شهرکرد- چهارمحال و بختیاری که تا چند سال گذشته در فهرست پرآب‌ترین استان‌های کشور قرار داشت و گفته می‌شد که ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در حال حاضر بسیاری از ساکنان آن در انتظار خط انتقال آب هستند و بنا بر نظر کارشناسان و مسئولان این استان با کمبود آب روبرو است.

عملیات خط انتقال آب بن-بروجن  با کارشکنی روبروست

قس آنلاین-گروه استان ها: طرح انتقال آب بن به بروجن که آب را برای مصارف آشامیدنی از منطقه بن به سمت بروجن انتقال می‌دهد، طرحی است که مصوبه ۲ دولت را دارد.

اگرچه قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع؛ این پروژه نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است که البته این روزها با کارشکنی برخی افراد همراه شده است.

طرح انتقال آب بن- بروجن قرار است مشکل آب آشامیدنی ۱۱ شهر و ۱۳ روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون بر ۴۶۰ هزار نفر را رفع کند.

این طرح که در حال حاضر افزون بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون به دلیل مخالفت‌های افراد محلی البته با هدایت جریان‌های سیاسی بارها موردحمله، تخریب و تهدید قرارگرفته است.

تخریب غیرقانونی آبگیر طرح انتقال آب بن به بروجن در نیمه مهرماه سال جاری از سوی برخی افراد حاکی ازآنست که برخی از دست‌های پشت پرده تمایلی برای انتقال آب از اصفهان به استان چهارمحال را ندارند و این در حالی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به چهارمحال و بختیاری در مرداد ۱۳۹۳ تأکید بسیاری بر اجرای این طرح داشت.

تخریب طرح ملی

استاندار چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه طرح انتقال آب بن به بروجن از تمامی مجوزهای قانونی و ردیف‌های اعتباری ملی برخوردار است اظهار می‌کند: اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن حتی در صورت بروز اختلال درروند کاری آن، دوباره با جدیت ادامه می‌یابد.طرح انتقال آب بن- بروجن تاکنون به دلیل مخالفت‌های افراد محلی البته با هدایت جریان‌های سیاسی بارها موردحمله، تخریب و تهدید قرارگرفته است

اقبال عباسی بابیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان به‌هیچ‌وجه از اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن عقب‌نشینی نمی‌کند یادآور می‌شود: طرح انتقال آب بن به بروجن در چهارمحال و بختیاری مصوبه ۲ دولت و ردیف ملی دارد و تاکنون برای آن ۴ هزار میلیارد ریال هزینه و لوله‌گذاری‌های این طرح انجام‌شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: متأسفانه مدتی قبل در روز روشن عده‌ای اقدام به تخریب آبگیر طرح دولتی و دارای مجوزهای قانونی انتقال آب بن به بروجن در محدوده استان هم‌جوار کردند.

وی اذعان می‌کند: در همین راستا پس از تشکیل نشست‌هایی در سطح ملی مقرر شد تا تأمین امنیت اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن بر عهده شورای تأمین استان اصفهان باشد.

عباسی می‌افزاید: این در حالی است که متأسفانه پس از آغاز دوباره عملیات اجرایی این طرح عده‌ای دیگر نه‌تنها اقدام به تخریب مجدد آبگیر طرح انتقال آب بن به بروجن کردند، بلکه به خودرو سنگین و راننده مستقر در محل آسیب رساندند.

بلاتکلیفی برخی طرح‌های آب‌رسانی

وی با تأکید بر پیگیری طرح‌های اشتغال‌زا در استان گفت: تأمین آب ۳۱ طرح حوضه زاینده‌رود این استان همچنان بلاتکلیف است.

عباسی با اشاره به اینکه تعداد ۴۲ طرح تعاونی در این استان در حوضه زاینده‌رود تشکیل شد و امور آب قول تأمین آب آن را داده بود اظهار می‌کند: باوجوداینکه عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها تا حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در میانه راه، امور آب بارگذاری جدید در حوضه زاینده‌رود را خلاف قانون اعلام کرده است.

عباسی تصریح می‌کند: اگر این بارگذاری جدید بود، پس چرا به ۱۱ طرح مجوز داده شد، اما ۳۱ طرح همچنان بلاتکلیف مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.