وزرای خارجه روسیه و چین در مذاکراتی تلفنی، حمله آمریکا به فرودگاه بغداد (و در نتیجه شهادت سردار سلیمانی) را نقض منشور سازمان ملل نامیده و بر تلاش مسکو و پکن در کاهش تنش ایجاد شده در منطقه در پی اقدام غیرقانونی و تحریک آمیز واشنگتن تأکید کردند.

چین و روسیه اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را غیرقابل قبول خواندند

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" و "وانگ یی" روسای دستگاه دیپلماسی روسیه و چین، روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی، بر غیرقابل قبول بودن حمله موشکی آمریکا به بغداد که در جریان آن سردار "قاسم سلیمانی" یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران به شهادت رسید، تأکید کرده و این اقدام واشنگتن را نقض آشکار منشور سازمان ملل نامیدند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه در اینباره آمده است: «وزرای خارجه روسیه و چین در مذاکرات خود به عواقب حمله اخیر آمریکا به فرودگاه شهر بغداد که منجر به قربانیان انسانی، از جمله کشته شدن یک مقام نظامی ارشد ایرانی شد توجه ویژه‌ای کرده و اقدام طرف آمریکایی در استفاده از توان نظامی در خاک یک کشور ثالث را غیرقابل قبول و نقض منشور سازمان ملل ارزیابی کرده و بر لزوم احترام همه کشورها به حاکمیت و تمامیت ارضی سایر کشورها تاکید کردند.»

بر اساس این اطلاعات، وزرای خارجه روسیه و چین همچنین یادآور شدند که اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آمریکا اوضاع منطقه را به طور جدی به سمت وخامت سوق  داده است و در چنین شرایطی، روسیه و چین علاقه مند به کاهش تنش‌ها هستند و برای ایجاد شرایط مناسب برای حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت متشنج کنونی، اقدامات مشترکی را انجام خواهند داد.

علاوه بر این، لاوروف و وانگ یی بر قصد مقامات مسکو و پکن برای همکاری نزدیک در زمینه دستور کار شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند.

سردار "قاسم سلیمانی" یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یکی از مهمترین و بانفوذترین چهره‌های خاورمیانه در تاریخ سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) در نزدیکی فرودگاه بغداد در نتیجه حمله موشکی نیروی هوایی آمریکا ترور شد. دستور عملیات ترور این ژنرال ایرانی مستقیماً توسط "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا داده شد.

مقامات تهران و متحدان منطقه‌ای آنها از هم اکنون وعده داده‌اند که از انتقام این کار واشنگتن را بگیرند. ایالات متحده و اسرائیل نیروهای نظامی خود را در حالت آماده باش کامل قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای در رابطه با ترور "قاسم سلیمانی" تاکید کرد که این نظامی ایرانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه نقش غیرقابل انکاری داشت و اقدام آمریکا منجر به تشدید اوضاع نظامی-سیاسی در خاورمیانه خواهد شد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.