با حضور مسئولین دو کشور ایران و افغانستان تفاهم نامه هوشمند سازی نوار مرزی شرق کشور به امضا رسید.

امضا تفاهم نامه هوشمند سازی نوار شرق کشور

به گزارش قدس آنلاین، ظهر امروز با حضور مسئولین دو کشور ایران و افغانستان  در همایش فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان ، تفاهم نامه هوشمند سازی نوار مرزی شرق کشور بین  مناطق مرزی دوغارون، منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد سیستان و بلوچستان و منطقه رامشال در هفت نسخه تنظیم و به امضا رسید. این تفاهم نامه توسط کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار، عظیم زاده مدیر عامل منطقه ویژه میر جاوه  ، زنگنه  معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان و رامین معین اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به امضا رسید. 

رامین معین اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در این خصوص گفت: این اتفاقی بزرگ در مرز های شرقی کشور  است و به لحاظ اهمیت یکپارچگی این طرح می توان گفت که این طرح، یک طرح ملی است. 
همچنین شاه بیگی، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تصریح کرد: امروز برای دوغارون و تایباد یک روز تاریخی است چراکه ۱۰ سال است در این منطقه اتفاقی رخ نداده است و امروز باید ثابت کنیم که پیروی رهبری هستیم و در منطقه محروم در شرق کشور اقتصاد را رونق خواهیم داد.

این تفاهم  نامه در ادامه بین شاه بیگی، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تبادل شد. 

در ادامه این مراسم  پیام دکتر آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به گردهمایی فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان، توسط دکتر لدنی معاون وزیر  قرائت شد. 

در این پیام آمده است:

با سلام 

جهان معاصر در حال تجربه یک انقلاب دیجیتالی است که منجر به ایجاد تحولات فناوارانه گسترده در حوزه های مختلف زندگی بشر امروزی خواهد شد. عامل اصلی در ایجاد این تحولات گسترده که از آن به عنوان انقلاب صنعتی نسل چهارم یاد می کنند. زندگی انسان در عصر شبکه بیش از هر زمانی به ارتباطات گره خورده است و هر روز بر کیفیت و کمیت این نیاز افزوده می شود. قطار فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون لحظه ای توفق پیش می رود و زیست بوم و اقتصاد دیجیتال را پیرامون خود شکل می دهد. ظهور فناوری های ارتباطی جدید همچون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تاثیر شگفتی در ارتقا بهره وری زنجیره های تامین، کاهش هزینه ها و ارتقا سطح کیفی تولیدات داشته و در نهایت باعث ایجاد تغییرات شدید در سطح انتظارات مشتریان می شود. تامین زیر ساخت ارتباطی و دسترسی پذیر کردن ارتباطات همراه و اتصال اقتصاد های خرد محلی به شبکه گسترده و بی مرز اقتصاد دیجیتال از راهبرد های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال های اخیر بوده است که عملکرد شش ساله دولت های یازدهم و دوازدهم موید توفیقات این حوزه است. افزایش ضریب نفوذ پهنا باند کشور از 10 درصد به 90 در ابتدا سال جاری نوید بخش موفقیت پروژه دسترس پذیر کردن ارتباطات در کشور است و می طلبد زیست بوم ها حول این محور را مدیریت و حمایت کنیم. در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی عرصه فناوری آی تی در کشور در راستا تکالیف خود، رصد فناوری های نوین در عرصه جهانی و زمینه سازی برای ورود آن ها به کشور را دستور کار خود قرار داده است و بحث ارتقا کیفیت در تولید داخلی برای ارتقا توان رقابتی محصولات و زمینه سازی برای صادرات آن به دیگر کشور و نیز بحث ارتقا کیفیت در خدمات ارائه شده به کاربران را همواره به عنوان سرلوحه کار خود مد نظر قرار داده است. 
از مجموعه عوامل کلیدی موفقیت مناطق آزاد تجاری موضوع زیرساخت های مناسب به طور کاملا مشهود زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. در این بین ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک توانمند ساز و ابزار کارامد در مدیریت این عوامل نقش مهمی را ایفا می نماید. امروز منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با توجه به اهمیت اقتصادی منطقه و لزوم استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و فناوری اطلاعات اقدام به ظرفیت سازی در کشور نموده است تا این مرز استراتژیک الگو پایلوتی برای سراسر مرزهای مبادلاتی ایران عزیزمان گردد و اولین گذرگاه مرزی هوشمند کشور خواهد بود. بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این طرح از جمله اپلیکیشن موبایل و درگاه اینترنتی ویژه، توسعه زیر ساخت های انتقال اطلاعات بر پایه فیبر نوری، گیت های هوشمند، کنترل و مانیتورینگ راه های مواصلاتی و خودرو ها و کالا ها در طول مسیر با استفاده از اینترنت اشیا، آنالیز ویدئویی هوشمند و اعلان های امنیتی با انجام پردازش تصویر، سامانه توزیع هوشمند به منظور از بین بردن خطا انسانی و تسهیل روند تولید و ثبت  مشخصات به صورت خودکار در سامانه و استفاده از تجهیزات جدید اشعه الکترونی با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر سه بعدی کمک شایانی به کیفیت و کمیت حمل و نقل در این منطقه خواهد کرد. 
از دستاوردهای های حائز اهمیت هوشمند سازی مناطق مرزی می توان به طبقه بندی و نگه داری کلیه مشخصات و داده های مرتبط با رانندگان، خودرو ها و محموله ها و به صورت داده های مجتمع یاد کرد. این مهم افزایش امنیت مرزی و رشد اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت. همچنین نوبت دهی به رانندگان و امور مرتبط به صورت نرم افزار تحت وب و نرم افزار موبایل قابل ارائه خواهد بود. این هوشمند سازی امروزه می تواند با انطباق بر شبکه پر سرعت فناوری موجود در کشور در سراسر نقاط کشور جاری و ساری گردد. امید است در تمامی مرزهایکشور با انجام هوشمند سازی ترانزیت ضمن تسهیل خدمات، تجمیع اطلاعات کلیه مرزهای مبادلاتی کشور انجام گردیده و از اطلاعات جامع و مامل در سیاست گذاری و برنامه های جامع صادرات، واردات و مبادلات کشور استفاده نمود. 
ارتباطات پایدار و گسترده سنگ بنا توسعه پایدار و روابَ مستحکم بر اساس احترام متقابل است و چه زیبا است که این رابطه با همسایه کهن و مردمانی مهربان، خیر اندیش، خیرخواهو و هم آیین باشد. همسایگی ما برای همه این وظیفه را ایجاد می نماید که در راستا استحکام و توسعه پایدار، تعاملات تجاری را در بستر فناوری های نوین رونق بخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.