خرم آباد- پل جدیدالاحداث رودخانه کاکا رضا با سقوط یک دستگاه خودروی سواری در ابتدای سال جاری و هم زمان با جاری شدن سیل جان یکی از هم وطنان را گرفت و لذا بسیاری از مردم این سوال در ذهنشان باقی است که مقصر تخریب شدن این پل که بود؟

مقصر تخریب پل کاکا رضا کیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: به‌منظور ارتباط شمال و جنوب لرستان تعدادی پل تاریخی و ارزشمند بر روی رودخانه کشکان احداث‌شده که قدمتی بیش از ۱۵ قرن دارند.

پل کاکا رضا در روزگار پیش از اسلام و توسط پادشاهان سلسله ساسانی ساخته‌شده و هنوز پس از گذشت قرن‌های متمادی ، پایه‌های آن سالم و استوار بر جا باقی‌مانده است و در دوران پهلوی نیز در مسیر راه شاهی و قدیمی شمال به جنوب و در شهرستان سلسله پل دیگری با استفاده از سنگ احداث شد که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان با همین نام خودنمایی می‌کند.

جالب اینجاست که در سیل اخیر این پل‌ها حتی خم به ابرو نیاورند اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که در جوار این پل حدود ۲ سال پیش پل مهندسی سازی برای تردد خودروها در محور ارتباطی الشتر به خرم‌آباد احداث شد در برابر فشار آب تاب نیاورد و فروریخت.

 متأسفانه پل جدیدالاحداث رودخانه کاکا رضا با سقوط یک دستگاه خودروی سواری همراه شد و در این حادثه  یک زن کشته و ۲ نفر نیز مجروح شدند.

ریزش این پل مهندسی ساز در قرن بیست و یکم در مقابل پل هم‌جوارش بادانش قرن پنجم سؤالات بسیاری را در پیش روی مسئولان و مردم قرارداد.

البته تخریب پل کاکا رضا مانند باقی حوادث با موج‌سواری رسانه‌های معاند همراه بود زیرا رسانه‌های ضدانقلاب، قرارگاه خاتم‌الانبیاء را به‌عنوان سازنده پل تخریبی کاکا رضا در جریان سیل اخیر لرستان معرفی کردند و این در حالی بود که پیمانکار این پل، بخش خصوصی بود و قرارگاه خاتم هیچ نقشی در ساخت آن نداشت.

مقصر کیست؟

درحالی‌که پیمانکار پل کاکا رضا در همان ابتدای سال تردد غیرمجاز ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی بر روی این پل را عامل تأثیرگذار در کاهش مقاومت این سازه عنوان کرد اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل این ادعا را نپذیرفت.

خیرالله خادمی در همین راستا عنوان کرد: ادعای مشاور این است که طراحی پل صحیح بوده و در چند روز قبل از سیل ماشین‌آلات سنگین از روی پل عبور داده‌شده و می‌تواند عامل نشست پل باشد اما گویا سطح آب شستگی در رودخانه به‌درستی تشخیص داده نشده و پایه پل کاکا رضا روی آبرفت قرار داشته است.

کوتاهی پیمانکار

در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بابیان اینکه با شکایت دستگاه‌های نظارتی علیه مشاور و پیمانکار پل کاکا رضا اقامه دعوی کیفری و حقوقی شد ابراز کرد: این پل دارای یک مشکل اساسی در طراحی بود و پایه‌ها به‌طور سطحی و بدون شمع توسط مشاور طراحی‌شده بود که البته مشاور ادله خودش را دارد.

رضا خالقی افزود: متأسفانه با این شرایط پل یک روز پس از سیل فروردین امسال به علت آشفتگی پایه‌ها فروریخت و باعث سقوط خودرو و مرگ یک دختر شد.

وی بیان کرد: پیگیری این موضوع موجب شد تا مشاور طرح در شورای عالی فنی به ۹ ماه محکومیت از تمام خدمات حرفه‌ای محکوم شود.

وی با اشاره به اینکه پل کاکا رضا در همان مکان قبلی احداث خواهد شد بیان کرد: مطالعات احداث این پل انجام و هم‌چنین قرارداد احداث آن با یک شرکت معتبر به مدت 12 ماه منعقدشده است.

خالقی بیان کرد: در حال حاضر این پل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا شهریور ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.