۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 686250

اسکان؛ مهم ترین مشکل شرکت های دانش بنیان در شهرهای خراسان رضوی

رضا قنبری/ رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی

شرکت های علمی در حوزه پارک علم و فناوری به دو بخش دانش بنیان و فناور تقسیم می شود که در خراسان رضوی 260 شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند، این در حالی است که این تعداد شرکت نشان دهنده سهم 6 یا 7 درصدی این شرکت ها در کشور است.
خراسان رضوی از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه سوم بعد از تهران و اصفهان را دارد و در بخش تولید محصولات رتبه دوم در ایران را به خود اختصاص داده است.
مهم ترین مشکل شرکت های دانش بنیان در خراسان رضوی اسکان است، زیرا پارک علم و فناوری این استان از نظر مساحت شرایط مناسبی برای اسکان شرکت های دانش بنیان ندارد، گرچه با پیگیری های انجام شده قرار شد 50 هکتار به مساحت این پارک اضافه شود، اما بازهم تعداد بالای شرکت های دانش بنیان یکی از عواملی است که پارک علم و فناوری پاسخگوی آن نیست.
در گذشته گروه فناوری زیرمجموعه  کارگروه  آموزش و فناوری استانداری خراسان رضوی با هدف رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور فعالیت خود را آغاز کرد، رفته رفته تبدیل به کمیته رفع موانع دانش بنیان شد و در آن اعضای مختلف شرکت های دانش بنیان و  مسؤولان حضور داشتند، اما در سال های اخیر این کمیته به گروه کاری دانش بنیان تغییر نام داد و با توجه به اینکه زیر مجموعه «کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری» است توجه جدی به رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان دارد.
نکته قابل توجه در این گروه این است که برای نخستین بار در تاریخ دولت دبیری این گروه به عهده انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از سازمان های مردم نهاد و رئیس آن پارک علم و فناوری خراسان است.
فعالیت مراکز رشد، انتخاب شرکت برتر ، به دست آوردن مسایل مشترک و ارائه طرح های استانی از طریق خراسان رضوی از جمله موضوعاتی بوده که تاکنون در این گروه تصویب شده است.
یکی دیگر از موضوعات قابل توجه این گروه این است که مصوبات آن پس از تصویب مستقیما در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.
با توجه به شرایط اقتصادی موجود مشکلات شرکت های دانش بنیان در این بخش بسیار است، به عنوان مثال هنوز نتوانسته ایم محل اسکان شرکت های دانش بنیان را در شهر تسهیل کنیم، ضمن این اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان به عنوان سرمایه های ملی و مهم خراسان رضوی به دلیل مشکلاتی که داشتند نتوانستند فعالیت خود را مستمر ادامه دهند و از این استان به پایتخت مهاجرت کردند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.