رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در آیین رونمایی از " اطلس پایش سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان" در مشهد گفت: اکنون آموزش و پرورش به۱۲۰هزارمشاورنیازدارد .

آموزش و پرورش به۱۲۰هزارمشاورو روانشناس نیازدارد

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره  در جمع مسئولین و مشاوران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی افزود:با توجه به سیر تحولات در جامعه، شیوه های آموزش درآموزش و پرورش نیز باید متحول شود بنابراین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشورهم خود را در کنار آموزش و پرورش می داند و ما باید تعاملات خوب و ارزنده ای با آموزش و پرورش داشته باشیم و نظرات ما جهت بهبود کیفی در مدارس است وقتی می بینیم که آموزش و پرورش دارای سند تحول است پس متوجه می شویم که این وزارتخانه دارای طرح و برنامه و نقشه راه است.

دکتر محمد حاتمی اظهار کرد:هرگونه پیشرفت، توسعه وآینده کشور ما در گرو برنامه های آموزش و پرورش است و بحث های فراتر از این بحث، رفتار سالم است چرا که علم روانشناسی یعنی مطالعه رفتار وفرایندهای ذهنی و شناخت توسط مشاوران در مدارس اتفاق می افتد وعلاوه براین که روانشناسی علم رفتار ساز است مسئولیت پیش بینی رفتار را هم به عهده دارد بنابراین یک روانشناس و مشاور در مدرسه باید قدرت پیشبینی رفتار دانش آموز را داشته باشد و با مطالعه شرایط هر دانش آموز باتوجه به وضعیت خانوادگی و موقعیت جغرافیایی و مکانی وشرایط محیطی ممکن است از دانش آموزچه رفتاری سربزندبنابراین همواره باید یک روانشناس یا مشاور درکنار دانش آموزان حضور داشته باشد چرا که این امر جزو ضروریات است چرا که ریشه بسیاری از مشکلات در بزرگسالی ناشی از خردسالی است که مسئولین باید به آن توجه داشته باشند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشورتاکید کرد: حضور مشاور در مدرسه حتی از آموزش هم ضروری تر است چرا که ما می خواهیم آدم ها را بسازیم و تحویل جامعه بدهیم ونقش یک مشاور و روانشناس کاملا مشخص و بی بدیل است چرا که این مهم امروزه در تمام دنیا هم مشاوران در تمامی مدارس حضور دارند و در بیشتر مواقع هم زبان بدن خودش گویایی اتفاقاتی خواهد بود که به وقوع خواهد پیوست بنابراین دانش آموزان باید توسط مشاوران ما رصد شوند تا در مواقع لازم راهنمایی و مشاوره و در مواقعی نیز ارجاع به درستی و از مسیر خودش انجام شود تا رفتار سالم اتفاق بیفتد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود وضعیت ما از نظر حضور مشاوران و روانشناسان در مدارس خوب نیست وکمبود نیروی متخصص در این حوزه مشاهد می شود بنابراین تفاهم نامه ای را در زمان وزارت دکتر بطحایی امضا کردیم تا حدود ۳۰هزارنفرمشاوری را که زیر نظر نظام روانشناسی و مشاوره مشغول به فعالیت هستند را به کمک آموزش و پرورش بیاوریم و این طرح به دلیل استفائ وزیر آموزش و پرورش اجرایی نشد اما دوبار وجود این تفاهم نامه را به وزیر جدید اعلام کردیم و منتظر هستیم تا پاسخ لازم را دریافت و طرح را اجرایی کنیم ولازم به ذکر است که آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است.

حاتمی متذکر شد: ما می دانیم که آموزش و پرورش با تمام توانش در این حوزه فعالیت می کند و ما هم می توانیم با کمک کردن به آموزش و پرورش این توان را مضاعف کنیم و بتوانیم از متخصصان بیشتری در تمامی مدارس استفاده کنیم مشاوران در حدی که اطلاعات دارند دانش آموز را ارزیابی کنند و اگر می توانند مسئله را حل کنند و در غیر این صورت دانش آموز را ارجاع دهند. ارجاع دانش آموز برای مداخله روانشناختی یک فن است و هر چه اطلاعات مشاور افزایش یابد تعداد دانش آموزانی که ارجاع می دهد بیشتر می شود. همه مشاورین باید بتوانند تشخیص دهند ولی همه لازم نیست مداخله روانشناختی را انجام دهند.

وی گفت: روانشناس، مشاور،مربی و معلم باید پیشگیری را مد نظر قرار دهد ترویج سبک زندگی سالم همچنین حفظ و ارتقا و رفتار سالم نیز برعهده مشاورین و روانشناسان است و همان طور که می دانید مجلس سه وظیفه مهم را برعهده نظام روانشناسی و مشاوره کشورگذاشته است اول این که این سازمان به عنوان یک سازمان معیار است یعنی هرگونه فعالیتی که در این حوزه بخواهد در کشور اتفاق بیفتد باید ما آن را تایید کنیم دوم این که این سازمان باید برتمام فرایند های مذکور نظارت تخصصی داشته باشد و سوم این که بخشی نیز توانمند سازی است و ما در سازمان روانشناسی آمادگی داریم با مشارکت آموزش و پرورش دوره های توانمندسازی برگزار کنیم تا مشاوران و روانشناسان استان ها آموزش لازم را ببینند و توانمندی های حرفه ای خود را افزایش بدهند تا آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

وی تاکید کرد : مسئولیت کار حرفه ای مشاوران در مدارس بر عهده سازمان روانشناسی و مشاوره کشور است. این سازمان خانه دوم همه روانشناسان و مشاوران کشور محسوب می شود. این سازمان باعث گسترش کمی و کیفی این رشته و هویت بخشی به این رشته شده است وپروانه نظام روانشناسی و مشاوره در سطح بین المللی دارای اعتبار است و مشاورانی که در آموزش و پرورش کار می کنند از لحاظ حرفه ای و اخلاق حرفه ای بهترین نیروها هستند.  توصیه ما  این است که مشاوران آموزش و پرورش پروانه سازمان نظام روانشناسی را بگیرند و در صورتی که آموزش و پرورش کسانی را معرفی کند تسهیلاتی برای دریافت پروانه این سازمان فراهم‌ خواهیم کرد.

در حاشیه این نشست رییس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی  اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت:

یکی از فعالیتهای ابتکاری دبیرخانه کشوری مراکز مشاوره درمشهد طرح پایلوت کشوری اطلس نرم افزاری پایش سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان است.اطلس نرم افزاری پایش سلامت روانی-اجتماعی که باهدف کلی ارتقای کیفی سطح سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان طراحی گردیده است راهنمای برنامه ریزی هراقدام تربیتی در حوزه های پیشگیری ، مداخله و کاهش آسیب های اجتماعی ورفتاری  دانش آموزان و همچنین کیفیت بخشی و برنامه ریزی دقیق و بهنگام فعالیتهای مشاوره ای محسوب می گردد.

مرتضی سبزیکاران افزود:داده های ورودی این مجموعه مشتمل بر اطلاعات دریافتی از تحلیل و فراوانی مراجعات دانش آموزان و والدین به مراکز مشاوره ،  بررسی و تحلیل آزمونهای سلامت روان و همچنین تحلیل و بررسی فرمهای اطلاعاتی مسائل تحصیلی و رفتاری دانش آموزی و تحلیل داده های ورودی سامانه نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ) می باشد.

و کارتحلیل داده های فوق با استفاده از نرم افزارهای معتبر پژوهشی در ۳سطح منطقه ، شهرستان و استان و در۳فاز ویژگیهای جمعیت شناختی و استانداردسازی داده هاو یافته های توصیفی و استباطی و برمبنای تحلیل داده ها و اعتباریابی های آماری صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: دراطلس فوق با ورود به هرمنطقه می توانیم فراوانی مشکلات آن منطقه راازحیث تعداد، تنوع و شیوع شناسی و برمبنای تفکیک جنسیت و سایر مولفه های موردنیاز جستجو نموده و برمبنای آن راهکارها و روشهای مواجهه ، پیشگیری و مداخلات مشاوره ای راشناسایی نمائیم.

آگاهی نامه فوق می تواند پس از تکمیل داده های استان ها بعنوان جامع ترین منبع و مرجع پایش سلامت رفتاری-روانی و اجتماعی دانش آموزی در اجرای برنامه های مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب های اجتماعی در کل مراکزمشاوره مرتبط با وزارت آموزش و پرورش در تمامی استان ها مورداستفاده قرارگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.