حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی گفت: گسترش فرهنگ وقف نیاز به پژوهش‌های علمی بیشتری دارد.

گسترش فرهنگ وقف نیاز به پژوهش علمی بیشتری دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی که  امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از واقفان و ناذران این آستان مقدس در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه وقف و واقف در دین مبین اسلام پرداخت.
وی گفت: نگاه کردن به چهره واقف باعث نورانیت دل انسان می شود، چرا که فرد واقف به خاطر اعتقادات دینی خود از مال خود می‌گذرد و آن را در راه خدا وقف می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین مرادی تصریح کرد: گذشتن از مال در راه اعتقادات، انسان را به مقام‌های بلند انسانی می‌رساند. انسان بخیل هر چند اعمال و عبادت‌های بسیاری در پرونده اعمال خود داشته باشد، جواز ورود به بهشت را ندارد.
این کارشناس مذهبی خطاب به واقفان گفت: سعی کنید وقفی که در آستان مقدس انجام داده‌اید، آخرین وقف شما نباشد، بلکه سرآغازی برای بخشش‌های بیشتر شما در آینده باشد و دیگران را نیز به انجام این کار مقدس تشویق کنید.
وی ادامه داد: وقف تنها مختص به کشور ایران و دین مبین اسلام نیست، بلکه در دیگر کشورها نیز وجود دارد و در آن کشورها نیز این سنت حسنه ریشه در باورها و اعتقادات دینی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مرادی با بیان اینکه سواد عمومی جامعه نسبت به وقف بسیار پائین است، اظهار کرد: گسترش این سنت حسنه نیاز به انجام کارهای پژوهشی بیشتری دارد. متاسفانه باور غلطی که در بین مردم وجود دارد این است که آستان قدس رضوی موقعیت مالی بسیار خوبی دارد و نیازی به وقف‌های مردمی ندارد.
وی افزود: از جمله آثار وقف این است که نام انسان را در طول اعصار و زمان‌های طولانی ماندگار و جاودانه می‌کند. به عنوان مثال حاج حسین ملک حدود پنجاه سال پیش درگذشته است، ولی نام او به واسطه وقف‌هایی که در آستان قدس رضوی داشته ماندگار شده و آیندگان نیز از این واقف بزرگ به نیکی یاد خواهند کرد.
مرادی با بیان اینکه آرزوی ماندگار شدن نام در دنیا منافاتی با اخلاص ندارد، گفت: یکی از مهمترین درخواست‌های پیامبران و اولیای الهی از خداوند این بوده که نامی نیک از آن‌ها در این دنیا باقی بماند .
وی ابراز کرد: حضرت ابراهیم(ع) از جمله پیامبرانی بود که از خداوند خواست که نزد آیندگان بلندآوازه و نیک باشد و خداوند نیز دعای این پیامبر را مستجاب کرد. پیامبران بسیاری در زمان‌های گذشته بودند که نامی از آن‌ها در تاریخ باقی نیست، ولی خداوند نام پیامبرانی چون ابراهیم، نوح، موسی و ... را بلند آوازه کرده است.
گفتنی است؛ چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی در چهار سال اخیر صبح امروز در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.