی شده از سوی دولت گفت: شنیده‌ها حاکیست که دولت در این مرحله هم بنا ندارد یک اقدام بزرگ و محکم که بتواند اروپایی‌ها را به تحرک و اقدام وادارد و موجب نگرانی در آنها شود را انجام دهد و اطلاعات رسیده حاکیست این گام احتمالا در سطح گام چهارم هم نخواهد بود.

نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه از میان گزینه‌هایی چون توقف اجرای پروتکل الحاقی، غنی سازی ۲۰ درصد و افزایش حجم غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر، گزینه سوم مد نظر دولت است، گفت: این اتفاق نشان می‌دهد دولت هنوز به لحاظ روحی و روانی انگیزه کافی برای پذیرش واقعیت و حرکت به سمت گام متوازن ندارد که شاید یکی از دلایل آن اینست که آقای روحانی احساس می‌کند دولتش از پشتوانه مردمی هم خالی شده برای همین محتاطانه عمل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.