رفیعی با اشاره به پرهیز حاج قاسم از دوربین گفت: ما که مستندساز هستیم هیچ وقت نتوانستیم با لنز واید سراغ حاج قاسم سلیمانی برویم. اگر تصاویر را دیده باشید به جز معدود مواردی باقی تصاویر به صورت تله و از دور تصویربرداری شده است.

هیچ‌گاه نتوانستیم با لنز واید سراغ حاج قاسم برویم/ جای خالی پژوهش جدی درباره زندگی و سیره سردار

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، روح الله رفیعی، مدیر گروه مستند روایت فتح در واکنش به شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی نه به عنوان یک فرمانده بلکه به عنوان یک سرباز ایرانی برای مردم ارزشمند و از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، سربازی که حرف و عملش یکی بوده است و در مسئولیتی که به عهده داشت تا انتها به خوبی از عهده آن برآمد.

وی در ادامه افزود: حاج قاسم سلیمانی نماد خدمت، کار و نماد ایرانی است و اگر این نماد در حوزه های مختلفی همچون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگ تکثیر پیدا کند قطعاً ما در آن موضوعات هیچ دغدغه ای برایمان باقی نمی ماند. همانطور که در حال حاضر در حوزه مسائل امنیتی مرزها و برون مرزی خیال خاطرجمعی داریم در حوزه های داخلی هم با خاطری آسوده کارهایمان را پیش می بریم.

اخلاص سردار مردم را کنار یکدیگر جمع کرد

رفیعی تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که مردم ما نسبت به حاج قاسم سلیمانی ارادات ویژه ای دارند و پس از شنیدن خبر شهادت ایشان به صورت خودش در بسیاری از مناطق جمع شدند و عزاداری کردند. این اتفاق یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم اخلاص سردار و کار کردن او برای خداست.

مدیر گروه مستند روایت فتح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرهیز حاج قاسم از دوربین گفت: ما که مستندساز هستیم هیچ وقت نتوانستیم با لنز واید سراغ حاج قاسم سلیمانی برویم. اگر تصاویر را دیده باشید به جز معدود مواردی باقی تصاویر به صورت تله و از دور تصویربرداری شده است.

وی افزود: البته یک تصاویری از ایشان وجود دارد که مربوط به دوران دفاع مقدس و مستند «نامه ای به احمد» است که درباره شهادت شهید کاظمی است و این مستند توسط روایت فتح ساخته شده است.

رفیعی ادامه داد: ایشان اصلاً به دنبال این نبودند که خودشان دیده شوند و در عین اینکه از توجه رسانه ای بسیار بالایی برخوردار بودند و آن را به عنوان یک ابزار خوب می شناختند که مکمل عملیات نظامی است اما خودشان به هیچ عنوان علاقه ای نداشتند که جلوی دوربین قرار بگیرند. شما نگاه کنید از شخصیت مهمی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی در این چند روز چه تصاویر محدودی که در دسترس رسانه است، پخش می شود. دلیل اصلی اش هم این بود که ایشان به هیچ عنوان حاضر نبودند جلوی دوربین قرار بگیرند.

فیلمسازان برای دسترسی به مستندات به مرکز حقیقت مراجعه کنند

وی درباره بانک اطلاعاتی روایت فتح و تصاویر آرشیوی از سردار سلیمانی اظهار کرد: روایت فتح آرشیوهای مربوط به جنگ هشت ساله را در اختیار دارد اما بخش عمده زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی مربوط به اتفاقات اخیر و از زمان انتصابشان به فرماندهی سپاه قدس بوده است، یعنی از سال ۷۹ به بعد. البته مرکزی تحت عنوان مرکز حقیقت وجود دارد که تصاویر این دوره در اختیار این دوستان است و اگر فیلمسازان برای ساخت اثر به دنبال تصاویر مستند باشند باید با دوستانمان در مرکز حقیقت هماهنگی های لازم را برای تولید به عمل بیاورند.

اول تحقیق و پژوهش بعد ساخت مستند

رفیعی ادامه داد: اما آن چیزی که مهم تر از ساخت مستند است، این مسئله است که متاسفانه هنوز پژوهش جدی درباره زندگی و سیره ایشان انجام نشده است. به نظر می آید در ابتدای کار باید پژوهشگران و نویسندگانی دست به کار شوند و درباره ابعاد مختلف زندگی ایشان کار کنند و در مرحله بعد مستندسازان وارد شوند و مستندهای عمیقی تولید شود.

وی با اشاره به برنامه های روایت فتح برای ساخت مستند درباره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: یکی از الویت های گروه مستند روایت فتح همواره ساخت مستندی درباره شهید سردار قاسم سلیمانی بوده و این کار را برای سال آینده پیش بینی کرده بودیم که با شهادت حاج قاسم سلیمانی این پروژه زودتر کلید می خورد.

مدیر گروه مستند روایت فتح در پایان با اشاره به پوشش مراسم تشییع سردار اظهار کرد: تصویربرداران ما روز گذشته در بغداد و در مراسم تشییع حاضر شدند و فعالیت خودشان را آغاز کردند، همچنین گروه دیگری به کرمان اعزام شدند و آنجا نیز مشغول تولید هستند و امروز هم هماهنگی های لازم برای مشهد انجام شده و فردا هم در تهران حاضر خواهیم بود و برای تشییع و تدفین ایشان مجدداً در کرمان تصویربرداری خواهیم داشت و این تشییع عظیم را پوشش می دهیم تا با مقداری تأمل کارهای لازم را برای ساخت مستند آغاز کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.