فرماندار مشهد در رابطه با آبرسانی به روستای محروم چشمه‌پونه گفت:آب رسانی به این روستا باید هرچه سریعتر صورت بگیرد و اینکه این موضوع بین آب و فاضلاب روستایی و شهری پاسکاری شود مورد قبول نیست.

 آب‌رسانی روستای محروم چشمه‌پونه در گیر و دار پاس‌کاری مسؤولان

به گزارش قدس آنلاین، مردم ساکن روستا چشمه پونه به دلیل مشکلات مربوط به املاک و توسعه فاز جدید کمربند جنوبی، امکان توسعه محل زندگی را ندارند و مسؤولان  نیز انشعابات آب، برق، گاز و تلفن را از آنان سلب کرده‌اند، آنها هر ۲۳ روز یک بار از آب سهمیه‌ای که سازمان آب برای آنها می‌آورد استفاده می‌کنند اما از آنجایی که بهداشتی بودن آب مشخص نیست، برخی از کودکان و بزرگسالان بعد از نوشیدن آب به مشکلات کلیوی مبتلا شده‌اند، آنها مجبورند آب را خریداری کنند و یا از آب چشمه که بهداشت آن را تایید نکرده استفاده کنند.

جهت پیگیری مشکل آب این روستای ۷۰ خانواری که گویا از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معضلاتی است که مردم روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسأله را با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، در میان گذاشتیم.

بهزاد روغنی ضمن بیان اینکه این روستا در محدوده خدمات رسانی ما نیست ، مسأله را مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری دانست و خدمات‌رسانی را متوجه این شرکت کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مشهد: ما مسؤول پیگیری آبرسانی به روستای چشمه‌پونه نیستیم

در این رابطه  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مشهد، حسین اسماعیلیان با اشاره به مدعی داشتن اراضی این روستا و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن گفت: روستای چشمه‌پونه تحت پوشش خدماتی اداره آب و فاضلاب شهری نیست و در صورتی که از سوی مراجع ذی‌ربط مانند فرمانداری مجوزات لازم داده شود، اداره آب و فاضلاب شهری ارائه خدمات را انجام می‌دهد و در غیر این صورت نمی‌توانیم کاری بکنیم.

وی با تاکید بر وجود مشکلات و مدعیانی که تا کنون باعث عدم رسیدگی خدمات به این روستا شده است، اظهار کرد: اگر این مشکلات حل شود ما در چارچوب ضوابط و مقررات خودمان ، آمادگی ارائه خدمات را داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد(آبفا) نسبت به پیگیری مجوزات مربوطه از مراجع ذی‌ربط تصریح کرد: ما مسؤول پیگیری آبرسانی به روستای چشمه‌پونه نیستیم و باید متولیان و مسؤولان و شورای روستا از مراجع مربوطه پیگیری کنند.

اسماعیلیان در ادامه بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که این منطقه روستا نیست و یک منطقه سکونتگاهی است که اگر مجوزات لازم را داشته باشد، دستگاه‌های مربوطه خدمات لازم را ارائه می‌دهند پس حتما مشکلی وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه ما نباید به عنوان کسی که این روستا در محدوده خدماتی ما نیست و تکلیفی نسبت به آن نداریم پیگیر مشکلات آن باشیم، افزود: معمولا روال این گونه است که باید از طرف شهرداری و فرمانداری از ما خواسته شود تا خدمات انجام دهیم.

فرماندار مشهد: حرف مسوول آبفا قابل قبول نیست

 اظهارات مدیران دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی که خود را در قبال روستای چشمه‌پونه موظف به ارائه خدمات نمی‌دانستند باعث شد تا به سراغ فرماندار مشهد برویم و ببینیم بالاخره چه سازمان یا ارگانی مسؤول تامین اب روستای چشمه پونه است؟!

سید محمدرضا هاشمی با تاکید بر این اصل که ما موظف به تامین آب شرب مردم هستیم، بیان کرد: این که آب و فاضلاب بگوید ما مسؤول نیستیم دلیل بر عدم پیگیری نمی‌شود، ما پیگیر این قضیه هستیم و از این روستا بازدید کردیم.

فرماندار مشهد با اشاره به اینکه روستا باید دارای کد باشد، تشریح کرد: آب روستا باید تامین شود تا در جلسه‌ای مشخص شود که مربوط به شهری یا روستایی است و ما به عنوان متولی موظف به تامین امورات مردم هستیم که اگر مربوط به قسمت شهری است، شرکت آب و فاضلاب شهری(آبفا) و اگر روستایی است ، شرکت آب و فاضلاب روستایی(آبفار)، خدمات رسانی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه که ما در حال بررسی هستیم و این موضوع در دست پیگیری است که روستا از این وضعیت خارج شود، افزود: اگر روستا در حریم شهر باشد مانند برخی روستاهایی که در حریم شهر مشهد توسط آبفا خدمات رسانی می‌شود، به این روستا نیز خدمات ارائه شود.

فرماندار مشهد در ادامه تصریح کرد: مدیر عامل شرکت آبفا نباید این حرف را بزند چرا که ما بحث مدیریت یکپارچه آب شرب را در مشهد داریم و روستا و شهر را باید یکی بدانیم و این پذیرفته نیست که بگویند مسؤول نیستیم.

هاشمی در رابطه با این موضوع که در حال حاضر آبرسانی به روستای چشمه‌پونه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: چه شرکت آب و فاضلاب روستایی و چه شهری موظف هستند آبرسانی را انجام دهند و مردم از ما آب شرب می‌خواهند و این که به همدیگر پاس دهند، پسندیده و مورد قبول نیست.

وی در رابطه پیگیری ویژه این موضوع اظهار کرد: قول می‌دهم در هفته آینده معاونت عمرانی به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کنند و اگر آب شرب دیر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بعد از این زودتر در اختیارشان قرار گیرد و اگر تعداد تانکرها کم است مثلاً ۲ تانکر وجود دارد ، یک تانکر دیگر نیز اضافه شود.

گفتنی است؛ پیش از این نیز مسوول آبفا در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها، علت مشکل آب در چشمه پونه را نداشتن مجوز از شهرداری برای حفاری و لوله گذاری در این منطقه بیان کرده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.